پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447971 تاریخ : 1397/11/14-10:07:44
,6,
آیا مالیات تصاعدی، دلالان را متوقف خواهد کرد؟

توافق وزارتخانه ‎های صمت و اقتصاد برای کنترل واسطه‎گری در بازار خودرو

آیا مالیات تصاعدی، دلالان را متوقف خواهد کرد؟

این رویه در ماه‌های اخیر 11هزارمیلیاردتومان زیان متوجه خودروسازان و 7هزارمیلیاردتومان سود نصیب دلالان کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ماه‌های ابتدایی سال بود که بازگشت تحریم‌ها سرآغازی شد بر افزایش قیمت‌ خودروها و البته کاهش تیراژ در ماه‌های بعد از آن. در این میان به دلیل کاهش تولید و احتمال کمیاب‎شدن خودرو، دلالان شروع به ایجاد تغییر در روال عادی بازار خودرو کردند. البته افت تیراژ خودروسازان، کمبود قطعه به دلیل تحریم‌ها، مشکلات مالی خودروسازان با قطعه‌سازان و جهش نرخ ارز نیز ارجمله عواملی بود که مزید بر علت شد تا فاصله بین قیمت خودرو از کارخانه تا بازار افزایش پیدا کند؛ به‎گونه‌ای که قیمت‌ها در برخی خودروها 80 تا 100درصد افزایش پیدا کرد. بدین‎ترتیب زمزمه آزادسازی قیمت خودرو که از سال گذشته شروع شده بود، به‎صورت جدی‌تری پیگیری شد و تقریبا از شهریور و مهرماه سال جاری و با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت رسمی شد.

بر این اساس، خودروسازان قیمت‌ها را به‎صورت اسمی افزایش دادند اما وزارت صمت به دلایل مختلف ازجمله مصلحت‌اندیشی و آن‎چه که رعایت حقوق مصرف‌کننده خواند، اجازه اعمال قیمت جدید به خودروسازان در خصوص تحویل‌های پیش‌از دی ماه را نداد. از این رو، اختلاف نظر بسیاری در این خصوص پیش‌ آمد و در نهایت مدیران خودروسازی به خواست وزارت صمت مبنی‌بر عدم اعمال قیمت‌های جدید برای تحویل‌های پیش‌از دی‌ماه گردن نهادند، موردی که بازار دلالان را در روزهای پایانی سال و زمان افزایش خرید و فروش خودرو داغ کرد.

باز گذاشتن سند خودرو؛ روشی برای دور زدن مالیات

قیمت‌های جدید اعلام شده و بسیاری از کسانی که قرار است خودروهایشان را تا پایان سال تحویل بگیرند، می‌توانند آن‌ها را حتی بیشتر از قیمت کارخانه در بازار به فروش برسانند. چراکه به دلیل افت تیراژ خودروسازان و کمبود قطعات همچنان آن‌ها نتوانسته‌اند بازار را به تعادل بکشانند. هرچند برای رفع این مشکل سازمان امور مالیاتی قرار است تمهیدات ویژه‌ای را بیندیشد، اما به نظر نمی‌رسد افزایش مالیات هم بتواند روند افزایش دلالی در بازار را متوقف کند.

در همین زمینه یک مقام امور مالیاتی می‌گوید: «اجرای ماده4 آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت حقوق مصرف‎کنندگان در تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مردم با قیمت‌های گذشته باعث می‌شود خریداران به دلیل تفاوت قیمت خودروهای ثبت‌نامی و بازار آزاد، سود قابل‌توجهی را کسب کنند. اگر این سود برای دلالان حرفه‌ای باشد، باید با دریافت مالیات سنگین همراه شود. ضمن این‎که باید روی ثبت اسناد نیز نظارت کافی وجود داشته باشد. چراکه یکی از روش‌های دلالان، بازگذاشتن سند خودرو است؛ روشی برای دور زدن مالیات و حق ثبت که اجحاف در حق کسانی است که برای استفاده شخصی اقدام به خرید خودرو می‌کنند و البته مالیات می‎پردازند.»

توافق مهم وزارتخانه‎های صمت و اقتصاد

این مقام مالیاتی با اشاره به افرادی که کارشان دلالی خودرو است، می‎افزاید: «در این میان کسانی هستند که بیش‌از یک خودرو ثبت‌نام کرده و به نوعی مصرف‌کننده نهایی خودرو نیستند و با هدف کسب سود و درآمد در طرح‌های فروش اینترنتی شرکت کرده‌اند.»

به نظر می‌رسد با نهایی‎شدن افزایش قیمت خودرو، باید بین وزارت اقتصاد، وزارت صمت و البته خودروسازان درخصوص جلوگیری از بحث دلالی توافقاتی انجام شود. چراکه افزایش دلالی می‌تواند حتی روی فروش خودروسازان بر مبنای حاشیه بازار هم تاثیرگذار باشد و اجازه ندهد در کوتاه‎مدت موفقیتی برای خودروسازان حاصل شود.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با اشاره به توافق‌های اولیه میان وزارتخانه‎های اقتصاد و صمت می‎گوید: «مطابق این توافق؛ فهرست، مشخصات و کد ملی خریدارانی که در طرح‎های پیش‎فروش شهریورماه تا دی‎ماه خودروسازان شرکت کرده‌اند، ازسوی وزارت صمت در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می‌گیرد تا براساس آن، خریدارانی که بیش‌از یک دستگاه خودرو خریداری کرده‌اند، مشمول پرداخت مالیات از محل کسب درآمد از این محل شوند.»

زیان خودروسازان و سود دلالان

افزایش مالیات و تصاعدی شدن مالیات خودرو می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از بازار کاذب خودرو و دلالی در این بخش باشد.

به گفته سخنگوی انجمن قطعه‎سازان، این رویه در ماه‌های اخیر 11هزارمیلیاردتومان زیان متوجه خودروسازان و 7هزارمیلیارد تومان سود نصیب دلالان کرده است. این مقام سازمان امورمالیاتی در ادامه می‌گوید: «نابسامانی ماه‌های اخیر بازار خودرو، باعث شده است عده‎ای سودجو روی این موج سوار شوند و برای کسب سود و درآمدهای کاذب به خرید و فروش خودرو روی آورند.»

وی می‌افزاید: «این اقدام در نگاه نخست یک ناهنجاری اقتصادی به‌شمار می‌آید که باید برای آن چاره‎ای اندیشیده شود، اما تا آن زمان، سازمان امور مالیاتی به این حوزه ورود کرده و از فعالان آن مالیات دریافت خواهد کرد. البته دیگر اطلاعات مالی این افراد نیز بررسی می شود تا درصورت انجام اقدامات مشابه، ملزم به پرداخت مالیات شوند.»

به هرحال باید چاره‌ای برای کسانی که بازار خودرو را دچار اختلال می‎کنند و باعث افزایش کاذب قیمت خودرو می‌شوند، اندیشید.

به گفته کارشناسان، بهترین راه حل برای کنترل بازار، افزایش عوارض و مالیات تصاعدی برای کسانی است که در سال بیش‌از چندین مرتبه اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند. ضمن این‎که به‌روز شدن تحویل خودروها از سوی خودروسازان نیز می‌تواند در این زمینه باعث از بین رفتن دلالی شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 303
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران