پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 509384 تاریخ : 1398/12/20-21:02:57
,5,
تست موفقیت‌آمیز کاتالیست BCC-100 ساخت شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه

در واحد پلی‌اتیلن سنگین شرکت پتروشیمی امیرکبیر انجام شد

تست موفقیت‌آمیز کاتالیست BCC-100 ساخت شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه

رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: تست صنعتی کاتالیست BCC-100 ساخت شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه از روز چهارشنبه 16/11/1398 در واحد HDPE شرکت پتروشیمی امیرکبیر با حضور کارشناسان و متخصصان بهره‌برداری، مهندسی فرآیند و تحقیق و توسعه هر دو شرکت با هدف حمایت از ساخت داخل شروع شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهندس عباس رحمتی با اعلان خبر تست موفقیت‌آمیز کاتالیست BCC-100 در واحد HD شرکت پتروشیمی امیرکبیر اظهار داشت: مکاتبات برای دریافت کاتالیست مذکور از تابستان امسال توسط اداره تحقیق و توسعه انجام گرفت و در نهایت با پیگیری‌های مدیر عامل محترم شرکت پتروشیمی امیرکبیر اولین محموله در بهمن ماه دریافت شد که منجر به کسب دانش و تجارب توسعه و ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای پلی‌اتیلن خواهد شد.

وی افزود: در صورت مناسب بودن عملکرد کاتالیست از نقطه نظر پارامترهای کوتاه مدت و بلند مدت، شرکت پلیمر کرمانشاه می‌تواند از تأمین کنندگان داخلی کاتالیست مورد نیاز واحد HDPE باشد.

رئیس اداره تحقیق و توسعه شرکت پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه کاتالیست BCC-100 از نوع کاتالیست‌های مرسوم زیگلر- ناتا مورد استفاده در تولید پلی‌اتیلن است عنوان کرد: این کاتالیست توسط شرکت پلیمر کرما‌نشاه توسعه و تولید شده است و اولین کاتالیست موفق در مقیاس صنعتی تولید پلی‌اتیلن  درکشور است که برای تولید پلی‌اتیلن سنگین با فرآیند Hostalen مناسب می‌باشد.  مراحل تحقیق و توسعه و تعیین فرمولاسیون و روش تهیه کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی و تست‌های پلیمریزاسیون در راکتور‌های کوچک (اصطلاحاً راکتورهای بوچی نامیده می‌شوند) در شرکت پلیمر کرمانشاه و توسط اداره تحقیق و توسعه  آن شرکت صورت گرفته و اختراع آن نیز  به ثبت رسیده است.

مهندس رحمتی اضافه کرد: پس از انجام مراحل آزمایشگاهی، ساخت و تولید کاتالیست در مقیاس صنعتی و استفاده در واحد HDPE، با همکاری  بخش‌های تحقیق و توسعه، مهندسی فرآیند و بهره‌برداری  شرکت مذکور انجام شده است. پس از  چندین بار  تست در مقیاس صنعتی و اصلاحات لازم در مقیاس آزمایشگاهی، کاتالیست نهایی با عملکرد مناسب و قابل قبول تولید شده و برای تولید سه نوع گرید پلی‌اتیلن HDPE استفاده شده و نتایج قابل قبول حاصل شده است.

عوامل موثر در موفقیت توسعه و تولید کاتالیست BCC-100

این مسئول در ادامه به عوامل موثر در موفقیت توسعه و تولید کاتالیست BCC-100 اشاره کرد و گفت: همکاری و هماهنگی بین بخش‌های تحقیق و توسعه در مقیاس آزمایشگاهی، و بهره‌برداری و فرآیند در مقیاس صنعتی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت توسعه و تولید کاتالیست BCC-100 بوده است. پیش از این نیز مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور کوشش‌ها و فعالیت‌هایی در زمینه توسعه و تولید کاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای پلی‌اتیلن انجام داده بودند ولی در مقیاس صنعتی  نتایج مطلوبی نداشته و در عمل ناموفق بودند.

وی در این رابطه اضافه کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت، عدم درک و شناخت متقابل پژوهشگران از چالش‌های واحد‌های تولیدی صنعتی و صنعتگران از  محدودیت‌ها و قابلیت‌های سیستم‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشگران است. زیرا ممکن است یک کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی نتایج بسیار خوب و قابل قبول داشته باشد ولی در مقیاس صنعتی عملکرد بسیار نامطلوب داشته و عملاً غیر قابل استفاده باشد.

رئیس اداره تحقیق و توسعه، انتظار صنعتگران برای حصول به نتایج یکسان در مقیاس آزمایشگاهی و مقیاس صنعتی در بسیاری از موارد را غیرممکن  دانست و اظهار کرد: در شرکت پلیمر کرمانشاه تعامل بین پژوهشگران و صنعتگران به‌خوبی صورت گرفته و موجب موفقیت کاتالیست BCC-100 شده است، یکی از نقاط قوت شرکت پلیمر کرمانشاه حضور کارشناسان و متخصصان این شرکت در حین استفاده از کاتالیست و تعهد به مشتری بوده است.

وی افزود: اولین محموله کاتالیست در اوایل بهمن ماه دریافت شد. که در حضور کارشناسان شرکت مذکور مقداری از آن تخلیه و نمونه‌گیری انجام شد و جهت انجام تست‌های کنترل کیفیت به کرمانشاه ارسال شد و نتایج نشان دهنده کیفیت نامناسب کاتالیست بود و محموله توسط ایشان مرجوع شد.

وی اضافه کرد: کارشناسان جهت بررسی مشکل به کرمانشاه مراجعت کرده و پس از رفع مشکلات در فرآیند تولید کاتالیست نظارت بر ساخت محموله جدید کاتالیست را انجام داده و محموله جدید  اواسط بهمن ماه تحویل شد. این میزان تعهد به کیفیت محصول تحویل شده به مشتری در بین تولیدکنندگان داخلی شایان تقدیر است.

مهندس رحمتی از انجام مطالعات و برنامه‌ریزی‌هایی توسط اداره تحقیق و توسعه  در راستای توسعه و تولید کاتالیست خبر داد و گفت:  این اداره، فعالیت‌هایی برای راه‌اندازی یک ستآپ ساخت کاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی انجام داده است. در همین راستا اداره تحقیق و توسعه پیگیری‌هایی برای دریافت و تست صنعتی کاتالیست BCC-100  به عنوان یک نمونه موفق در مقیاس صنعتی انجام داد که در این خصوص انجام همه مراحل توسعه و ساخت آن توسط یک شرکت ایرانی و در داخل کشور بوده است.

رئیس اداره تحقیق و توسعه در ادامه خاطرنشان کرد: طی حضور کارشناسان و متخصصان تحقیق و توسعه، مهندسی فرآیند و بهره‌برداری شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه در حین تست کاتالیست و جلسات و گفت‌وگوهایی که با ایشان انجام شد، تبادل اطلاعات و تجربیات صورت گرفت که برای اداره تحقیق و توسعه پتروشیمی امیرکبیر بسیار مفید و راهگشا بود. به منظور تعامل و کسب تجربیات بیشتر در آینده بازدیدی از مراکز آزمایشگاهی تحقیق و توسعه شرکت پلیمر کرمانشاه  صورت خواهد گرفت که منجر به کسب دانش و تجارب توسعه و ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای پلی‌اتیلن خواهد شد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: امید است که ادامه همکاری‌ها و بهره‌مندی از تجارب به‌دست آمده ما را در توسعه و ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در شرکت کمک نماید و از نظر اقتصادی و دارایی‌های معنوی و مالکیت فکری برای شرکت پتروشیمی امیرکبیر ثمربخش باشد. از زحمات، همکاری و  همدلی مدیران و رؤسای بخش‌های مختلف شرکت نیز به‌ویژه ریاست و معاونت بهره‌برداری واحدHDPE  و رئیس مهندسی فرآیند و رئیس آزمایشگاه شرکت و مهندسین فرآیند،  بهره‌برداری و آزمایشگاه واحد HDPE که از زمان شروع تست کاتالیست همراهی نمودند قدر‌دانی و تشکر می‌نمایم.

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 368
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران