پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465494 تاریخ : 1398/03/07-16:18:21
,6,
80 درصد خودروهای متوقف شده در کارخانه‌ها، تکمیل و به بازار عرضه خواهد شد

ظرف یک‌ماه آینده

80 درصد خودروهای متوقف شده در کارخانه‌ها، تکمیل و به بازار عرضه خواهد شد

به گفته قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی و اقتصادی، بر اساس تعامل با شرکت‌های سازه‌گستر و دانش‌بنیان و با توجه به راه افتادن پویش داخلی‌سازی، ظرف یک ماه آینده، 80 درصد خودروهای متوقف شده در کارخانه‌ها، تکمیل و به بازار عرضه خواهد شد. ضمن این که تا شش ماه آینده قطعات های‌تک در داخل تولید می‌شود تا وابستگی به واردات کاهش یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علیرضا بادکوبه قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی و اقتصادی، در نشست خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: برای ما بسیار جای خرسندی است که در اردیبهشت ماه سال جاری شرکت سایپا با تولید 42 هزار و 851 دستگاه، خودروساز اول کشور شده است. از خردادماه سال گذشته که تولید بیش از 40 هزار دستگاه بوده است؛ به واسطه تحریم‌ها دیگر نتوانستم به این رقم تولید دست پیدا کنیم و تولید روز به روز کاهشی پیش رفت؛ اما اکنون توانسته‌ایم مجدد ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم.

وی افزود: ابهامات مهم و کلیدی ایجاد شده در رابطه با این است که در جنگ اقتصادی حال حاضر توان مقابله را داشته باشیم. افزایش تولید، اولین بحث در این راستاست که با توجه به حصول آمار تولید در اردیبهشت ماه و این‌که سایپا خودروساز اول کشور شد، در اصل نتیجه این بود که بعد از اعمال تحریم‌ها و کاهش روزانه تولید، با تمهیداتی که طی سه ماه اخیر اندیشیده شد، تولید به مدار قبلی خود بازمی‌گردد. در رابطه با این‌که برخی محصولات ما به دلیل مواد اولیه که وارداتی بوده و به سبب تحریم‌ها دچار مشکل شدند هم برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته تا جایگزین آن‌ها محصولات جدیدی داشته باشیم و بتوانیم کمبود این حوزه را جبران کنیم.

بادکوبه با تاکید بر این‌که کاهش و از بین رفتن سرمایه در گردش از نفس‌گیرترین موضوعات در حوزه تحریم‌ها به واسطه افزایش نهادهای تولید و افزایش قیمت ارز بوده است گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و با حمایتی که از سوی وزارت صمت، شخص وزیر، معاون اول رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، باعث شد سرمایه در گردش را بخشی از طریق تسهیلات بانکی، بخشی از طریق انتشار اوراق و … جبران کنیم. در حوزه نقدینگی اوضاع ما بسیار بهتر از سال گذشته بوده است. همچنین سعی داریم این روند ادامه داشته باشد تا چرخه تولید هم‌چنان افزایشی باشد و بتوانیم در این جنگ اقتصادی موفق باشیم.

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی اظهار کرد: درباره افزایش قیمت مواد اولیه، تمهیداتی در واحدهای تأمین در شرکت‌های سازه‌گستر اندیشیده شده که قیمت مواد کنترل شده و بتوان منابع تأمین جدید پیدا شود تا به موقع برای بخش تولید آماده باشیم. در راستای سیاست‌های کشور با توجه به شدت تقاضایی که در بازار ایجاد شد، توانستیم با محدودیت کد ملی، گواهی نامه، سن 18 سال و…؛ تا حدودی تقاضاهای کاذب را از بین برده و درنتیجه بازار کنترل شد.

وی خبر داد: ظرف یک ماه آینده 80 درصد خودروهای ناقص وارد بازار می‌شود. ضمن اینکه طی شش ماه آینده قطعات «های‌تک» در داخل تولید می‌شود تا وابستگی به واردات کاهش یابد.

توضیح درباره قیمت عرضه پراید در سال 97

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی و اقتصادی تصریح کرد: برخی سایت‌ها تحلیل‌هایی ارائه داده‌اند که خلاف واقع بوده است. افزایش قیمتی که سازمان حمایت اجازه داد لحاظ کنیم از یکم بهمن ماه سال گذشته بود بنابراین در همه 10 ماهه سال 97 ما با قیمت‌های مصوبه شورای رقابت که 21 میلیون و 900 هزار تومان بود، محصول عرضه کرده‌ایم. در بهمن و اسفندماه نیز تمام فروش خود را با نرخ اعلامی جدید از سوی سازمان حمایت عرضه نکردیم؛ چراکه تعهدات معوقی بوده که قرار بود تا ابتدای بهمن ارائه کنیم اما به سبب شرایط تحریم نتوانستیم تحویل دهیم و مجبور شدیم در بهمن و اسفند نیز با همان قیمت‌های قبلی تحویل دهیم. میانگین این دو قیمت حدود 18.5 میلیون تومان می‌شود.

بادکوبه با بیان این که باید در صورت‌ها مالی این شفافیت صورت گیرد اظهار کرد: اطلاعاتی که در این صورت‌های مالی ما وجود دارد، فروش خالص است. به طور مثال اگر قیمت پراید 21 میلیون و 900 هزار تومان شورای رقابت مدنظر قرار گیرد، با توجه به هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده، سه درصد مالیات شماره‌گذاری و 1.5 درصد بیمه شخص ثالث، خدمات پست ناجا و … در حدود 13.5 درصد اگر از این قیمت فروش کم شود، فروش خالص ما همان 18.5 میلیونی خواهد شد که در گزارشات اعلام شده است. در سایت‌ها عددهای ناخالص و قیمت تمام شده نهایی هستند که در صورت‌های مالی ما این رقم اعلام نمی‌شود.

وی ادامه داد: رقم کل تعهدات ما از سال گذشته تاکنون، با احتساب طرح " اتوخدمت"، 422 هزار دستگاه است که معوقات آن 220 دستگاه است که طبق برنامه‌ریزی‌ها سعی بر این داریم که ظرف شش ماه آینده این معوقات تحویل داده شوند.

او در پاسخ به این که با وجود معوقات چرا طرح فروش فوری‌ها اجرا می‌شود، اظهار کرد: اگر ما نتوانیم تقاضای بازار را کنترل کنیم و با بستن فروش‌ها به سبب تحویل معوقات، مجدداً تقاضای انباشته در بازار ایجاد خواهد شد که بحث سفته‌بازی‌ها و دلالی‌هایی که در بازار وجود دارد رونق خواهد گرفت. ما متعهدیم که خودروهایی که باید به دست مشتریان برسانیم، با توجه به زمان تأخیری که ایجاد شده با پرداخت جریمه تأخیر، تا شش ماهه اول سال خودروها را تحویل خواهیم داد. از میزان تولید هر ماه 80 درصد به معوقات و 20 درصد به فروش‌های فوری و ثبت‌نام‌ها تخصیص خواهد یافت.

بادکوبه افزود: شاهد این مدعا نیز اطلاعاتی است که در " کدال" سازمان بورس قرار داده‌ایم. میانگین قیمت پراید در حدود 25 میلیون تومان شده است در حالی که قیمت فروش ناخالص ما 37 میلیون تومان است؛ این نشان می‌دهد که تا پایان اردیبهشت نیز بخش عمده‌ای از محصولات خود را صرف ایفای تعهدات آذر، دی و بهمن کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اواخر سال 97، طبق مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی برای گروه سایپا 2,000 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که این رقم جذب شد. همچنین برنامه انتشار اوراق 1100 میلیارد تومانی را داشتیم که 700 میلیارد تومان آن در اسفند ماه سال گذشته منتشر شد و 400 میلیارد باقی ظرف دو هفته آینده با همکاری سازمان بورس منتشر خواهد شد. ضمن این که برنامه‌های دیگری برای تأمین نقدینگی‌ها نیز داریم که امیدواریم از طریق فروش دارایی‌ها و همکاری که با بانک‌ها داریم، به اهداف خود دست یابیم.

قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی و اقتصادی از رونمایی محصول "رهام" در سال 98 خبر داد و گفت: با توجه به عدم تأمین برخی محصولات وارداتی که به سبب مسئله تحریم‌ها ایجاد شد، بعد از موضوع پویش داخلی سازی قطعات به موضوع جایگزینی محصولات نیز اندیشیده‌ایم. در این راستا، در سال 97 مشخصات محصول رهام معرفی شد ضمن این که برای تعدادی از محصولات آپشن‌هایی اضافه شد که در سال 98 رونمایی و به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

وی در ادامه مشکل تأمین قطعه و انحصار برخی قطعه‌سازان که سبب توقف تعدادی از محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی شده را به صراحت رد کرده و اعلام کرد که در تعامل با تمام قطعه‌سازان هستیم و در تأمین قطعات داخلی مشکلی نداریم. به هر حال در جنگ اقتصادی هستیم که در ورود برخی قطعات مشکل‌ساز شده است. اما با کمک قطعه‌سازان این موضوع نیز قابل حل خواهد بود و برنامه‌ریزی شده قطعاتی که گلوگاه شده را مدیریت کرده و با استفاده با پویش داخلی‌سازی مشکل را مرتفع کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 404
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران