به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سایپا، سیدجواد سلیمانی با اشاره به برنامهریزی این گروه خودروساز برای خروج خودروهای سواری پراید از خط تولید، گفت: قرار بود تولید پراید 111 برای تحویل به مشتریانی که این خودرو را پیشتر خریداری کرده بودند، تا پایان اردیبهشت ماه ادامه داشته باشد اما با توجه به برنامهریزیها و افزایش تولید در ماههای پایانی سال، زودتر به تیراژ مورد نظر رسیدیم و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلام شده، توقف تولید پراید 111 را اعلام میکنیم.
سلیمانی با بیان اینکه در خصوص پراید 132 نیز همین اتفاق رخ داد، افزود: موفق شدیم 15 دیماه سال گذشته و 15روز پیش از موعد قبلی، تعهدات خود در قبال مشتریان انجام داده و تولید پراید 132 را متوقف کنیم.
مدیر عامل سایپا با بیان اینکه مدیران پیشین بارها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به دلیل قدیمی بودن فناوری آن صحبت کرده بودند، اما هر بار به دلایلی این کار عملی نشد، ادامه داد: خروج پراید از خطوط تولید سایپا یکی از برنامههای اصلی ما در بدو ورود به سایپا بود که آن را به صورت جدی پیگیری، عملیاتی و اجرایی کردیم.
وی یادآور شد: برنامهریزی کردهایم که پراید 131 به عنوان آخرین مدل خانواده پراید را تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج کنیم و پرونده تولید پراید در ایران برای همیشه بسته شود.
مدیرعامل سایپا درخصوص جایگزین پراید نیز گفت: همانطور که پیشتر مطرح کردیم، برای یک خودرو با حدود قیمت 2 هزار و 600 دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریمها و محدودیتهای واردات قطعات، تولید هیچ خودروی دیگری با این قیمت امکانپذیر نیست.
تولید 405 کامل متوقف نمیشود
سلیمانی با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص قیمتهای 60 و 70 میلیونی پراید نیز گفت: یک ذهنیت اشتباه در جامعه شکل گرفته که قیمتها بازار آزاد به خودروساز مربوط است، در حالیکه چنین نیست. به عنوان نمونه؛ پراید در آخرین طرح فروش سایپا با قیمت حدود 40 میلیون تومان عرضه شده است.
وی ادامه داد: این خودرو مدتهاست که به دلیل برنامه توقف تولید در برنامه فروش سایپا قرار ندارد و منطقی است که قیمت آن در بازار آزاد، به هیچعنوان به شرکت خودروساز مرتبط نباشد و مانند هر کالای دیگری قیمت آن را فروشندگان و مالکان کالا تعیین کنند اما این افراد که واسطهها هستند، با بهرهگیری از سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو قیمتها را اعلام میکنند و برای سود بیشتر قیمت ها را بالا میبرند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: پراید سالهاست که دستاویز انتقاد و حتی تخریب صنعت خودرو و وسیلهای برای مطرح شدن افراد مختلف در رسانهها و ابزار جلب توجه در شبکههای اجتماعی شده است اما حالا که ما تولید آن را متوقف کردیم، باز عدهای به بهانه ارزان بودن پراید نسبت به خودروهای دیگر، طرفدار تداوم حضور پراید شدهاند.
وی با بیان اینکه 90 درصد منتقدان پراید، مالک یا حتی راننده این خودرو نبودهاند، گفت: پراید یک خودرو درون شهری در رده خودروهای اقتصادی با مصرف سوخت پایین بود که از نظر هزینه خرید و نگهداری ارزانترین محصول صنعت خودرو ایران به شمار میرفت، اما استفادههای غیرمنطقی از آن در جادههای برون شهری، رانندگی ناایمن با سرعتهای بسیار زیاد و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث شد تا پراید به نماد تخریب صنعت خودرو کشور تبدیل شود.
سلیمانی گفت: برنامه ما در سایپا تغییر جدی و ملموس در سبد محصولات این گروه خودروسازی است و در این راستا، همزمان با خروج پراید، تولید خودروهای جدید را در دستور کار قرار دادهایم.
وی تولید محصولاتی مدرن، باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی را محور اصلی برنامههای سایپا در توسعه محصولات عنوان کرد و افزود: خودرو شاهین و خودروی جدید کراساور سایپا و نیز دو خودروی فیسلیفت شده ساینا و کوییک در سال 99 با همین هدف تولید و عرضه خواهد شد.