شماره: 635082 تاریخ : 1402/01/20-12:12:19

سامانه هوشمند رصد تولید و بازار برنج راه اند ازی می شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران گفت: سامانه هوشمند رصد، پایش و تحلیل تولید، واردات، بازار و قیمت برنج مصوب شده که به زودی عملیاتی می شود.

به گزارش بانک و صنعت، محمد مختاریانی گفت: کمیته علمی و پژوهشی انجمن با هدف پایش وضعیت برنج در حوزه های مختلف و راه اندازی سامانه هوشمند رصد، پایش و تحلیل "تولید، واردات، بازار و قیمت برنج در کشور" را مصوب کرده است که به عنوان یکی از اولویت های عملیاتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران با اعلام خبر تأسیس و آغاز به کار این انجمن با محوریت شرکت های معظم فعال در بخش های مختلف صنعت برنج کشور، افزود: این انجمن با هدف ایجاد وفاق و وحدت نظر و عمل میان نقش آفرینان عرصه تولید، تجارت و بازار برنج و همچنین رفع تعارض منافع میان تولید و واردات ایجاد شده است.
وی ادامه داد: پیش از این نیز در کشور تشکل هایی در حوزه برنج فعال بودند که یا از نظر حوزه فعالیت اعضاء و یا فراگیری جغرافیایی محدود بودند و انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران در سطح ملی ایجاد شده و تمامی فعالیت های مرتبط در این صنعت اعم از تولید، تجارت، فرآوری، بسته بندی و توزیع پوشش می دهد.
مختاریانی در توضیح حوزه فعالیت اعضای انجمن، گفت: تولیدکنندگان عضو انجمن شامل شالیکاران و کارخانه های شالیکوبی صنعتی، فرآوری و بسته بندی هستند و در حوزه تجارت واردکنندگان و همچنین صادرکنندگان و در بخش توزیع و بازار شرکت های پخش سراسری و فروشگاه های زنجیره ای عضو انجمن هستند. وی در ادامه در خصوص اهداف و برنامه های انجمن اظهارداشت: به رغم اینکه برنج ایرانی محصولی مرغوب و ارزشمند است، اما کشت و فرآوری سنتی گریبانگیر تولید برنج ایرانی است و مشکلاتی چون شالیزارهای کوچک و عدم کشت صنعتی، استفاده از بذرهای اصلاح نشده و کارخانه های شالیکوبی و فرآوری قدیمی با درصد بالای ضایعات را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری برای کشت و فرآوری صنعتی برنج یکی از اهداف اصلی انجمن است، تصریح کرد: در حوزه توزیع نیز با بهره ‎گیری از شبکه های پخش سراسری که اعضای انجمن در اختیار دارند و همچنین فروشگاه های زنجیره ای عضو انجمن، نقش پررنگی در تنظیم بازار بر عهده خواهیم گرفت.
وی با یادآوری تعارض منافعی که سال ها است میان تولید داخل و واردات برنج وجود دارد، افزود: عضویت واردکنندگان بزرگ برنج کشور در انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران که بیش از نیمی از واردات سالانه برنج را در اختیار دارند در کنار تولیدکنندگان داخلی، تعارض منافع را از بین برده و انجمن با اتکا به این دو گروه از تأمین کنندگان برنج در مسیر تأمین نیاز برنج کشور و تنظیم بازار آن قدم بر می دارد.
مختاریانی با تأکید بر اینکه ورود گروهی از واردکنندگان عضو انجمن به عرصه تولید، خود گام بلند دیگری در رفع تعارض منافع و ایجاد یکپارچگی است، ادامه داد: یکی دیگر از اهداف عالی انجمن رسیدن تولید برنج ایرانی به مرحله خودکفایی و فراهم شدن فرصت استفاده از برنج ایرانی برای همه هموطنان است که از مسیر جذب سرمایه، توسعه کشت و صنعتی شدن فرآوری تحقق خواهد یافت.
وی با بیان اینکه هدف انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران رسیدن به مرحله ای است که برنج ایرانی بتواند در سبد محصولات صادراتی قرار گیرد، توضیح داد: در حال حاضر نیز اعضای انجمن با بهره گیری از ظرفیت پایانه های صادراتی کشور، اقدام به صادرات برنج کرده اند و کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی هدف صادرات برنج ایرانی هستند.
مختاریانی در ادامه به ایجاد بازوی علمی وپژوهشی در انجمن تولیدکنندگان و تأمین کنندگان برنج ایران اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز انجمن تلاش می کند با استفاده از طرفیت علمی اعضاء و آزمایشگاه های مدرنی که در اختیار دارند در حوزه سلامت موارد غذایی و جلوگیری از تقلبات و همچنین اصلاح بذر، ارتفاع کیفیت خاک و بهبود عملکرد دیگر عوامل تولید، با بهره مندی از تجارب علمی دنیا، میزان برداشت در سطح را افزایش دهد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی برای هویت بخشی و برندسازی برنج ایرانی و گذر از توزیع سنتی و منطقه ای به توزیع زنجیره ای و سراسری، از دیگر اهداف انجمن در حوزه توسعه و تنظیم بازار است.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/سامانه-هوشمند-رصد-تولید-و-بازار-برنج-راه-اند-ازی-می-شود.bos