پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 420942 تاریخ : 1397/08/17-12:34:34
,5,
افزایش نیروگاه‌های خورشیدی تجدیدپذیر روستایی

افزایش نیروگاه‌های خورشیدی تجدیدپذیر روستایی

معاون وزیر نیرو: تعداد نیروگاه‌های خورشیدی که توسط مشترکین در روستاها و در مناطق دور افتاده نصب می‌شود نسبت به گذشته افزایش داشته و هم اکنون به ظرفیت 10 مگاوات رسیده است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، سیدمحمد صادق زاده ، معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا در آخرین روز از هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران با تاکید بر ظرفیت بالا و پراکنده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: سرمایه گذاری آنها سرمایه گذاری‌های خرد و پراکنده است. 

وی یادآور شد این نیروگاه‌ها امکان جمع‌آوری نقدینگی در کشور و همچنین اشتعال‌زایی خوب و محاسبی را در کشور ایجاد می‌کنند که اساس توسعه این نیروگاه‌ها نسبت به سایر سرمایه گذاری‌ها با شرایط تغییر نرخ ارز و تحریم‌ها کمتر دچار آسیب شده است، گرچه شاهد تاثیر منفی آن بر انرژی‌های تجدیدپذیر مشاهده شده است. چنانچه نیروگاه‌های با ظرفیت بزرگ دچار کندی شده‌اند، اما نیروگاه با ظرفیت کوچک همچنان با همان شتاب قبلی بکار خود ادامه می‌دهند.

 

آمار نیروگاه‌های تجدید پذیر

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آمار تعداد نیروگاه‌های خورشیدی که توسط مشترکین در پشت بام‌ها ، در روستاها و در مناطق دور افتاده نصب می‌شود نسبت به گذشته افزایش داشته است و هم اکنون به ظرفیت 10 مگاوات رسیده است.

وی افزود: نرخ رشد این نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته که در شرایط تحریم قرار نداشته‌ایم، افزایش داشته است. این درحالی است که ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک ویژه مشترکین که در پشت بام‌ها نصب می‌شود 10 مگاوات است و هر کیلووات از آنها 1700 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند بنابر این مجموعا 17 هزار مگاوات ساعت در سال برق تولید می‌کنند.

هر ماه تعداد قابل توجهی  از این نیروگاه‌ها وارد مدار می‌شوند و تعداد نیروگاه‌هایی که در ماه‌های اخیر که مصادف با تحریم‌ها شده است، نسبت به سال گذشته در همین زمان از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است. در سال گذشته بصورت تقریبی 3 مگاوات از این نیروگاه‌ها وارد مدار شده است در حالی که امسال 5 مگاوات از این نیروگاه‌ها نیز وارد مدار شد و پیش بینی می‌شود که همین روند ادامه پیدا کند.

صادق زاده تصریح کرد: پیش بینی ما این است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر کمترین آسیب را از شرایط تحریم متوجه شوند. آمار درخواست سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های متوسط تا ظرفیت کمتر از یک مگاوات ، با توجه به اینکه منابع مالی آنها از نقدینگی‌های سرگردان در کشور تامین می‌شود همچنان در حال افزایش است و نسبت به دو سال گذشته نرخ مطلوبی داشته است و تنها بخش نیروگاه‌های مگاواتی ، بخصوص 10 مگاواتی و بالاتر از آن دچار کاهش نرخ رشد نسبت به نرخ رشد سال قبل شده است و امیدوار هستیم تا پایان سال با تغییراتی که در نرخ خرید تجدیدپذیرها اعلام خواهد شد جبران شود و شاهد آن باشیم که نرخ رشد تجدیدپذیرها از نرخ قابل قبولی برخوردار باشد.

وی با تاکید بر نرخ رشد تجدیدپذیرها گفت: نرخ رشد تجدیدپذیرها در سال 1396 نسبت به سال 1395، 70 درصد است ، چنانکه اگر ظرفیت‌های مطروحه افزایش پیدا کند ، نرخ رشد پایه بالا میسر نخواهد بود، لذا اگر بخواهیم همان نرخ رشد را حفظ نماییم باید امسال به نرخ رشد 50 درصد می‌رسیدیم.

رئیس ساتبا اظهار کرد: همانطور که در سال قبل آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه تجدیدپذیرها بالاترین نرخ رشد را نسبت به سایر  فعالیت‌های اقتصادی داشته است امسال امیدوار هستیم بالاترین نرخ رشد سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی و از محل نقدینگی‌های داخلی کشور و همینطور از محل تامین فناوری از صنایع داخلی خودمان شاهد باشیم.

 

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران  به مدت 4 روز ( 11 تا 14 آبان ) با حضور 483 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 462
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران