پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 596378 تاریخ : 1401/02/27-11:56:27
,10030,
تشریح کوچینگ به زبان ساده و کاربردی اساسی برای تحقق شعار سال 1401

رضا توسلی عضو پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه

تشریح کوچینگ به زبان ساده و کاربردی اساسی برای تحقق شعار سال 1401

رهبران و مدیران با تکیه بر مهارت های کوچینگ می توانند به رهبران بهتری تبدیل و به کارمندان و همکاران خود برای رسیدن به موفقیت های بیش تر کمک کنند.

به گزارش بانک و صنعت ، در ابتدا بایستی مطرح کرد، کوچینگ یکی از علوم و مهارت هایی است که در سال های گذشته به شدت در کشور ما رواج پیدا کرده است. بسیاری از مدیران در کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای بهبود عملکرد خود و رسیدن به موفقیت از کمک یک کوچ ماهر استفاده می کنند. علاوه بر این بسیاری از رهبران و مدیران با تکیه بر مهارت های کوچینگ می توانند به رهبران بهتری تبدیل شده و به کارمندان و همکاران خود برای رسیدن به موفقیت های بیش تر کمک کنند. کوچینگ را می توان شکوفا کردن نیروی بالقوه موجود در افراد برای افزایش بهره وری آنان دانست. در واقع افرادی که در حوزه کوچینگ فعالیت دارند معتقدند که تمام افراد راهکار مناسب برای حل مسائل و مشکلات خود در هر زمینه ای را در اختیار دارند؛ تنها ممکن است برای رسیدن به آن راهکار به کمی کمک نیاز داشته باشند.

توسلی افزود، نکته ای که وجود دارد این است که کوچینگ به شرایط خاص و ویژه ای نیاز ندارد، بلکه همه افراد می توانند در تعامل با اطرافیانشان از رویکردهای کوچینگ استفاده کنند. برای آن که بتوانید یک کوچ خوب باشید باید مهارت های زیادی را در خود تقویت کنید که از جمله آن ها می توان به مهارت خوب شنیدن، خوب پرسیدن، و خوب بازتاب دادن اشاره داشت.

آشنایی با مدل های کوچینگ

وی بیان کرد، همانطور که گفتیم کوچینگ در سال های اخیر در هر زمینه ای از کسب و کار گرفته تا مسائل زندگی را پوشش می دهد. بنابراین طبیعی است که این حوزه نیز مدل ها و انواع مخصوص به خود را داشته باشد. در جلسات کوچینگ تنها بر اهداف مراجعه کننده تمرکز می شود و این اهداف می توانند در هر زمینه ای باشند. برخی از انواع مدل های کوچینگ عبارت است از:

  1. کوچینگ کسب و کار
  2. کوچینگ ارتباطات حرفه ای
  3. کوچینگ عملکرد
  4. کوچینگ سلامتی
  5. کوچینگ آموزشی
  6. کوچینگ ورزشی
  7. کوچینگ فردی
  8. کوچینگ مالی یا اقتصادی

کوچینگ مالی یا اقتصادی چیست؟

توسلی گفت از جمله انواع مدل های کوچینگ که نام برده شد، با توجه به آمارهای موجود کوچینگ اقتصادی یا ثروت یکی از محبوب ترین آن هاست که در طول سال های اخیر بیش تر و بیش تر شناخته شده است. کوچینگ مالی، اقتصادی یا ثروت بیش از هر چیز بر مبنای تغییر نگرش افراد نسبت به ثروت و پول کار می کند. البته کوچینگ ثروت نسبت به دیگر مدل های کوچینگ سابقه کم تری دارد. معمولاً افراد با استفاده از کوچینگ کسب و کار (Business Coaching) و کوچینگ عملکرد (Performance Coach) سعی در بهبود سطح عملکرد خود در قسمت های درآمدزای زندگی و به دنبال آن افزایش درآمد و ثروت خود دارند. و تعالی سازمانی را در کسب و کار به دنبال می آورد و کسب و کار به بلوغ سازمانی میرساند.

وی افزود، کوچینگ ثروت مفهوم پیچیده ای ندارد و دقیقا همان کاری را می کند که در هر کوچینگ حرفه ای در زمینه های دیگر انجام می شود. نکته ای که قابل توجه است این است که شما خود مفهوم ثروت و دارایی در زندگیتان را تعریف می کنید و برای رسیدن به آن ها تلاش می کنید. یک کوچ باتجربه و ماهر به شما کمک خواهد کرد که با درک بهتر دنیای درونیتان به اهداف خود و جامعه نزدیک تر شوید.

میتوان با کوچینگ مالی هدفمند برای تولید ثروت جذب کرد و منجر به شکوفایی اقتصادی کشور شد

همه ما تا کنون تجربه لحظاتی ناخوشایند در زندگی را داشته ایم که در کار خود شکست خورده ایم. روزهایی که به دلایل مختلف نمی توانستیم در شغل مورد علاقه خود فعالیت کنیم و یا در شرکتی سرمایه گذاری کرده و تمام سرمایه خود را از دست می دادیم. بسیاری از افراد با وقوع چنین اتفاقاتی دیگر ریسک نمی کنند و تمایلی به شروع دوباره کار مورد علاقه خود نشان نمی دهند. این در حالی است که بسیاری از افراد با شجاعت دست به شروع کاری دیگر زده اند و موفق شده اند تلاش های خود را به ثمر بنشانند. اما چه تفاوتی میان افراد موفق و ثروتمند و دیگر افراد وجود دارد؟

اگر تا کنون با فردی از این دسته مواجه شده باشید متوجه می شوید که آن ها واقعا ویژگی خارق العاده ای ندارند. تنها چیزی که موجب کسب ثروت بیش تر برای آنان می شود برنامه ریزی و تلاش برای اهدافشان است. این افراد خود را لایق کسب ثروت می دانند و باور دارند که بخشی از ثروت جهان به آن ها تعلق دارد. این افراد اهداف خود را شناسایی کرده و با جان و دل برای آن ها تلاش می کنند. با کمک کوچینگ ثروت می توانید الگوی ذهنی خود را تغییر داده و در جهت خواسته هایتان تلاش کنید.

رضا توسلی کارشناس کوچینک کسب و کار در انتها افزود یک کوچ ماهر و شایسته به شما می آموزد که محدودیت تنها در ذهنتان است و هیچ گاه شما در حقیقت محدود نیستید و میتوان به طور خاص با بهره گیری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در تولید ملی نقش آفرینی و اشتغال زایی کرد و نهایتاً به شعار سال جامعه عمل پوشاند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 198
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران