غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و بهروز مرادی معاون برنامه ریزی معاونت راهبردی در گفتگوی ویژه خبری به تبیین تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه سال 92 پرداختند
مصباحی مقدم با بیان اینکه از نظر شکلی 26 بند از لایحه بودجه سال 92 حذف شده عنوان کرد: چند بندی که در کمیسیون تلفیق از بودجه حذف شد در صحن علنی مجلس رای لازم را از سوی نمایندگان به دست آورد.
وی تصریح کرد: در بحث بودجه بندی بسیاری از بندها غیر بودجه ای بودند و ما اصل را براساس این موضوع گذاشتیم که هر بندی که مربوط به بودجه نباشد را حذف کنیم بنا براین 26 بند غیر بودجه ای که یک چهارم بودجه را تشکیل می دادند کنار گذاشته شد.
مصباحی مقدم با بیان اینکه در زمان دولت احمدی نژاد و یا دولت خاتمی کل تمام بندهای قید شده در بودجه حذف شد ما مجبور به اصلاحات جدی در بودجه شدیم.
**بندهای حذف شده کاملا بودجه ای بودند
در ادامه گفتگوی ویژه خبری بهروز مرادی معاون برنامه ریزی معاونت راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه، آنچه که مورد نظر دولت است تغییرات رفتاری است نه شکلی، عنوان کرد: متاسفانه شاکله بودجه براساس این تغییرات اعمال شده به طور کامل به هم ریخته است.
مرادی با بیان اینکه بسیاری از بندهای حذف شده کاملا بودجه ای بوده افزود : در رابطه با مابه التفاوت در نظر گرفته شده با موضوعات فاینانس ها که ما یک پیش پرداخت 15 درصدی در این رابطه داشتیم و با توجه به افزایش نرخ ارز و رسیدن آن به نرخ 2500 تومان اجازه دادیم 2 میلیارد تومان از محل جابجایی طرحهای عمرانی تامین شود ضمن آنکه 20 میلیارد تومان برای این کار کنار گذاشته شد و حداقل 28 میلیارد دلار برای پیمانکار خارجی و داخلی مشخص شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات استفاده از حساب ذخیره ارزی است که در سالهای گذشته بانک مرکزی، به عنوان بانک عامل با پرداخت منابع مورد نیاز مالی از محل حساب ذخیره ارزی به بانک های دیگر آن را پرداخت می کرد. که در حال حاضر بانکهای عامل باید خود این کارها را انجام بدهند به همین علت دولت برای آجذابیت بیشتر سراغ بدهکاران خود برود.
مرادی تصریح کرد: براساس تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه سال 92 از این به بعد به طور حتم شاهد جابجایی تصمیمات سازمان ها به جای هم خواهیم بود.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال 92 در بخشی از آن با موافقت سازمان جهاد کشاورزی پرورش ماهی واحدهای پرورشی کشاورزی و صنعتی و یا معدنی قید شده که نیاز به موافقت ندارد یعنی این سازمان می تواند به جای کمیسیون مسکن و شهرسازی تصمیم گیری کند .
مرادی در ادامه عنوان کرد: در بحث منابع درآمدی ارقام قید شده کاملا قابل بحث است به ویژه در خصوص فروش دارایی ها پیش بینی دولت 7 هزار و پانصد میلیارد تومان بود که 6 هزار میلیارد تومان آن مربوط به رد بدهی ها است که امروز با این مبلغ در نظر گرفته شده از سوی مجلس به 560 درصد رسیده است که اصلا وجود خارجی ندارد.
**منابع وجوهی از سوی دولت 167 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است
بهروز مرادی در رابطه با موضوع منابع وجوهی که دولت در لایحه بودجه سال 92 در نظر گرفته، عنوان کرد: این رقم در کمیسیون تلفیق بالغ بر 167 هزار میلیارد ریال است که الان به 210 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که اصلا به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد. و سال گذشته 514 میلیارد و هشتصد میلیون تومان بوده که الان به 42 هزار میلیارد تومان رسیده است.
*افزایش 6 برابری درآمدها
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رابطه با افزایش 6 برابری درآمدها با اشاره به یکی از بندهای مربوطه در لایحه بودجه سال 92 گفت: این موضوع در صحن علنی تصویب شده که این بند نشان دهنده بی اطلاعی معاون برنامه ریزی معاونت راهبردی از آخرین تحولات روند تصویب لایحه بودجه در صحن علنی مجلس است.
مصباحی مقدم با اشاره به اینکه 10 هزار میلیارد تومان برای یکی از بندهای بودجه در نظر گرفتیم تصریح کرد: این رقم با توجه به بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت که 40 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود به 42 هزار میلیارد تومان رسید.
وی تصریح کرد: درآمد عمومی دولت براساس لایحه ارائه شده از سوی دولت 90 هزار و 600 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در این رابطه بحث واگذاری و فروش سرمایه ای دارایی های دولت مطرح بود که با 4 و 3 درصد افزایش به 37 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش اوراق رسید.
**پرداخت بدهی به ایثارگران و تامین منابع مالی بخش فرهنگ و دفاعی کشور
وی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه امسال پرداخت بدهی ایثارگران و تامین منابع مالی بخش فرهنگ و دفاعی کشور را کاهش داده به طوریکه در بخش فرهنگ این میزان کاهش بالغ بر دو هزار و صد میلیارد تومان و در بخش دفاعی این رقم بالغ بر 125 میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در رابطه با بحث تامین منابع مالی پروژه های عمرانی از محل واگذاری دارایی ها گفت: اگر تمام منابع درنظر گرفته شده در رابطه با بخش واگذاری ها محقق شود می توان انتظار داشت که این منابع به پروژه های عمرانی تزریق شود. اما این موضوع کاملا غیر واقعی و رقم 56 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده به طور حتم محقق نمی شود.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: هزینههای جاری طبق جلسهای که با دولت داشتیم قرار شد 130 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شود اما پس از آن در لایحه پیشنهادی دولت 192 هزار میلیارد تومان هزینههای جاری پیشنهاد داد.
مصباحی مقدم گفت: سال گذشته رقم دلار در بودجه 1150 تومان بود که امسال این میزان به 2 هزار و 450 تومان افزایش داشت، آیا این بودجه انبساطی است یا خیر.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: 6 هزار و 200 میلیارد تومان علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس برای واگذاریها نقدی است و چطور قابل تحقق نیست.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: به لحاظ تخصصی صحبتهای آقای مصباحی را نمیپذیرم؛ در لایحه پیشنهادی آمده بود دولت میتواند طبق مقررات نسبت به واگذاری و تهاتر اقدام نماید.
وی افزود: طبق مصوبه مجلس این عنوان به " به دولت اجازه داده میشود با رعایت اصل 44 تا سقف 30 هزار میلیارد تومان نسبت به واگذاری شرکتهای دولتی اقدام و منابع را به بندهای 310 و 502 قانون واریز کند." تغییر داده شده است.
***واگذاری 3 هزار و 500 میلیارد تومان از طریق تهاتر
مرادی ادامه داد: سال گذشته همین بند 3 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد شد که این میزان از طریق واگذاری رد دیون و یا تهاتر اقدام شد؛ 16 هزار میلیارد تومان تنها 514 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت نقدی محقق شد.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نمیتواند یک ریال بدهی ایجاد کند مگر با اجازه قانون، گفت: در بخش واگذاری داراییهای نیمه تمام دولت عملکردی در سال گذشته نداشت اما امسال مجلس در این بخش تکلیفی بر عهده دولت گذاشته است.
وی گفت: دولت در بسیاری با مجلس همراهی کرد اما مجلس عقب کشید.
مصباحیمقدم پاسخ داد: با دولت توافقات زیادی داشتهایم.
*** برداشت 3.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی کذب است
مرادی ادامه داد: برداشت 3.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی کذب است و این موارد در راستای تخریب یک دولت خدمتگذار است؛ ما حاضریم این موارد را به محکمه ببریم.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: ایثارگران نیز فراتر از مصوبه مجلس باید تجلیل شوند که بنده خودم یکی از ایثارگران هستم؛ مصوبه مجلس خارج از عرف حکومتداری است.
وی با بیان اینکه مجلس ارقامی را که برای ایثارگران در نظر گرفته از محل اموال مجهولالوصول است،گفت: چرا باید مجلس برای ایثارگران توقع ایجاد کند؛ من میدانم و یقین دارم برای بازنشستگان و ایثارگران که در قالب احکام آمده هیچ درآمدی وجود ندارد.
***کار بودجه تخصصی است
مرادی با بیان اینکه کار بودجه بسیار تخصصی است، گفت: در مقابل برخی هزینههای قطعی درآمدی وجود ندارد؛ این کار یعنی به هم ریختگی بودجه و آسیب رساندن به بخشهای مختلف.
وی ادامه داد: مبالغی را که مجلس با عنوان هزینه برای دولت مکلف کرده سال آینده به عنوان بدهی تلقی خواهد شد و این رقم 45 هزار و 500 میلیون تومان است.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، افزود: صراحتاً میگویم این لایحه مصوب در مجلس به هیچ عنوان لایحه پیشنهادی دولت نیست و تغییرات اساسی در آن ایجاد شده است.
وی خاطر نشان کرد: انسداد در اداره کشور و عدم مدیریت تحریمها در جریان کشورداری از آثار مصوبه لایحه بودجه در مجلس خواهد بود.
مصباحیمقدم تأکید کرد: با اشاره به پیشنهادی که دولت مبنی بر تهاتر داشت مجلس آن را حذف کرد؛ تهاتر دو معنا دارد که یکی از آنها واگذاری پالایشگاهها است و این در قانون منعی ندارد.
وی گفت: مقرر شد تا مبالغ حاصل از واگذاریها به خزانهداری اعلام و از خزانه به پیمانکاران برگشت داده شود؛ قانون در این بخش صراحت دارد.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه دولت از عنوان تهاتر سوءاستفاده میکند، گفت: سال گذشته طرحهای نیمهکاره عمرانی داشتیم و کارگران (یک و نیم میلیون نفر) بیکار شدند اما دولت با استفاده از کلمه تهاتر پروژههای جدیدی را تعریف میکرد.
وی افزود: مطالبات رزمندگان نیز به صورت نقدی نیست؛ اینها پاداشهای پایان خدمت و مطالبات دستگاههای نظامی است؛ اگر 30 هزار میلیارد تومان کشک است چرا در بودجه آوردهاید.
***ما آمدیم بودجه را شفاف کنیم
مصباحی مقدم با بیان اینکه ما آمدیم و بودجه را شفاف کردیم، گفت: میگویند دولت بدهی ایجاد نمیکند پس چرا 3.5 میلیارد دلار بدون اجازه مجلس برداشت کردید و در کجا با اجازه مجلس 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردید؟ آیا این موارد با اجازه مجلس بوده است؟
وی با بیان اینکه دولت با وجود ایجاد شفافیت در بودجه توسط مجلس شکایت داشته است، گفت: دولت سه ماه بودجه را دیرتر تقدیم مجلس کرد و انتظارات زیادی هم دارد.
مصباحی مقدم گفت: دولت احمدینژاد میگوید هر لایحهای را من میدهم بدون تغییر تصویب و به دولت برگردانید؛ پس مجلس را تعطیل کنید.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در پایان گفت: معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری کارشناس بودجه نیست و سابقه بررسی بودجه ندارد و نظر میدهد!