شماره: 658309 تاریخ : 1402/05/22-11:05:37

ردیابی مرگبارترین آفت نخل خرما در خرمشهر

طرفی، مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر از ردیابی آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما به عنوان مرگبارترین و زیان آورترین آفت نخل در این شهرستان خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت، کیوان طرفی اظهار داشت: ورود آفت قرنطینه ای سوسک حنایی خرما به منطقه خسارت جبران ناپذیری به نخیلات و اقتصاد منطقه وارد می کند بنابراین ردیابی این آفت ضروری است و در همه طول سال به دقت توسط کارشناس حفظ نباتات، کارشناسان ستادی و مراکز و کلینیک گیاه پزشکی این شهرستان ادامه دارد و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ردیابی به وسیله تله های سطلی حاوی فرمون این حشره نیز در حال انجام است و تاکنون 100 تله سطلی حاوی فرمون این حشره در نخلستان های غرب کارون کارگذاری شده است و به صورت هفتگی توسط کارشناس بررسی می شود و خوشبختانه تاکنون گزارشی از شکار وجود نداشته است.
طرفی افزود: فرمون های استفاده شده در این تله ها ترکیبات شیمیایی هستند که حشرات نر و ماده سوسک سرخرطومی حنایی در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می شود.
مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات شهرستان خرمشهر مشاهده نشده است پایش و ردیابی دقیق نخلستان ها و پیش آگاهی و پیشگیری از آلودگی نخیلات شهرستان به آفت سوسک حنایی از اهمیت بسیار برخوردار است.
طرفی ادامه داد: آشنایی و آگاهی کشاورزان با نحوه خسارت و ورود این آفت قرنطینه ای خطرناک از طریق پاجوش های آلوده نقش مهمی در جلوگیری از ورود این آفت قرنطینه ای به منطقه خواهد داشت. بنابراین توصیه ها و آموزش های لازم به کشاورزان منطقه در جهت جلوگیری از ورود پاجوش های آلوده به آفت سوسک حنایی از سایر استان های آلوده کشور انجام شده است.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/ردیابی-مرگبارترین-افت-نخل-خرما-در-خرمشهر.bos