شماره: 623148 تاریخ : 1401/11/06-11:09:45

واگذاری 8هزار هکتار اراضی شهرک های کشاورزی برای احداث گلخانه

8 هزار هکتار زمین در شهرک های کشاورزی برای سرمایه گذاری و ساخت گلخانه در مدت 4 سال اخیر به مردم واگذار شده است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عضو هیأت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی گفت: نزدیک به 25 هزار هکتار از اراضی شهرک های کشاورزی را به کار مطالعاتی توسعه گلخانه ها اختصاص داده ایم که حدود 8 هزار هکتار آن برای سرمایه گذاری طی 4 سال به مردم واگذار شده و از این سطح تاکنون 1260 هکتار گلخانه به بهره برداری رسیده است.

فرزاد زلقی اظهار داشت: نزدیک به 40 هزار هکتار زمین در سطح کشور در تملک شرکت شهرک های کشاورزی است که در قالب 322 شهرک ساماندهی شده اند و بالغ بر 50 درصد از این سطوح را به گلخانه ها اختصاص داده ایم.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت آب، افزایش سطح گلخانه های کشور به 150 هزار هکتار و انتقال بخش عمده ای از کشت سبزی و صیفی به محیط های گلخانه ای است که بخش مهمی از آن برعهده شرکت شهرک های گلخانه ای است.

وی افزود: ایجاد هر هکتار گلخانه حداقل برای 10 نفر اشتغال مستقیم و برای تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم فراهم می کند.

زلقی درباره اعتبار مورد نیاز احداث گلخانه گفت: احداث و بهره برداری از هر هکتار گلخانه مدرن به طور متوسط حداقل 15 میلیارد تومان پول نیاز دارد.

وی کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی را از مشکلات توسعه گلخانه ها در کشور عنوان و اظهار کرد: کشاورزان یا سرمایه گذاران حدود 30 درصد سرمایه مورد نیاز برای احداث و بهره برداری از گلخانه را می توانند تأمین کنند و باقی باید از طریق تسهیلات بانکی فراهم شود.

عضو هیأت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی درباره وسعت گلخانه ها نیز اذعان داشت: ما معتقدیم وسعت اراضی هر یک از شهرک های کشاورزی باید 50 هکتار به بالا و سطح هر گلخانه حداقل باید یک هکتار باشد تا فعالیت اقتصادی صورت گیرد.

وی با اشاره به سازه های گلخانه ای تصریح کرد: سازنده های خوبی در کشور در زمینه گلخانه ها داریم که توانسته اند حتی تکنولوژی هلندی گلخانه های شیشه ای را مهندسی معکوس کنند.

زلقی ادامه داد: عمده گلخانه ها با پوشش پلاستیکی هستند و ما به سمت گلخانه های شیشه ای و مدرن و هیدروپونیک پیش می رویم.

وی در همین حال گفت: نوع سازه گلخانه ها در هر استانی بستگی به شرایط اقلیمی، میزان باران و وزش باد دارد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/واگذاری-8هزار-هکتار-اراضی-شهرک-های-کشاورزی-برای-احداث-گلخانه.bos