پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 515580 تاریخ : 1399/04/17-12:17:17
,11,
آغاز ریل گذاری خط آهن چابهار-زاهدان/ آخرین وضعیت پیشرفت پروژه

امروز با حضور وزیر راه انجام می شود

آغاز ریل گذاری خط آهن چابهار-زاهدان/ آخرین وضعیت پیشرفت پروژه

عملیات ریل گذاری محور راهبردی راه آهن چابهار - زاهدان، امروز سه شنبه 17 تیر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

به گزارش بانک و صنعت، راه آهن استراتژیک و 628 کیلومتری چابهار - زاهدان به دلیل متصل کردن تنها بندر اقیانوسی کشور - بندر شهید بهشتی چابهار - به شبکه ریلی و قرار گرفتن در پروژه یک کمربند یک راه که شرق آسیا (چین) را به اروپا و آسیای میانه متصل می کند، یکی از مهمتری شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت و تبادل کالا میان ایران با کشورهای منطقه است، با سرعت و توجه ویژه در حال انجام است.

ریل گذاری این پروژه امروز سه شنبه 17 تیر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود.

اولین پروژه عمرانی با ریل 100 درصد داخلی

قرار است ریل مورد نیاز این پروژه از جنس UC60 که برای نخستین بار توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و عرضه شده و پس از تکمیل ریل گذاری و آغاز بهره برداری از آن، شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش را به زاهدان متصل می کند.

زیرسازی راه آهن زاهدان - چابهار، در بخش های زیادی از مسیر به اتمام رسیده و عملیات ریل گذاری آنکه امروز آغاز می شود، تا پایان امسال به ایستگاه خاش به طول 150 کیلومتر می رسد.

دستیابی به هدف هاب ترانزیتی شدن مرکز آسیا با تکمیل پروژه تا سرخس

اگرچه اتصال بندر استراتژیک چابهار با خط آهن به شبکه ریلی در زاهدان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما کارشناسان معتقدند امتداد آن از زاهدان به زابل، بیرجند، تربت حیدریه و نهایتاً از طریق مشهد، به خط آهن سرخس-سرخس در شمال شرق کشور برای توسعه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه، روسیه، حاشیه دریای خزر و قفقاز و همچنین اتصال آن به افغانستان از طریق راه آهن خواف-هرات از اهمیت بالاتری برخوردار است.

برخی اهداف راه آهن چابهار-زاهدان به این شرح است:

1- ایجاد کریدور تمام ریلی در شرق کشور از جنوب تا شمال

2- اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی

3- کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریل

4- اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی

5- ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی شهرهای محور ریلی شرق کشور

6- صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده ای

7 - ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه

8- ایجاد همکاری های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با ایجاد تبادلات تجاری و ترانزیتی

9- امکان انتقال کالاهای کشورهای همسایه از جمله افغانستان از طریق ریل

ویژگی های فنی و اجتماعی خط آهن چابهار-زاهدان

بر اساس اعلام های قبلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پیش بینی می شود با احداث و تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان در سال نخست راه اندازی این طرح (1401)، 927 هزار مسافر و 2 میلیون و 800 هزار تن بار از این محور جابجا شوند و در سال 1420 این میزان جابجایی به 2 میلیون و 40 هزار مسافر و 7 میلیون و 700 هزار تن بار افزایش یابد.

شهرهای واقع در مسیر راه آهن چابهار زاهدان عبارتند از شهر جدید تیس، شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش؛ 34 ایستگاه نیز در این محور قرار دارد که 6 ایستگاه آن اصلی و درجه یک و مابقی درجه 3 هستند؛ یک ایستگاه هم تشکیلاتی است.

آنگونه که معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش از این به مهر خبر داده بود، برای ساخت این مسیر ریلی 628 کیلومتری، 39 دستگاه تونل به طول مجموعاً بیش از 1.5 کیلومتر، 128 دستگاه پل به طول بیش از 1.5 کیلومتر و 80 تقاطع با راه های اصلی و فرعی استان سیستان و بلوچستان تعبیه شده است.

همچنین عرض مسیر 7 متر و سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری 160 و باری 120 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

منابع مالی پیش بینی شده برای احداث خط آهن چابهار زاهدان، علاوه بر اعتبارات ردیف بودجه ای سالانه، شامل: 1. تأمین اعتبار 300 میلیون یورویی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی است که اواخر سال 97 با موافقت رهبر معظم انقلاب به این پروژه به صورت مرحله ای در حال تزریق است و نیز، 2. پیش بینی تأمین 25 درصد مبلغ قرارداد حداقل به میزان 500 میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می شود.

معاون شرکت ساخت: ریل گذاری از زاهدان شروع می شود / ? 300 میلیون یورو کافی است

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه امروز ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان آغاز می شود، گفت: در سال های گذشته که اجرای این پروژه در جریان بود، در مواردی با مشکل کمبود منابع مالی مواجه می شدیم؛ تا اینکه با موافقت رهبر معظم انقلاب، تسهیلات 300 میلیون یورویی از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته قصد داشتیم ریل گذاری این محور را آغاز کنیم که با معضل شیوع کرونا مواجه شدیم و به امروز موکول شد.

معاون شرکت ساخت و توسعه افزود: تزریق منابع صندوق توسعه ملی به پروژه، توانست اتفاقات خوبی برای آن رقم بزند و توانستیم با این منابع، ماشین آلات و نیروی انسانی جدید به آن وارد کنیم.

خطیبی با اشاره به اینکه ریل مورد نیاز این پروژه 100 درصد تولید داخل است و از محصولات ذوب آهن در آن استفاده می شود، اظهار داشت: طبق مذاکراتی که با این شرکت و قرارگاه داشتیم، ذوب آهن تا کنون هزار تن ریلی ملی به زاهدان منتقل کرده است؛ قرارگاه خاتم (ص) نیز کارخانه تولید تراورس در زاهدان راه اندازی کرده تا همزمان محصولات آن در این پروژه مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، ریل گذاری به دلیل آنکه زاهدان در شبکه ریلی قرار دارد، از این ایستگاه آغاز می شود که از سمت ایستگاه جیگولی در انتهای خط کرمان-زاهدان خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از آن به سمت خاش و ایرانشهر ریل گذاری ها ادامه می یابد؛ با توجه به اینکه ریل گذاری این محور قرار است مکانیزه انجام شود، از سرعت بالایی برخوردار است.

معاون شرکت ساخت و توسعه، پیشرفت کلی طرح راه آهن چابهار-زاهدان را 44 درصد و پیشرفت زیرسازی آن را 61 درصد دانست و گفت: در بخش هایی که زیرسازی تکمیل شده، بالاست گذاری می کنیم.

به گفته خطیبی، 300 میلیون یوروی تخصیص از سوی صندوق توسعه ملی، کفاف مخارج تکمیل این پروژه را خواهد داد و احتمالاً به تعدیل جدید قیمت ها نیازی نخواهیم داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 269
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران