به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی معاون بهرهبرداری و سیر وحرکت راهآهن با بیان این مطلب گفت: حدود 17 میلیون تن بار بینالمللی از مرزهای ترانزیتی ایران عبور میکند، اما ظرفیت جابهجایی 70 میلیون تن بار را داریم و بر این اساس در تلاشیم تا از این استعداد به خوبی استفاده شود.
احمدی در اجلاس OSJD پیشنهادهایی برای راهبردی کردن و حداکثر استفاده از خطوط ریلی مطرح کرد و افزود: در این حوزه باید موضوع تدوین ساز وکار موثر برای تنظیم تعرفه ای فراهم شود.
وی با اشاره به مشکلات فورواردها و شرکت های حملونقلی هم گفت: تعیین تعرفههای مستقیم و مبدا و مقصد، استفاده ازسیستم های هوشمند آنلاین، حمل ونقل ریلی را برای صاحبان بار جذاب تر میکند.
معاون بهرهبرداری و سیر وحرکت راهآهن با تاکید بر ظرفیت سازی، افزود: تامین واگن مورد نیاز و واگن امداد جهت حمل بار و همراهی با صاحبان واگن، ترمینال های کانتینری و مراکز تخلیه و بارگیری نیز از جمله پیشنهادات ما در این باره است.
وی با اشاره اینکه راهآهن ایران واگن کافی برای ورود به حوزه های CIS ندارد ، خواستار کمک اعضای برای تهیه این نوع واگن شد و گفت: خواستار رفع تبعیض در مورد تعرفه و ایجاد امکان استفاده از واگن های کلیه کشورها از جمله واگن های ایرانی هستیم .
احمدی با یادآوری اینکه وجود برخی از تشریفات و پیچیدگی ها زمان حمل بار را طولانی می کند، خواستار پیگیری اعضا در این باره و ارائه راه حل اثر گذار در این باره شد .
وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای ریلی ایران هم گفت: راهآهن ایران با دارا بودن حدود 11 هزارکیلومتر خط ریلی و 25هزار واگن باری از ظرفیت مطلوبی در منطقه برخوردار است و درعین حال حدود 6 هزار و 500 کیلومتر خطوط جدید را در دست ساخت دارد.
وی افزود: راهآهن ایران با دارا بودن 25 هزار نیروی مستقیم توان جابجایی 72 میلیون تن بار را از مسیر ایران دارا است.