پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 515140 تاریخ : 1399/04/10-07:54:19
,10036,8,
بهار بورس ادامه دارد / نقش آفرینی نوآورها در آینده بازار سرمایه

بهار بورس ادامه دارد / نقش آفرینی نوآورها در آینده بازار سرمایه

مدیرتحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه، وضعیت بازار سرمایه را در سال جاری رو به رشد و پویا ارزیابی کرد و گفت: بازار سرمایه پس از سیر صعودی سال گذشته بالاخص در فصل زمستان توانست به دلیل عوامل زیادی از جمله حمایت های دولت، کاهش نرخ بهره بانکی و افزایش قیمت دلار به روند رو به رشد خود در بهار 99 ادامه دهد.

محسن کرکه آبادی، در گفت و گو با خبرنگار بانک و صنعت ، در خصوص وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار کرد: حمایت های دولت، کاهش نرخ بهره بانکی و افزایش قیمت دلار ازجمله عواملی بودند که به صورت غیرعملیاتی توانستند بر درآمد عملیاتی شرکت ها تأثیرگذار بوده و باعث افزایش سودآوری مبلغی آن ها شوند و این در حالی است که حاشیه سود بسیاری از شرکت ها ثابت بوده و یا حتی کمتر از سال گذشته نیز شده است. وی درباره مقایسه بازار سرمایه با بازارهای موازی ازجمله بازار ارز، مسکن و طلا گفت: همان گونه که در سؤال قبل گفته شد عواملی مانند حمایت های دولت، کاهش نرخ بهره بانکی و افزایش نرخ دلار بیشترین تأثیر را در این رشد داشتند. البته توجه به این نکته ضروری است که بازار سرمایه از سال گذشته عقب تر از بازارهای موازی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا بوده است ولی با توجه به عوامل گفته شده این شرایط در حال بهبودی است.

کافی نبودن تمهیدات سازمان بورس در ارتقاء هسته معاملاتی بازار سرمایه

کرکه آبادی در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص اختلالات هسته معاملاتی بورس و تمهیدات سازمان بورس و کارگزاری ها برای رفع این مشکل تصریح کرد: از نظر بنده سازمان در وهله اول باید تکنولوژی بسیار قدیمی و مستهلک هسته معاملاتی خود را به روز کند، به این دلیل که زمانیکه صحبت از ورود به بازاری می شود پیش از آن باید بسترسازی های مناسبی برای آن اندیشیده شود تا به این وضع دچار نشد. سازمان در اواخر سال گذشته با وضع قوانینی عجیب در جهت کاهش حجم ورود به بازار سرمایه پیش رفت که برخلاف تمامی قوانین بازارهای مالی بود. اما سوی دیگر میدان، کارگزاران بورسی وجود دارند که معتقدند به هر میزان که تکنولوژی خود را بروز کنند باز هم در برابر تکنولوژی مستهلک هسته معاملاتی بازار سرمایه ناتوان بوده و کاری از پیش نمی برند. همچنین، بررسی های ما نشان می دهد بخش عظیمی از مشکلات ناشی از تکنولوژی قدیمی هسته معاملاتی بوده است تا سیستم های معاملاتی آنلاین کارگزاران، هرچند که گاهی اوقات بعضاً سیستم های معاملاتی بخش کمی از کارگزاران نیز با مشکلاتی مواجه می شوند.

نقش آفرینی استارت آپ ها و هوش مصنوعی در آینده بازار سرمایه

مدیرتحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه درباره ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه افزود: به طور قطع در عصر تکنولوژی و اینترنت به سر می بریم و به هیچ وجه نمی توان منکر ورود تمامی مشاغل به اینترنت و دنیای اعظم آن شد و به نظر می رسد هرکدام از شرکت ها که به این بخش ورود نکنند به طور حتم از پیشرفت در آینده ای نزدیک جا مانده و دراین بین استارتاپ ها مهم ترین بخش این دنیای عظیم هستند که باید توجه ویژه ای به آن ها داشت و اگرچه برخی از آن ها از ارزش بالایی برخوردار نباشند اما قطعاً ارزش دارایی های نامحسوس آن ها مانند برند و دارایی های ذهنی بالایی در آن ها نهفته است. این کارشناس بازار سرمایه، درباره روند احراز هویت آنلاین و ابزارهای آن درجهت تسریع صدور کد معاملاتی اظهار کرد: زمانیکه در عصر تکنولوژی و الکترونیک به سر می بریم باید در جهت سهولت و کاهش بوروکراسی های قدیمی گام برداشت تا شرایط سرمایه گذاری برای همه افراد با کمترین دسترسی و بیشترین آسانی فراهم گردد. وی درباره به کارگیری هوش مصنوعی در پیش بینی پرتفوی سرمایه گذاری شرکت های بورسی نیز تصریح کرد: دنیا به سرعت در حال به کارگیری هوش مصنوعی در تمامی سطوح جامعه و صنایع مختلف است که یکی از آن ها بازارهای مالی است. هوش مصنوعی به گونه ای است که در هر لحظه درصدد به روزرسانی خود برمی آید که در بازارهای مالی این به روزرسانی مربوط به استراتژی های موجود برای تشکیل بهینه ترین پرتفوی با کمترین میزان ریسک همراه با بیشترین بازدهی است. هوش مصنوعی با توجه به تمامی شرایط موجود به روزرسانی شده و می تواند در هر نقطه ای از کره زمین عملی باشد.

کارگزاری ها و تلاش برای حفاظت از نهال سهام عدالت

وی در پاسخ به این سؤال که در موضوع مدیریت مستقیم سهام عدالت کارگزاری ها تا چه حد می توانند نقش مؤثری ایفا کنند گفت: اگر منظور بخش توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشد قطعاً کارگزاران می توانند با جذب اشخاص دارای سهام عدالت نقش بسزایی در به ثمر نشستن این دارایی‎ها داشته باشند، به طوری که آموزش ها و تحلیل های کارگزاران برای مشتریان خود جدا از اینکه می تواند به جذب نقدینگی راکد در جامعه به سمت تولید کمک شایانی کند، می تواند به فرهنگ سازی در جهت سرمایه گذاری صحیح و منطقی در کشور نقش اساسی ایفا کند.

صنایع پربازده و کم بازده در تابستان داغ

کرکه آبادی در ادامه درخصوص صنایع پربازده و کم بازده تابستان امسال گفت: در حال حاضر ابتدا باید دید که چه درایورهایی در بازار برای افزایش سود آوری شرکت ها وجود دارد تا به افزایش قیمت آن ها و بازدهی شان بیافزاید، همچنین آن گونه که به نظر می رسد در حال حاضر تنها محرک موجود در اقتصاد که به افزایش سودآوری مبلغی شرکت ها منجر شده است ادامه روند افزایش نرخ ارز است که با این حساب می توان گفت شرکت های صادراتی و شرکت هایی که نرخ ارز بر نرخ محصولات آن ها تاثیرگذار است در تابستان امسال پیشرو خواهند بود، که می توان به شرکت های کامودیتی محور اشاره کرد. همچنین از سوی دیگر به دلیل دنباله روی محصولات این شرکت ها از قیمت های جهانی، افزایش قیمت های بین المللی نیز تأثیر دوم مثبتی بر افزایش سود آوری آن ها می گذارد، که در چند وقت اخیر به دلیل مختل شدن بازارها و تبادلات جهانی به دلیل شیوع ویروس جهانی کرونا پایین ترین قیمت های دهه های اخیر را به خود دیده اند و با کاهش شیوع این ویروس و از بین رفتن آن در آینده به دلیل تقاضای ناگهانی که به این محصولات وارد می شود، رشدی شدیدتر از قبل حاصل می شود و جذابیتی هرچند کوتاه مدت برای آن ها نسبت به محصولات دیگر پیش بینی می شود.

