پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 507204 تاریخ : 1398/11/07-17:14:58
,17,
اتاق بازرگانی در انتخاب نمایندگان تام الاختیار تجاری محور قرار گیرد

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

اتاق بازرگانی در انتخاب نمایندگان تام الاختیار تجاری محور قرار گیرد

محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به مساله اعزام 20 نماینده تام‌الاختیار تجاری از سوی وزارت صمت به بازارهای هدف صادراتی تاکید کرد که بهتر است وزارت در انتخاب این افراد با اتاق بازرگانی هماهنگ باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی تهران، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعزام 20 نماینده تام‌الاختیار تجاری به 20 کشور هدف صادراتی خبر داده و گفته است که این نمایندگان در کنار رایزنان بازرگانی به فعالیت خواهند پرداخت. به گفته حسین مدرس خیابانی، سازمان توسعه تجارت برای این افراد حکم صادر کرده و آنها به نمایندگی از اتاق‌های بازرگانی، اتاق‌های بازرگانی مشترک و سازمان‌های توسعه‌ای از جمله‌ ایدرو و ایمیدرو، مشغول فعالیت در بازارهای هدف صادراتی خواهند شد.

مدرس ‌خیابانی توضیح داده است که کار مربوط به رایزنان بازرگانی به‌دلیل اینکه پروسه اداری خاصی را برای به‌کارگیری در بازارهای صادراتی دارند، کُند پیش می‌رود و برخی موانع اجرایی و قانونی پیش روی آنها قرار دارد؛ اما در نهایت برای 6 تا 10 کشور، رایزن بازرگانی اعزام خواهد شد و در سایر بازارها، نمایندگان تام‌الاختیار تجاری مستقر خواهند شد.

او گفته است که نمایندگان تام‌الاختیار تجاری، افرادی هستند که کاملاً با تجارت و شرایط بازار‌های هدف صادراتی آشنا هستند. تسهیل اعزام رایزنان بازرگانی و بازنگری در شیوه‌نامه انتخاب رایزنان یکی از مطالبات اتاق تهران بوده است که به نظر ‌می‌رسد، قائم مقام وزارت صمت نیز تلاش دارد با انتخاب راه‌حل «اعزام نمایندگان تام‌الاختیار تجاری» در جهت کاهش تشریفات این حوزه برآید.

در همین رابطه، رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، ضمن استقبال از این رویه جدید، خواهان اخذ مشورت از اتاق در معرفی این نمایندگان تجاری شد. محمد لاهوتی گفت: آنچه فعالان اقتصادی همواره به آن نقد داشته‌اند، تاثیرپذیری فعالیت رایزنان بازرگانی از فعالیت سفارتخانه‌ها بوده است. در واقع، به‌رغم آنکه رایزنان، حکم خود را سازمان توسعه تجارت حکم ‌می‌گیرند اما به دلیل استقرار در محل سفارت، اغلب به عنوان یک کارگزار سیاسی نگریسته ‌می‌شوند تا بازرگانی.

او با بیان اینکه مقررات موجود، مانع انتخاب رایزنان از خارج از بدنه سازمان توسعه تجارت ‌می‌شود، ادامه داد: در اغلب کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه، نظیر کره‌جنوبی، از کسانی که در بازار هدف فعالیت ‌می‌کنند، بازرگان یا مقیم کشور هدف هستند استفاده ‌می‌شود. برای مثال، در مقطعی شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ رایزنی تجاری کره را در ایران ایفا ‌می‌کردند. اما ما به دلیل وجود برخی ضوابط از چنین فرصتی نمی‌توانیم استفاده کنیم. تنها در یک دوره از فعالان اقتصادی به عنوان رایزن افتخاری در بانکوک استفاده شد که خروجی خوبی به دنبال داشت.

او افزود: به نظر ‌می‌رسد قائم‌مقام وزارت صمت، آسیب‌شناسی صحیحی از وضعیت اعزام رایزنان داشته و از طریق اعزام نمایندگان تام‌الاختیار درصدد حل مشکلات این حوزه برآمده است و به درستی ‌می‌خواهد مشکلات را برطرف کنند. چنانکه ‌می‌توان از طریق تفویض اختیار به نمایندگان اتاق‌ها یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که ظرفیت‌های بالایی دارند قدرت چانه‌زنی و حضور در بازارهای هدف صادراتی را ارتقا بخشید. منوط به اینکه سیاستگذار، ضمن تفویض اختیار به وعده‌های خود نیز عمل کند.

لاهوتی در ادامه این پیشنهاد را مطرح کرد که اتاق‌ها در معرفی نمایندگان تام‌الاختیار تجاری محور قرار گیرد و در انتخاب این افراد، روابط جای ضوابط را نگیرد.

او گفت: البته در صحبت‌های آقای مدرس خیابانی به اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک اشاره داشته شده و امیدواریم در اجرا نیز این اتفاق بیفتد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 292
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران