پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 516305 تاریخ : 1399/04/30-10:41:53
,5,
امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی

با حضور وزیر نفت؛

امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی

قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و احداث کارخانه فرآورش مرکزی به عنوان بزرگترین واحد فراورشی نفت و گاز کشور، به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی امروز(دوشنبه 30 تیر1399) با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان کارفرما با حمیدرضا مسعودی مدیرعامل شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی و مجری طرح به امضا رسید.
تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام و 200 میلیون فوت مکعب گاز در مدت 30 ماه از اهداف این قرارداد 961 میلیون دلاری و 1183 میلیارد تومانی است.
احداث 65 کیلومتر خط لوله ارسال گاز و نفت خام به تلمبه خانه غرب کارون و واحد NGL 3200، احداث 45 کیلومتر خط لوله ارتباطی و 328 کیلومتر خط لوله جریانی، نصب 50 پمپ درون چاهی و حفاری 35 حلقه چاه جدید از جمله جزئیات این قرارداد است.
هم اکنون در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی با حفر 171 حلقه چاه و 23 کیلومتر خط لوله ارتباطی و 90 کیلومتر خط لوله انتقال، روزانه 140 هزار بشکه نفت خام تولید و بخشی از آن در کارخانه فراورشی پیش ساخته به ظرفیت 50 هزار بشکه فرآوری می شود.
در این مراسم همچنین، قرارداد دیگری با شرکت پترو پارس به منظور احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP) به عنوان بزرگترین واحد فراورشی نفت و گاز کشور بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت پتروپارس به امضا رسید.
این کارخانه در مدت 30 ماه با قراردادی به ارزش 300 میلیون دلار برای فرآوری روزانه 320 هزار بشکه احداث خواهد شد.
بهره مندی از توان متخصصان و سرمایه انسانی ایرانی و بومی و ایجاد زمینه های اشتغال گسترده در استان خوزستان و همچنین افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور و حفظ سرمایه های ملی در میادین مشترک از جمله اهداف اجرای این دو طرح مهم نفتی عنوان شده است.
میدان نفتی آزادگان جنوبی به عنوان مهمترین میدان مشترک غرب کارون در کنار مرز عراق و 80 کیلومتری غرب اهواز در زمینی به وسعت هزار و 125 کیلومتر مربع واقع شده است.
این میدان نفتی، در سال 1376 به همت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، کشف شد و حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان، 27 میلیارد بشکه تخمین زده می شود که یک میلیارد و 700 میلیون بشکه نفت خام آن قابل برداشت است.
وزارت نفت، برای توسعه میدان آزادگان قراردادی در سال 1380 با شرکت ژاپنی اینپکس امضا کرد، اما پس از 5 سال و در پی عمل نکردن به تعهدات، قرارداد با اینپکس لغو شد و پس از هفت سال، در مهر سال 1389 توسعه همه مخزن های میدان آزادگان به شرکت ملی نفت چین (CNCP) واگذار شد و بهره برداری از این میدان، با سرمایه گذاری شرکت های ایرانی و ظرفیت تولید روزانه 25 هزار بشکه در تیر 1386 آغاز شد.
طبق قرارداد با چینی ها باید طی 52 ماه، حجم تولید از میدان آزادگان جنوبی به روزانه 320 هزار بشکه برای مدت سه سال افزایش می یافت که بعد از گذشت حدود چهار سال، این طرح پیشرفتی نداشت.
پس از حدود چهار سال از حضور شرکت ملی نفت چین در میدان آزادگان جنوبی، این شرکت به دلیل تعلل در توسعه این میدان مشترک با عراق در اردیبهشت 1393 خلع ید شد.
در فروردین 1395، قرارداد دیگری بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه برای توسعه این میدان منعقد شد.
بر اساس این قرارداد، شرکت توتال و دیگر شرکای آن مکلف شده بودند 5 میلیارد دلار برای توسعه این میدان سرمایه گذاری کنند، اما با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت ایران، این قرارداد نیز لغو شد تا شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان آزادگان جنوبی به توان شرکت های داخلی تکیه کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 372
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران