پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433402 تاریخ : 1397/09/21-17:33:39
,1,
بانک قرض الحسنه مهر ایران محور توسعه بانکداری اسلامی

بانک قرض الحسنه مهر ایران محور توسعه بانکداری اسلامی

به مناسبت آغاز دوازدهمین سال فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران، روزنامه عصر اقتصاد در سرمقاله خود به عملکرد این بانک پرداخته است.

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، در سرمقاله روزنامه عصر اقتصاد که توسط سیف الله یزدانی، مدیرمسئول این روزنامه به تحریر درآمده نوشته شده است:

درحالیکه به استقبال آغاز دوازدهمین سال فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران می رویم که موضوع اصلاح نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی، دولت و مجلس قرار دارد و این در شرایطی است که به غیر از بانکداری غربی و بانکداری براساس قانون بانکداری بدون ربای مصوب سال 1362، تعاونی های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه مردمی و صنفی الگوی تجربه شده دیگری را که بتواند از یک طرف نیازهای توسعه ای کشور را پاسخ دهد و از سوی دیگر قدرت لینک شدن با بانکداری بین المللی را داشته باشد، در اختیار نداریم.

لازم به ذکر است که ذینفعان اصلاح نظام بانکی به دنبال مفاد و موادی در این اصلاحیه می گردند که مشکلات روز آنان را حل و فصل کند و کمتر به فکر تحول بنیادین در بانکداری کشور هستند.

اما بانکداری اسلامی به عنوان یک رویه ارزشمند، فراتر و جامع تر از بانکداری بدون ربا، مقتضیاتی را طلب می کند که بانکداری فعلی آمادگی مالی و ارزشی منطبق با آن را ندارد.

مسائلی مانند بنگاه داری، ورود در معاملات غیر بانکی و هدف گذاری کسب سود به جای خدمات علمی بانکی، شرایطی را پیش آورده است که اگر قادر به تدوین نظام بانکداری مطلوب هم بشویم، دغدغه ها و پیچیدگی های ناشی از عملکرد سیستم فعلی بانکداری کشور گره های هزار تویی را در برابر اجرایی شدن قانون پیش رو خواهد گذاشت.

خوشبختانه بانک قرض الحسنه مهر ایران به دلیل اینکه از ابتدای فعالیت خود در 11 سال پیش تاکنون اصرار بر تبعیت از موازین فعالیت های قرض الحسنه داشته و دارد به معضلات مالی و عملیاتی فعلی بانکداری کشور آلوده نشده است و سبک باری لازم را هم برای ارائه الگوی اولیه و هم فعالیت به عنوان پایلوت مطلوب بانکداری اسلامی با اصلاح قانون بانکداری دارد.

در واقع به جرات می توان گفت این بانک با داشتن شبکه مناسب می تواند هسته اولیه بانکداری اسلامی را تشکیل دهد و مکانیزم های مطلوب توسعه ای را به مرور بر آن بیافزاییم.

واقعیت این است که برخلاف سایر بانک های دولتی و خصوصی، تکیه بانک مهر ایران بر خدمات بانکداری بوده و به هیچ وجه درآمدهای تجاری و معاملاتی غیر بانکی در درآمدزایی آن نقشی ندارد و توانسته است متناسب با جریان کارخود، امور را به گونه ای تنظیم کند که با کمترین معوقات، سوددهی منطقی خود را حفظ کند و به جای اینکه پول را ابزار مشکوک به ربای کسب و کار قرار دهد، گردش امور خود را به فعالیت های اختصاصی بانکداری متکی نماید.

لازم به ذکر است که از آنجا که بانک قرض الحسنه مهر ایران منابع مالی خود را بر خلاف سایر بانک ها از مسابقه نرخ سود سپرده ها کسب نمی کند و به همین دلیل هم به غیر از کارمزد عملیات بانکداری از تسهیلات اعطایی درآمدی به دست نمی آورد، بنابراین انتظار می رود در تجهیز منابع این بانک برای قدرت مانور بیشتر و ایجاد وجه غالب در خدمات بانکداری هم از نظر منابع دولتی و هم از منابع مردمی و بخش خصوصی ، بیش از پیش تقویت شود.

بدیهی است توجه مردم و مسئولان به تقویت منابع مالی بانک قرض الحسنه مهر ایران با تبعیت از سپرده های قرض الحسنه می تواند این منابع را با کمترین هزینه در اختیار اقتصاد مولد و نیازهای مردمی قرار دهد که طبیعتا آثار آن در کاهش هزینه های تولید و بهبود معیشت مردم بروز خواهدکرد که بخشی از خیر مضاعف موعود الهی در مورد قرض الحسنه در این مکانیزم نهفته است.

در واقع با توجه به اینکه بانک قرض الحسنه مهرایران خود را کارگزار واقعی نظام پولی کشور می داند، نمی تواند به عنوان مقصد سودجویان و کاسبان سوداگر باشد، بلکه در فضایی کاملا سالم و به دور از شبه ربا و سوداگری به ایجاد رابطه منطقی پولی بین مردم و اقتصاد مولد کمک می کند.

به همین دلیل انتظار می رود علاوه بر ارتقاء جایگاه بانک قرض الحسنه مهر ایران در اصلاح نظام بانکی در تجهیز و پشتیبانی آن نیز اقدامات بایسته و شایسته صورت گیرد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 283
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران