شماره: 582262 تاریخ : 1400/03/22-03:25:39

معاون غذا و دارو اراک:

بیماری های ناشی از غذا نقش مهمی در بهداشت عمومی دارند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیماری های ناشی از غذا نقش مهمی در بهداشت عمومی دارند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان بیان کرد: جهانی شدن تجارت غذا و مشکلات روز افزون ناشی از بیماری های غذائی نوپدید و بازپدید، باعث افزایش خطر انتقال عوامل بیماری زا از یک کشور به کشور دیگر شده است.


وی افزود: ایمن نگه داشتن غذا در هر مرحله از مزرعه تا سفره برای کاهش گرسنگی، بیماری و فقر ضروری است.

وی تاکید کرد: چرخه تولید غذا پس از برداشت محصول از مزرعه، باغ، مرغداری، دامداری، صید صنعتی و… آغاز می شود و بنا به رشد جمعیت، فسادپذیری محصولات پروتئینی، کشاورزی، سبزی و صیفی برداشت شده ورود و دخالت صنایع تبدیلی، فراوری، تکمیلی، نیمه آماده، منجمد و… ضروری می کند.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: اینجاست که باید همه فعالان و نقش آفرینان در عرصه تامین مواد غذایی در دستیابی به ایمنی غذایی مشارکت کنند، زیرا خود و خانوادشان در آن سوی میز و اداره و کارخانه، مصرف کننده مواد غذایی دیگر کارخانجات هستند.

وی یادآور شد: فراموش نکنیم امنیت غذایی در گرو ایمنی غذایی است و رعایت مقررات و استانداردها به ویژه در مسایل قبل از تولید غذا(مزرعه، باغ، دامداری، پرورش طیور، شیلات و آبزیان و…) همپایه مسایل ایمنی غذایی در صنایع تبدیلی است؛ ترویج کشاورزی صحیح و مناسب، مصرف بهینه، به اندازه و در زمان نیاز انواع سموم و کودها، آنتی بیوتیک ها، داروهای دامی در این بخش بر زندگی انسانها و مصرف کنندگان غذا تاثیر می گذارد.

URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/بیماری-های-ناشی-از-غذا-نقش-مهمی-در-بهداشت-عمومی-دارند.bos