به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی نفتکش ایران، با عملیات داکینگ (ورود به حوضچه خشک) موفقیتآمیز نفتکش غولپیکر 320 هزار تنی DORE با طول 333 متر در مجتمع کشتیسازی بندرعباس (ایزوایکو)، این نخستین بار در تاریخ صنعت کشتیرانی ایران است که تعمیرات این کشتیهای غولپیکر به یاردهای تعمیراتی داخلی و متخصصان مجرب ایرانی سپرده میشود. تا پیش از این به دلیل محدودیتهای فنی و فناوری، تعمیرات کشتیهای با این ابعاد بزرگ به یاردهای تعمیراتی خارجی سپرده میشد.
علی منصورزاده، مشاور فنی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در این باره گفت: با توجه به اینکه زیرساختهای این مسئله مهم پس از تلاشهای مجدانه فراهم شده است، با عملیات موفق داکینگ این کشتی در روز سوم تیرماه، آرزوی دیرینه فعالان صنعت حملونقل دریایی کشور به حول و قوه الهی عملیاتی شد.
منصورزاده افزود: آرزوی قلبی همه مدیران و کارکنان شرکت ملی نفتکش و همچنین کشتیرانیهای داخلی این است که به حول و قوه الهی پس از انجام عملیاتهای تعمیراتی متعدد، زمینه برای ساخت چنین کشتیهای نفتکش غول پیکر در مجتمعهای صنعتی کشتیسازی داخلی فراهم شود و ایران در این حوزه به یکی از کشورهای توانمند تبدیل شود.
مشاور فنی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه پس از برنامهریزی و انجام تعمیرات چند فروند از ناوگان شرکت ملی نفتکش در یک بازه زمانی 6 ماهه در یاردهای تعمیراتی داخلی، اکنون تعمیرات یکی از ابرنفتکشهای 320 هزار تنی خود را نیز به مجتمعهای کشتیسازی داخلی سپرده شده است، تصریح کرد: در شرایط تحریمهای فلجکننده بینالمللی، گام بزرگی در جهت اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخلی برداشتهایم.
منصورزاده تصریح کرد: در یک بازه زمانی 6 ماهه انجام تعمیرات نفتکشهای MARIA 3 به ظرفیت 13 هزار و 600 متر مکعب و طول 138 متر، POLARIS به ظرفیت 45 هزار تن و طول 175 متر و در مرحله بعد کشتیهای با ظرفیت و ابعاد بزرگتر متشکل از ARK به ظرفیت 100 هزار تن و طول 250 متر و ARGO به ظرفیت 100 هزار تن و طول 250 متر با موفقیت انجام شد و اکنون نیز نفتکش غولپیکر DORE به ظرفیت 320 هزار تن و طول 333 متر با برنامهریزی دقیق و حسابشده و با همکاری مشترک مجتمع کشتیسازی ایزوایکو به یارد تعمیراتی این شرکت سپرده شد.