• | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421813 تاریخ : 1397/08/29-13:51:50
,10025,
نتایج طرح پژوهشی مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی ارایه شد

نتایج طرح پژوهشی مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی ارایه شد

نتایج طرح تحقیقاتی "مطالعه عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی" در نشست تخصصی با حضور معاون پژوهشی، مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما شرکت بیمه دانا و جمعی از مدیران و کارشناسان گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه ارائه شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، این طرح پژوهشی توسط گروه پژوهشی اموال و مسئولیت پژوهشکده و با رویکردی کاربردی به انجام رسیده و در ابتدا به شناسایی عوامل ریسک و فاکتورهای موثر بر محاسبه حق‌بیمه در بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی پرداخته و سپس با استفاده از این فاکتورها به طراحی فرم پیشنهاد به عنوان الگویی مناسب جهت نرخ‌گذاری در بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات می‌پردازد.

براساس این پژوهش، کشتی‌ها با وجود مزایای بی‌شمار در جابه‌جایی بار، مسافر، توسعه اقتصادی و فراهم نمودن آسایش، حجم بزرگی از سرمایه مالکان، اموال عمومی، جان مسافرین، خدمه و بار آن‌ها را در معرض ریسک قرارمی‌دهند، به طوری که هیچ مالک، ذینفع و بیمه‌گری منابع مالی کافی جهت نگهداری کل و یا قسمت اعظمی از ریسک یک کشتی اقیانوس‌پیما را ندارد. لذا امروزه اغلب شرکت‌های کشتیرانی که توانایی مالی خرید کشتی را ندارند از طریق وام و با استفاده از سایر روش‌های تامین مالی و یا اجاره کشتی، نسبت به تامین کشتی مورد نیاز خود اقدام می‌نمایند. حین انجام این قراردادها از ابتدا تا انتها، طرف‌های مختلف درگیر در این قراردادها، دارای منافع و حقوق خاص خود هستند که باید به دقت شناسایی شده و در قرارداد بیمه‌ی مربوطه لحاظ شود، که غفلت از این موارد بخصوص هنگام وقوع خسارت، مشکلات بسیاری برای شرکت‌های کشتیرانی به وجود آورده و گاهی حیات تجاری آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این نشست همچنین تصریح شد کارشناسان شرکت‌های بیمه باید ضمن آشنایی با حقوق و قوانین دریایی و مقررات کشتیرانی، ریسک‌هایی که کشتی را تهدید می‌کند را به درستی شناسایی نموده و بتوانند متناسب با نیاز آن‌ها بیمه و پوشش بیمه‌ای طراحی و عرضه کنند. 

بیمه‌های کشتی همچنین پرتفوی بسیار بالایی را برای شرکت‌های بیمه به وجود می‌آورند که در افزایش کارایی و بازدهی آن‌ها موثر است. با توجه به بالا بودن ارزش کشتی‌ها و در نتیجه بالابودن رقم خسارتی که در صورت وقوع حادثه ممکن است برای بدنه و ماشین‌آلات کشتی یا شخص ثالث ایجاد شود لذا لزوم توجه به امر نرخ‌گذاری عادلانه و متناسب با ریسک پوشش داده شده، امری لازم و ضروری است.

در این نشست پژوهش تاکید شد مهمترین عامل در تعیین نرخ حق‌بیمه‌های کشتی مربوط به ریسک‌هایی است که در بخش بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی وجود دارد. 

مشاوره با خبرگان کشتی و بررسی فرم‌های پیشنهادی که شرکت‌های بیمه در فرایند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه در بخش بیمه‌های بدنه و ماشین آلات کشتی از آن استفاده می‌نمایند، حاکی از آن است که شرکت‌های بیمه بخش عمده‌ای از عواملی را که می‌توان از منظر ریسک به آن‌ها توجه کرد نادیده گرفته‌اند و همین امر سبب می‌شود فرایند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه روندی صحیح و عادلانه را طی نکند. بر این اساس تمام خطرهای موجود تحت پوشش شرکت بیمه قرارنمی‌گیرد و حتی در ریسک‌های محدودی که شناسایی شده‌اند، فرآیند نرخ‌گذاری و تعیین حق‌بیمه براساس ضوابط علمی انجام نمی‌شود. این عوامل موجب می‌شود قراردادهای بیمه‌ای منعقد شده به وسیله شرکت‌های بیمه در عین حال که نمی‌توانند پوشش‌دهنده تمامی خطرات موجود و در نتیجه خسارات ایجاده شده برای بیمه‌گذار باشند بعلاوه حق‌بیمه دریافتی هم متناسب با ریسک حاکم از بیمه‌گذار دریافت نمی‌شود.

پژوهشکده بیمه تاکید می‌نماید: لزوم توجه و بازنگری پیرامون فرایند نرخ‌گذاری و ارائه الگوهای مناسب که بتواند تمامی جوانب و ریسک‌های موجود در این بخش را در نظر بگیرد امری لازم و ضروری است.

متن کامل طرح مذکور پس از تکمیل، از طریق وبسایت پژوهشکده بیمه منتشر خواهد شد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران