پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267129 تاریخ : 1395/12/02-12:10:06
,10028,
برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران در ایام نوروز 96 اعلام شد

برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران در ایام نوروز 96 اعلام شد

نشست خبری معرفی برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران صبح امروز دوشنبه 2 اسفند ماه با حضور مدیرعامل و معاونان این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این نشست ضمن اشاره به اقدامات هنری، تبلیغی و پیرایش شهری، هدف این سازمان را ارتقای سیمای شهری دانست و درباره اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: هزینه‌ها و اقداماتی که سازمان در طول سه سال گذشته در حوزه مرمت، تملک و حفاظت از املاک تاریخی داشته را هیچ سازمانی نداشته است. شهرداری همیشه از این روند حمایت کرده و در آینده نیز این حمایت را خواهد داشت.

وی با انتقاد از برخی حملات که به شهرداری در زمینه میراث صورت می‌گیرد، درباره وضعیت المان‌های شهری ادامه داد: وضعیت انتخاب المان برای میدان ولیعصر، تا پایان 6 ماه اول سال آینده انجام می‌شود که بتوانیم کار ساخت آن را تا پایان سال 96 انجام دهیم. ما قرار است به شکل گروهی و کارگاهی این مساله را پیش ببریم و حتی می‌توانیم با انتشار فراخوان بین‌المللی از هنرمندان مسلمان جهان نیز دعوت به همکاری کنیم.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی درباره استفاده از آثار هنری در فضاهای شهری گفت: نصب آثار هنری حتما با تایید هنرمند انجام می‌شود اما گاهی تغییر سایز دادن آثار مورد نیاز است که آن هم با هماهنگی‌ هنرمند صورت می‌گیرد. ما در مناسبت‌ اربعین نیز اقدامی داشتیم که مطابق با آن نام عکاسان تصاویر را در فضاهای شهری و در ذیل عکس‌ها درج کردیم تا حقوق آنها رعایت شود، بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ سازمانی به اندازه سازمان زیباسازی با هنرمندان در تعامل و همکاری باشد.

علیزاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت موزه علی‌اکبرخان صنعتی توضیح داد: روزی که سازمان مرمت این موزه را به عهده گرفت، تقریبا با یک مخروبه روبه‌رو بودیم. مرمت‌ها دو بخش داشت که اولی به مرمت بنا و دیگری مرمت آثار علی‌اکبرخان اختصاص یافت و مطابق با آن تقریبا 90درصد کار انجام شده است.

وی افزود: این پروژه برای ما بسیار هزینه‌بر بوده است و قرار بود با توافقنامه‌ای که سازمان هلال‌احمر می‌بایست آن را امضا می‌کرد، کاربری فرهنگی و موزه‌ای برای این محل تثبیت شود، اما آنها امضای این تفاهمنامه را نپذیرفتند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: مالک این ملک شهرداری نیست و مطابق با قرارداد نهایتا ما این موزه را 7 تا 8 ماه دیگر تحویل می‌دهیم. ولی اگر در آینده بتوانیم در مورد آن به توافق برسیم، امکان بازگشایی موزه را خواهیم داشت.

علیزاده همچنین درباره برنامه‌های این سازمان در ارتباط با ساخت و نصب یادمان‌هایی برای شهدای آتش‌نشان گفت: پیشنهاد ما این بوده که موزه‌ای را در ساختمانی که در آینده به جای پلاسکو ساخته می‌شود، ایجاد کنند که ما آمادگی تاسیس این موزه را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته اقدامات دیگری نیز در این راستا صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به ایجاد کمپینی اشاره کرد که قرار است در چهارشنبه پایان سال از مردم بخواهد به پاسداشت آتش‌نشانان، از اقداماتی که باعث شود آنها در ایام نوروز از خانواده‌هایشان دور باشند، پرهیز کنند.

در بخش دیگری از این نشست، کیهان محمدخانی معاون فنی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه مرمت و نوسازی بخش‌های مختلف شهر به ایراد سخن پرداخت.

وی مرمت سردر باغ ملی، تعمیر آب‌نمای موزیکال پارک ملت، مرمت بناها و جداره بیرونی خیابان ناصرخسرو، برگزاری جشنواره ملی نورآرایی و نورپردازی ساختمان تئاترشهر، میدان انقلاب، خانه فرهنگ کوثر و غیره و برگزاری طرح‌هایی در راستای تخصیص مبلمان جدید شهری به مناطق 22گانه از جمله تجهیز مبلمان بیرونی امامزاده صالح(ع)، مبلمان محوطه تالار وحدت و غیره را از جمله اقدامات معاونت فنی سازمان زیباسازی اعلام کرد.

محمدخانی ضمن بیان اینکه کار نصب مبلمان شهری در میدان محمدیه و راه‌آهن به زودی انجام می‌شود، با اشاره به جشنواره دایره خلاق که به مبلمان شهری اختصاص دارد، گفت: قرار است آثار برگزیده در جشنواره دایره خلاق در پیاده‌روی پارک ملت به نمایش گذاشته شود. سومین دوره از این جشنواره نیز قرار است با موضوع طراحی مبلمان شهری با محوریت کودک برگزار شود که داوران مشخص شدند و پیش‌بینی می‌کنیم مجموعا 700 اثر به این جشنواره ارسال شود که مطابق با برنامه 50 اثر برای ماکت‌سازی انتخاب می‌شوند و بعد از داوری نهایی 50 مبلمان شهری برگزیده و برای ساخت و نصب در فضای شهری مناسب انتخاب می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود به مرمت باغ نگارستان و کتابخانه قدیمی پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: سازمان برای مرمت باغ نگارستان و این کتابخانه قدیمی که زمانی پروین اعتصامی مدیریت آن را برعهده داشته، هزینه‌های فراوانی کرده است؛ ساختمانی که حدود 100 سال عمر دارد و امیدواریم با همکاری دانشگاه تهران که مالک آن است، بتوانیم به زودی مراسم افتتاحیه و بازگشایی آن را داشته باشیم.

سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این نشست به بیان توضیحات درباره اقدامات فرهنگی این سازمان در سال‌جاری پرداخت.

وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه سازمان زمینه همکاری با هنرمندان پیش‌کسوت و هنرمندان جوان و دانشجویان را ایجاد کرده، به اقدامات در حوزه گرافیک و تبلیغات فرهنگی اشاره کرد و گفت: سال‌جاری برای ما سال بسیار پرکاری بود و اقدامات متعددی در حوزه دیوارنگاری و نقاشی‌های دیواری با موضوعات ارزشی انجام شد.

وی افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به انتشار فراخوان هنرهای دیوارنگاری با محوریت یادمان شهدای حرم اشاره کرد که از میان آثار ارائه شده 4 اثر انتخاب شدند، 3 اثر در حال‌حاضر در فضای شهری به اجرا رسیدند و اثر چهارم نیز در آینده اجرا خواهد شد. همچنین در سال‌جاری 30 اثر دیوارنگاری مرمت شد و برای اولین‌بار دیوارنگاری مدارس با رویداد دیوارنگاری ماه مهربانی همراه شد و نهایتا دیوارهای 215 مدرسه در سطح شهر مورد دیوارنگاری قرار گرفت.

موسوی درباره حوزه مجسمه‌سازی نیز گفت: برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر که این بار به شعرا اختصاص داشت، از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است و همچنین برگزاری پنجمین دوسالانه مجمسمه‌سازی شهری را نیز داشتیم.

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی در ادامه به طرح بهارستان و برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: طرح بهارستان که خوشبختانه سال گذشته به تایید و اجرا رسید، امسال برای دومین‌بار برگزار می‌شود و طی آن مجموعه هنرهای شهری در قالب برنامه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: در این رویداد شورای هنری که متشکل از هنرمندان شناخته شده هستند، کار خود را آغاز کردند و جلسات زیادی نیز با هنرمندانی که آثارشان در مرحله اول تایید شده، داشته‌اند که با راهبری آنها بتوان به ساخت آثار ارزشمندی رسید. این رویداد همه هنرمندان حوزه تجسمی و سایر رشته‌ها را فراخوانی کرده است که مطابق با آمار 1320 هنرمند در مرحله اول آن ثبت‌نام کردند.

موسوی ادامه داد: از تعداد هنرمندان متقاضی 206 هنرمند موفق شدند به مرحله اجرایی وارد شوند. تعداد آثار داوری شده تا این لحظه و در مرحله اول نیز 10هزار اثر بوده که مرحله نهایی داوری‌ها در مرحله بعدی انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری همچنین درباره برگزاری جشنواره تخم‌مرغ‌های نوروزی گفت: امسال سومین دوره‌ای است که این جشنواره را که حالت فانتزی دارد برگزار می‌کنیم و نکته جالب این است که در این جشنواره بیشترین درخواست‌ها را حتی از سوی هنرمندانی که حاضر نیستند آثارشان در هر گالری به نمایش گذاشته شود، شاهد بوده‌ایم. مجموعا این جشنواره در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی به تولید 400 اثر توسط 400 هنرمند رسیده است و این آثار در ایام نوروز در مناطق مختلف به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از رویدادهای پیش رو رویداد تهرانشهر نقاشی است که مطابق با آن تا پایان سال، 126 اثر بر جداره‌های شهر تهران درج می‌شود. در حوزه مجسمه‌سازی نیز به جز رویداد بهارستان، 35 مجسمه در سطح شهر نصب خواهند شد و برگزاری رویداد درخستان نیز که با همکاری انجمن مجسمه‌سازان در اسفندماه برگزار می‌شود و به کار روی درخت‌های خشکیده خیابان ولیعصر اختصاص دارد، یکی دیگر از برنامه‌های ما در ایام نوروز به شمار می‌آید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 459
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران