شماره: 617667 تاریخ : 1401/04/18-12:21:52

کشت هیدروپونیک نیازی به سم پاشی ندارد

معاون پژوهشکده مکانیک گفت: کیفیت محصول با کشت هیدروپونیک به هیچ وجه تغییر نمی کند و به دلیل بسته بودن و ایزوله بودن محیط امکان ورود آفات و آلودگی هم وجود ندارد در نتیجه نیازی به سم پاشی هم نیست.

به گزارش بانک و صنعت، دکتر عباس اکبرنیا دکترای مکانیک ماشین های کشاورزی، عضو هیئت علمی گروه طراحی ماشین و مکاترونیک پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و معاون پژوهشکده مکانیک با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو در رابطه با کشت بدون خاک گفتگوکرد.

اکبرنیا گفت: کشت بدون خاک موضوع جدیدی نیست و قرنهاست که در آمازون و بابل قدیم و چین و هند و ایران انجام می گیرد مانند کشت زعفران که هیدروپونیک است.
وی افزود: ما سامانه نوینی را با هدف افزایش سطح زیر کشت در یک مساحت برابر نسبت به سامانه های متداول و مرسوم و همچنین کاهش هزینه ها در روند تولید محصول طراحی کردیم و ساختیم.
معاون پژوهشکده مکانیک در مصاحبه با رادیو گفت وگو اظهارکرد: مهم ترین هدف این طرح، استفاده بهینه از مساحت در اختیار است که سطح زیر کشت را افزایش می دهد و هزینه تولید را هم به دلیل به کار بردن مصالح کمتر کاهش می دهد و تولید محصول را رونق می بخشد.
اکبرنیا یاد آورشد: وجه تمایز سامانه کشت نوینی که بنده راه اندازی کردم این است که مثلاً در یک سالن با مساحت برابر، 20 درصد سطح زیر کشت را افزایش می دهد و 35 درصد هم مصالح مصرفی را کاهش می دهد و هر هفت هشت روز یکبار هم می توان محصول مورد نظر را برداشت کرد.
وی با اشاره به اینکه نمونه آزمایشگاهی این سامانه ساخته شده و در هر ابعادی که متقاضیان درخواست کنند آماده تولید می باشد افزود: کیفیت محصول با این نوع کشت به هیچ وجه تغییر نمی کند و به دلیل بسته بودن و ایزوله بودن محیط امکان ورود آفات و آلودگی هم وجود ندارد در نتیجه نیازی به سم پاشی هم نیست.
معاون پژوهشکده مکانیک اضافه کرد: این نوع کشت، سرعت رشد محصول را بالا می برد و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی را به همراه دارد.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/کشت-هیدروپونیک-نیازی-به-سم-پاشی-ندارد.bos