شماره: 620244 تاریخ : 1401/07/20-12:36:08

ثبت 11 محصول کشاورزی برای دریافت کد سلامت در سامانه سماک

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون اطلاعات مربوط به 11 محصول گلخانه ای، باغی و زراعی در سامانه سماک بارگذاری شده است و تولیدکنندگان برای صادرات محصول خود ملزم به ثبت نام در این سامانه و دریافت کد سلامت محصولات هستند.

به گزارش بانک و صنعت، ایرج ملکی عنوان کرد: تاکنون از میان محصولات گلخانه ای بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، کرفس و فلفل دلمه ، از محصولات باغی کیوی، سیب، خرما و مرکبات و از محصولات زراعی برنج ثبت سامانه سماک شده و تولیدکنندگان این محصولات بدون ثبت نام و دریافت کد کیو آر (QR) نمی توانند اقدام به صادرات کنند.

وی تاکید کرد: تولید کنندگان محصولات گلخانه ای و زراعی برای ثبت نام در سامانه و دریافت کد سلامت تا 30آبان ماه و تولید کنندگان محصولات باغی تا پایان سال زراعی (شهریور 1402) فرصت دارند. مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون حدود 200 نفر در سامانه سماک ثبت نام کرده اند که ثبت نام کنندگان از میان باغداران بیشتر مربوط به استان های شمالی به ویژه تولید کنندگان کیوی و از میان گلخانه داران از سراسر کشور هستند. ملکی افزود: در زمان حاضر اطلاعات مربوط به دریافت کد سلامت این محصولات تا مرحله کاشت، داشت و برداشت ثبت شده و در مرحله دوم ثبت شاخصه های مربوط به سورت و بسته بندی نیز در سامانه ثبت می شود.
وی اعلام کرد: این اطلاعات برای محصولات باغی تا 2 هفته آینده ثبت می شود، اما چون برای محصولات گلخانه ای فرصت داریم، با حوصله بیشتری ثبت اطلاعات سورت و بسته بندی را در دستور کار داریم. مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اذعان کرد: برای شناسنامه دار کردن بخش های پس از تولید تا صادرات اکنون مشکلاتی وجود دارد و کشور هند، اتحادیه اروپا و روسیه این اطلاعات را خواسته اند و ثبت این بخش نیز آغاز و اطلاعات اولیه ارائه شده است تا در آینده همه مراحل کاشت تا صادرات محصولات کشاورزی دارای شناسنامه و کد سلامت باشند.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/ثبت-11-محصول-کشاورزی-برای-دریافت-کد-سلامت-در-سامانه-سماک.bos