پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 516073 تاریخ : 1399/04/25-17:37:19
,13,
ایران، چهارمین تولیدکننده عسل جهان

ایران، چهارمین تولیدکننده عسل جهان

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرهاد مشیر غفاری افزود: ما پیشنهاد می کنیم متولی ستاد گرده افشانی یکی از معاونت های تخصصی زراعی یا باغبانی باشد و امیدواریم با دستور وزیر جهاد کشاورزی این ستاد راه اندازی و بخشی از مسایل مربوط به زنبورداری کشور در خصوص استقرار زنبورستان ها نیز برطرف شود.

وی اظهار داشت: برای استقرار کندوهای زنبور عسل در اراضی زراعی و باغی باید هماهنگی های لازم به لحاظ حضور زنبورداران و تقویم زمانی عملیات سمپاشی و دفع آفات صورت گیرد.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تشکیل ستاد گرده افشانی و استقرار کلنی های زنبور عسل در اراضی زراعی و باغی نه تنها در تولید عسل و سایر محصولات زنبورداری کشور، بلکه در تولید محصولات زراعی و باغی جهش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما آماده ایم در فاز نخست با هماهنگی 250 اتحادیه و تعاونی زنبورداری کشور، تعداد قابل ملاحظه ای از کندوهای زنبور عسل را به صورت پایلوت در بعضی از اراضی زراعی و باغی مستقر کنیم.

غفاری با اشاره به این که نقش زنبور عسل به عنوان یک نهاده ضروری در تولید محصولات کشاورزی در دنیا ثابت شده است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، یک سوم محصولات کشاورزی و یک دوم تولید بذر اکثر دانه های روغنی مانند کلزا، آفتابگردان و سویا به گرده افشانی زنبور عسل وابسته است.

وی افزود: گرده افشانی زنبور عسل بر تولید گیاهان علوفه ای مورد استفاده در تغذیه دام و در نتیجه به طور غیرمستقیم بر تولید محصولات پروتئینی نیز تاثیر می گذارد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین سرشماری در مهر ماه سال 98، حدود 98 هزار زنبورستان و نزدیک به 10 میلیون و 600 هزار کلنی زنبور عسل در کشور داریم و ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان تولید عسل در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

وی میانگین تولید عسل در هر کندو را حدود 11 کیلوگرم و میزان رشد تولید این محصول در سال 98 نسبت به سال ماقبل را 24 درصد عنوان کرد.

غفاری یادآور شد که در سال گذشته 112 هزار و 500 تن عسل، سه تن و 300 گرم ژل رویال، 285 تن گرده گل، 124 تن بره موم و 2220 تن موم در کشور تولید شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 472
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران