به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد علی حسن زاده با اشاره به شرایط متفاوت جغرافیای کشورمان گفت: ایران در شاهراه و چهار راه تجارت جهانی قرار دارد و بیش از 100 مرز دریایی در جنوب کشور قرار دارد.
حسن زاده با اشاره به اینکه اولین مرزها با شمال و جنوب 2 هزار کیلومتر فاصله دارد، افزود: وقتی برای حمل بار از ظرفیت های ریلی استفاده نمی شود، به ناچار بار از طریق جاده و کامیون که غیر اقتصادی است حمل می شود .
وی گفت: 94 درصد از واردات کشور و 84 درصد از صادرات گمرکی از طریق بنادر انجام می شود و مهترین و عالی ترین خدمات در شهرهای لجستیکی – بندر چابهار ، امام خمینی ارائه می شود .
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه بیش از 90 درصد کالاها از طریق بنادر صادر می شود، اتصال راه آهن به بنادر را اقتصادی برشمرد و گفت: سهم ریل از بار ورودی و خروجی بنادر 11 درصد است که بیانگر سهم اندک ریل در این زمینه است .
وی از هدف گذاری برای رسیدن سهم 30 درصدی حمل بار ریلی به بنادر در 5 سال آینده خبر داد و افزود : اتصال بنادر به بندرها و محل های تولید کالا ، ایجاد تاسیسات افزایش ظرفیت بارگیری و کاهش تعرفه های سازمان بنادر از جمله راهکارهایی است که موجب می شود تا حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای رقابتی تر شده و صاحبان کالا اشتیاق بیشتری به استفاده از این حمل و نقل ریلی نشان دهند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به مصوبه ای به منظور تخصیص تسهیلات با سود کم به پروژه های این سازمان گفت: در سال 95 و 96 سهم ریل در بندر شهید رجایی 6 درصد بود و در نظر است تا این سهم به 30 درصد افزایش یابد.
وی افزود: در حال حاضر 13 قلم کالا با ریل جابجا می شود و درصدد هستیم تا با متنوع کردن سبد محصولات قابل جابه جایی با ریل ؛ رشد ترانزیت در کشور را رقم بزنیم.