پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494623 تاریخ : 1398/09/13-11:29:33
,23,17,
آسیبهای فرار مالیاتی به اقتصاد کشور

آسیبهای فرار مالیاتی به اقتصاد کشور

مالیات یک منبع پایدار درآمدی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود و در کشور ما نیز دولت ها سالهاست مالیات را سرلوحه برنامه اقتصادی خود قرار داده اند البته در این میان فرار مالیاتی واقعیتی اجتناب ناپذیر است و هر زمان و مکانی که حاکمان تصمیم به وضع مالیات گرفته اند، برخی افراد و شرکت ها نیز به دنبال فرار یا اجتناب از پرداخت آن بوده اند.

بانک و صنعت، باید گفت که عوامل مختلفی درجلوگیری از فرار مالیاتی دخیل هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد: نظارت مستمر برای پرداخت مالیات ها- تمرکز و تجمیع اطلاعات مالیاتی فعالان اقتصادی واصناف ( بانک اطلاعاتی مودیان )-ترویج فرهنگ مالیاتی- درنظر گرفتن جرائم برای فراریان مالیاتی- محدود و هدفمندکردن معافیت های مالیاتی و ارائه پایه های مالیاتی جدید- ایجاد فضای تعامل و همکاری با مسئولان محلی و استانی و سایر سازمانها و تشکل های مردم نهاد و تلاش برای تاثیرگذاری در فرآیندهای تعیین و تصویب ارقام مالیاتی در بودجه های سالانه - تعامل با مراجع ذیربط برای تبیین واقعیت ها و مختصات اقتصادی کشور و ...
شایان ذکر است که تاکنون سازمان مالیاتی اقدامات عدیده ای در راستای عوامل فوق و جلوگیری از فرار مالیاتی انجام داده وموفقیتهای زیادی نیز حاصل شده است.
دیدگاه واقع بینانه در مورد فرار مالیاتی این است که این پدیده ضد اجتماعی همیشه وجود خواهد داشت تا جایی که مالیات وجود دارد تلاش برای فرار از آن نیز وجود دارد. مساله مهم کاهش زمینه ها و عوامل آن و مسدود کردن روشهای آن است، مساله مهمی که مجموعه وسیعی از فعالیت ها و همکاری های بخش های گوناگون جامعه را می‌طلبد. همچنین همکاری کلیه دستگاهها و سازمانهای ذیربط در این خصوص بسیار راهگشا و تاثیر گذار خواهد بود.
با توجه به اینکه فرارمالیاتی مهمترین چالش نظام مالیاتی است حذف فرار مالیاتی موجب عدالت مالیاتی، تحقق کامل درآمدهای مالیاتی و به تبع آن تامین هزینه های جاری و عمرانی و رشد و توسعه همه جانبه کشور می شود. در همین راستا شناسایی و مبارزه با فرارهای مالیاتی یکی از محوری ترین برنامه های سازمان مالیاتی است که سبب تحقق هرچه بیشتر عدالت مالیاتی می شود.
در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض یک جنگ اقتصادی است، فرار مالیاتی، اصل و کیان کشور را هدف قرار داده; لذا مقابله جدی و فراقوه ای با این پدیده شوم یک ضرورت اساسی است. طرح جامع مالیاتی گام اساسی در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی است که در مرحله اجرا قرار دارد و در همین راستا سازمان مالیاتی، گام دوم را که هوشمند سازی فرایند مالیاتی ستانی است در دست اجرا دارد.
مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی به این معنا است که تمامی ریزداده های مربوط به ثروت، درآمد و مصرف مودیان طبق مواد 169 و 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، از دستگاه های ذیربط اخذ و در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره شود. همچنین عملیاتی ‎ سازی سامانه پایانه های فروشگاهی کشور نیز بخش مهم دیگر مدرن سازی نظام مالیاتی است که در این رابطه حمایت ارکان مختلف نظام مورد نیاز می باشد.
به طور قطع، ممانعت و جلوگیری از فرار مالیاتی و مسدود کردن راههای آن، نقش بسزایی در پیشرفت اقتصاد و تحقق عدالت مالیاتی و به تبع آن عدالت اجتماعی دارد که امید است با اقدامات دستگاه مالیاتی در آینده نزدیک شاهد اعتماد و مشارکت روز افزون مودیان با سازمان مالیاتی برای پرداخت مالیات و نیز شفاف سازی اقتصاد و برچیده شدن پدیده شوم فرار مالیاتی باشیم.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 225
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران