به گزارش بانک و صنعت ، در این گزارش عملکرد شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت از منظر تراکنشهای ناموفق حوزه پذیرندگی مورد بررسی قرار میدهیم و هدف ما، انجام مقایسهای بین شرکتها در پشتیبانی از تراکنشهای صحیح و دقت در عملکرد میباشد. بدین منظور سهم خطای پذیرندگی از تعداد کل تراکنشهای هر شرکت PSP محاسبه میشود تا بررسی شود که کدام شرکت عملکرد بهتری از این منظر داشته است.
در جدول ذیل در دو سال متوالی 1395 و 1396 به همراه تغییرات آن در ابتدا و انتهای دوره را نشان می دهد همچنین نرخ رشد خطای پذیرندگی هر یک از شرکتها نیز طی سالهای مورد مطالعه ارائه شده است.

شرکت " مبناکارت آریا " جایگاه نخست در بهترین عملکرد از منظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش ها را طی دو سال1395و 1396 به دست آورده است. رقم این شاخص در شرکت فوق در سال1395، عددی برابر با 0.039 درصد و در سال 96 با نمایش روندی نزولی عملکرد مثبت رقمی معادل با 0.026 درصد ارزیابی شده است. در سال جاری پس از این شرکت، کمترین میزان نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش ها به ترتیب در شرکت های " سایان کارت " و " به پرداخت ملت " رخ داده است. از سویی دیگر بیشترین نسبت تعداد خطای پذیرندگی به کل تعداد تراکنش ها در هر دو سال مورد مطالعه به شرکت "الکترونیک کارت دماوند" اختصاص دارد. پس از این شرکت نام شرکت های " پرداخت الکترونیک پاسارگاد " و " آسان پرداخت پرشین " مشاهده می شود.
تغییرات میزان این شاخص در تمامی شرکت ها به غیر از سه شرکت " پرداخت نوین آرین "، " پرداخت الکترونیک پاسارگاد" و " آسان پرداخت پرشین " طی سال 95 تا سال 96 ، روندی کاهشی داشته اند، هرچند که ممکن است در ماه های مختلف این شاخص دچار افزایش و یا کاهش گردیده باشد. این امر بیانگر بهبود عملکرد و افزایش دسترس پذیری سوییچ شرکت های ارائه دهنده خدمات می باشد. لازم به ذکر است حجم ارسال تراکنشهای هر یک از شرکتها در افزایش میزان رخداد خطای آن تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین شرکتهایی که سهم بازار تعدادی بیشتری دارند، احتمال بروز بیشتر خطا برای آنها متصور است.
بیشترین تغییرات مثبت
طبق جدول ذیل بیشترین تغییرات مثبت این شاخص در شرکت "پرداخت نوین آرین" مشاهده می شود. این رقم از 0.07 درصد به حدود 0.14 درصد افزایش یافته است. به غیر از "الکترونیک کارت دماوند" و "سایان کارت" عملکرد شرکتهای "تجارت الکترونیک پارسیان " و "پرداخت الکترونیک سامان" نیز در انتهای دوره بسیار مثبت ارزیابی شده است. تعداد خطاهای پذیرندگی این دو شرکت طی سال 96 نسبت به سال گذشته، ریزش قابل قبولی نسبت به سایر شرکتها داشته است.
