شماره: 508517 تاریخ : 1398/12/06-05:06:37

فرهنگ سازی مالیاتی، گامی درجهت ارتقای رفاه جامعه

طی سال‌های اخیر فرهنگ مالیاتی به‌ عنوان ابزار سنجش مشارکت در پرداخت مالیات افراد جامعه مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به همین جهت، ارتقای فرهنگ مالیاتی به‌عنوان پیش‌شرط و اولین گام برای اقناع افکار عمومی در خصوص نقش مالیات در ارتقای سطح زندگی مردم و اخذ مالیات از آحاد مردم قلمداد شده است.

بانک و صنعت، در همین رابطه راهکارهای متعددی نیز برای ارتقای فرهنگ مالیاتی همچون آموزش، تبلیغات، تشویق به سرمایه‌گذاری، ساده‌سازی قوانین مالیاتی، عدالت مالیاتی و.. شناسایی و اقدامات منسجمی به مرحله عمل رسیده است. مقوله فرهنگ مالیاتی خود وابسته به وضعیت فرهنگ اجتماعی و سطح امکانات رفاهی مردم جامعه بوده و رشد این امکانات و افزایش سطح رفاه خانواده ها به ارتقای فرهنگ مالیاتی و افزایش سطح آگاهی مردم از فواید مالیات و به تبع آن، رضایتمندی از سیستم مالیاتی وابسته است.
توجه به پیامد سیاست‌ها بر توزیع عادلانه درآمد جامعه، لازمه موفقیت دولت‌ها در جهت رشد و اعتلای ساختار اقتصادی و امکانات رفاهی کشور و در نتیجه، افزایش میزان رضایتمندی مردم است. اگر شکاف طبقاتی عمیق‌تر باشد، ارزش‌های جامعه بیشتر به سمت مادیات رفته و ثروت‌اندوزی به‌عنوان هدف متعالی، استفاده از هر وسیله را توجیه و در نتیجه فضای جامعه را آکنده از بی‌عدالتی و تبعیض خواهد کرد. بر همین اساس، اعتنا به مقوله مالیات و برنامه ریزی برای فرهنگ سازی مالیاتی، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.
درآمدهای مالیاتی برای ارتقای رفاه جامعه، نقش بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال : تخصیص یک درصد از محل مالیات برارزش افزوده به بخش بهداشت و سلامت و درمان که طی سالهای اخیر به تصویب رسیده است تاثیر فراوانی در افزایش میزان رضایتمندی آحاد جامعه از مقوله مالیات و نیز ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم داشته است. اختصاص بخشی از مالیات برارزش افزوده به شهرداریها و دهیاریها که چند سالی است به مرحله اجرا رسیده است نیز نمونه بارزی از تاثیر مستقیم مالیات در جهت ایجاد امکانات رفاهی و گسترش زیر ساختهای آبادانی و پیشرفت جامعه می باشد.
به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی ، عقب‌افتادگی در توسعه نهادهای سیاسی به دلیل عدم توجه به توسعه اجتماعی و اقتصادی بوده که منجر به بی‌ثباتی، ‌هرج‌ومرج، اقتدارگرایی و زوال سیاسی جامعه می‌شود. با عنایت به آنچه مطرح شد، اصلاح و بهبود فرهنگ جامعه، نقش چشمگیری در توسعه کشور خواهد داشت. بدون تردید، مسوولیت اصلاح و بهبود فرهنگ کشور، مستقیما برعهده نظام سیاسی حاکم است. بنابراین ضروری است تا مسوولان کشور در جهت تعدیل و رشد فرهنگ جامعه همت گمارند تا زمینه رفاه مردم و پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها تحقق یابد.
هر آینه ، فرهنگ سازی مالیاتی در جامعه نهادینه شود و اعتقاد راسخی در خصوص مشارکت در پرداخت مالیات در بطن جامعه شکل بگیرد می توانیم به شکوفایی اقتصاد و باروری پروژه ها و طرحهایی که در مسیر ایجاد امکانات رفاهی مردم تهیه شده امیدوار باشیم.


سازمان امور مالیاتی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/فرهنگ-سازی-مالیاتی-گامی-درجهت-ارتقای-رفاه-جامعه.bos