صنایع بورسی و روی خوشِ سهامداران

مدیرتحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه درباره استقبال سرمایه گذاران از صنایع بورسی گفت: بسته به دید سرمایه گذاری و شرایط موجود در هر زمان این استقبال متغیر است، به طور مثال زمانی که بحث تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از آن طریق داغ می شود، سهم های دارای ارزیابی های جدید به قیمت بالاتر و با اقبال بیشتری مواجه می شوند و زمانیکه نرخ ارز افزایش می یابد، شرکت های صادرات محور و شرکت هایی که ارز بر روی سودآوری آن ها اهرم بیشتری دارد با اقبال بیشتری مواجه می شوند و به همین ترتیب میزان استقبال سرمایه گذاران از صنایع به نوعی با توجه به شرایط موجودِ همان زمان منتقل می شود.

"مسکن" مهمان تازه وارد بازار سرمایه / ساماندهی فلز زرد با اهرم شفافیت

وی درباره ورود مسکن به بازار سرمایه نیز افزود: فروش متری مسکن در بورس علاوه براینکه طرح بسیار خوبی است، باعث شفافیت بیشتر در این بازار می شود اما باید دید که به وسیله چه ابزار و به چه شکلی این کار قرار است انجام شود و تاجاییکه بنده اطلاع دارم در تلاش بوده اند تا ابزارهای مربوط به کشورهای دیگر را به صورت غیر ربوی درآورده و به کار گرفته شود و به این دلیل که این کار باعث می شود تا کارایی آن ابزار کاملاً از بین برود، به نظر می رسد طراحی ابزارهای جدید با توجه به شرایط موجود در بازار و جامعه اسلامی ما بتواند بسیار کمک کننده باشد. این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه در بورس کالا و منفعت آن برای بازار سرمایه گفت: راه اندازی مجدد این بازار بیش از اینکه به بازار سرمایه کمک کند، درصورتیکه با توسعه و عمق بخشیدن به آن بتوان مانع از نوسانات شدید قیمتی توسط عرضه و تقاضاهای کوچک شد می تواند منجر به ساماندهی بازار طلا گردد.

آموزش و فرهنگ سازی دو رکن اصلی کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه

کرکه آبادی درخصوص برنامه تحقیق و توسعه ای شرکت کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه در سال جاری گفت: واحد تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه در وهله اول به دنبال افزایش بازدهی سرمایه مشتریان خود به وسیله ارائه درست ترین و بروزترین پیش بینی ها در بازار سرمایه کشور بوده، همچنین این واحد نگاه ویژه ای به بحث آموزش و فرهنگ سازی سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارد. این واحد تحلیل و بررسی های خود از بازار سرمایه را علاوه بر شبکه های مجازی، به صورت جلسات حضوری برای تمامی مشتریان خود به صورت رایگان به اشتراک می گذارد. همچنین با برگزاری انواع کلاس های آموزشی نظیر دوره صفر تا صد سرمایه گذاری در بازار سرمایه برای عموم افراد جامعه سعی در افزایش بهره وری فردی در سرمایه گذاری دارد.

بهار بازار سرمایه ادامه دارد / بورس، بازاری برای تمام فصول

مدیرتحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه در پایان درخصوص چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال گفت: بازار سرمایه با توجه به عوامل کنونی تاثیرگذار بر روی آن، بدون تردید می تواند در سال جاری یکی بهترین بازارها برای سرمایه گذاری، حفظ و افزایش ارزش پولی سهامداران باشد، و در پایان سال قطعاً شاخص کل بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بسیار فراتر از ابتدای سال خواهد بود ولی میزان و شدت آن بستگی به عوامل بسیار زیادی از قبیل نوسانات نرخ ارز، توافقات و عملکردهای سیاسی جهانی، میزان بهبود عملکرد شرکت های بورسی و حتی میزان کاهش شیوع ویروس جهانی کرونا دارد.

اخبار مرتبط

حمید فاضلی14:05 - 1399/4/11
مرسی عالی بود



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 241
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران