شماره: 584833 تاریخ : 1400/04/23-02:55:02

بازاری خبر داد:

صادرات بیش از 49 میلیون دلاری گل و گیاهان دارویی در سه ماهه نخست 1400

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی 3 ماهه ابتدای سال جاری، به میزان 29 هزار تن گل و گیاهان دارویی، خوراکی، تزئینی و صنعتی به ارزش بیش از 49 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی 58 درصد افزایش داشته است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری، با بیان این خبر گفت: از این میزان، صادرات زعفران به تنهایی معادل 26 میلیون دلار و 52 تن بوده است که با در اختیار داشتن 53 درصد از سهم ارزشی از کل صادرات گروه مهمترین محصول این گروه است.

وی اظهار داشت: صادرات چای نیز طی 3 ماهه سال جاری معادل 4 هزار تن به ارزش 4 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 728 درصد و از نظر وزنی 642 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی افزود: زعفران، ریشه و عصاره شیرین بیان، گل شاخه بریده و غنچه گل و سایر گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، چای و سایر(شامل غلات، نباتات علوفه ای، محصولات صنعتی و...) در زمره این گروه از محصولات هستند.

وی ادامه داد: کشورهای چین، امارات، اسپانیا، پاکستان، عراق و آلمان جزو بازارهای مهم صادراتی این محصولات محسوب می شوند.

بازاری تاکید کرد: بر اساس مصوبه 25/06/99 میز ملی زعفران به منظور انسجام بخشی و یکپارچگی در اعلام مواضع بخش خصوصی زعفران، رئیس شورای ملی زعفران ایران به عنوان سخنگوی این شورای تعیین و مقرر شد مواضع رسمی بخش خصوصی صرفاً توسط سخنگوی شورای ملی زعفران اعلام و اطلاع رسانی شود.

وی یادآور شد: صنعت زعفران در تمام زنجیره ارزش از تولید تا صادرات نیازمند هماهنگی، همگرایی و مشارکت فعال تمامی دست اندرکاران دولتی و غیردولتی است و بایستی منافع ملی فصل الخطاب مواضع و برنامه های دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی بوده و مجلس شورای اسلامی نیز با نگاه ملی به انسجام و یکپارچگی برنامه ها در راستای تحقق اهداف صادراتی زعفران کمک کنند.

وی تاکید کرد: صادرات، محور پایداری و توسعه صنعت زعفران و حافظ تولید و اشتغال این صنعت در مناطق محروم و کم برخوردار استان های شرقی کشور است و بایستی زیرساخت های آن با مشارکت منابع بودجه ای ملی و استانی و کمک مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تجهیز و تقویت شود.

وی افزود: شورای ملی زعفران ایران به عنوان تشکل فراگیر ملی و قانونی زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران مسئول هدایت، هماهنگی، ساماندهی و بسترسازی برای جلب مشارکت تمامی ذی نفعان بخش خصوصی در زنجیره ارزش زعفران است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/صادرات-بیش-از-49-میلیون-دلاری-گل-و-گیاهان-دارویی-در-سه-ماهه-نخست-1400.bos