پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 542882 تاریخ : 1399/10/07-13:31:55
,17,5,
افتتاح 8 پروژه پتروشیمی تا پایان سال

بهزاد محمدی خبرداد،

افتتاح 8 پروژه پتروشیمی تا پایان سال

معاون وزیر نفت در پتروشیمی گفت: در سال جاری 17 طرح با حجم سرمایه گذاری 11 میلیون دلار به بهره برداری می رسد درحالی که تاکنون 9 طرح افتتاح شده و 8 طرح دیگر تا پایان سال بهره برداری می شود.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروزیکشنبه 7 دی ماه 1399 در نشست خبری با بیان اینکه در 9 ماه گذشته 9 طرح پتروشیمی افتتاح شده است، گفت: آمارها نشان می دهد که افزایش تقاضا در بخش نفت و فرآورده های نفتی در دنیا کمتر از یک درصد است اما رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی در دنیا بین چهار تا پنج درصد است که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این صنعت است.

وی ادامه داد: منابع غنی هیدروکربوری ایران به عنوان خوراک و همچنین بازارهای جذاب بین المللی باعث می شود که این صنعت همچنان یکی از کلیدی ترین صنایع کشور باشد.

محمدی، میزان خوراک دریافتی پتروشیمی های کشور در سال 98 را 35 میلیون تن شامل خوراک گاز و مایع اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان معادل 800 هزار بشکه نفت خام در روز است و این عدد دریافت خوراک در سال 1404 به معادل دو میلیون بشکه نفت در روز و تا سال 1406 با توجه به طرح های در دست اجرا به معادل 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت در روز می رسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تعداد مجتمع های تولیدی پتروشیمی سال گذشته در کشور 56 مجتمع بود که این رقم در حال حاضر به 64 مجتمع رسیده است و با توجه به طرح هایی که تا پایان سال افتتاح می شود، این تعداد به 70 مجتمع می رسد، درحالی که حدود 30 درصد محصولات تولیدی پتروشیمی ها در صنایع داخلی، مصرف و 70 درصد آن به کشورهای مختلف صادر می شود.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در صنعت پتروشیمی کشور 90 نوع محصول تولید می شود، توضیح داد: از این میزان 18 نوع آن، پلیمری است که 333 گرید متنوع دارد و از آنجایی که یکی از شاخصه های توسعه پایدار، تنوع محصول است، در سال 1404 این تنوع محصول به 104 نوع و می توان گفت تا سال 1406 با اجرای طرح های در دست اجرا، به 124 نوع می رسد که حاکی از تنوع سبد همگام با توسعه است.

وی اظهار داشت: در سال 98 حدود 8 میلیون تن محصول به صنایع پایین دستی عرضه شد. به جرأت می توان گفت هیچ صنعتی در کشور چنین خوراکی را در اختیار بخش پایین دستی خود قرار نمی دهد. این میزان خوراک رسانی به بخش داخلی موجب رونق در 15 هزار بنگاه بزرگ و کوچک می شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با صادرات انجام شده در 9 ماهه سال 99 مانند سال گذشته، عرضه ارز به سامانه نیما فراتر از رقم توافقی با بانک مرکزی بوده است.

محمدی اعلام کرد که تا پایان سال 1400، 27 طرح در قالب «جهش دوم صنعت پتروشیمی» بهره برداری می شود و ظرفیت تولید از 66 میلیون تن در پایان سال 98 به 100 میلیون تن در سال 1400 می رسد که نشان دهنده رشد 50 درصدی است. به این ترتیب، برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 محقق می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درآمد پتروشیمی ها را از 15 میلیارد دلار در پایان سال 98 به 25 میلیارد دلار در سال 1400 پیش بینی کرد و اظهار داشت: در سال جاری 17 طرح با حجم سرمایه گذاری 11 میلیون دلار به بهره برداری می رسد درحالی که تاکنون 9 طرح افتتاح شده و 8 طرح دیگر تا پایان سال بهره برداری می شود. همچنین ظرفیت صنعت با افزایش 25 میلیون تنی به 90 میلیون تن در سال می رسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بیان کرد، در جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال 1404، 28 طرح دیگر افتتاح می شود و ظرفیت صنعت پتروشیمی به 133 میلیون تن در سال می رسد. همچنین شاهد افزایش درآمد این صنعت با توجه به قیمت های سال 95 به میزان 35 میلیارد دلار هستیم که با تحقق آن، ایران به رتبه نخست صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دست می یابد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 323
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران