شماره: 670219 تاریخ : 1402/08/30-05:48:39

بانکداری موفق مساوی با اقتصاد سالم

بانکداری نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارد و در این عرصه موفقیت اقتصاد به عملکرد سالم و مؤثراین نظام ارتباط تنگاتنگی را می تواند ایجاد نماید و چرخه های تجاری و توسعه ی مالی از عواملی هستند که ریسک اعتباری بانک ها را تحت تأثیر قرار داده است .

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، شرایط اقتصاد کلان می تواند بر فعالیت بانک ها تاثیر گذار باشد و ارتباط بین نوسانات سیکل های تجاری و سودآوری بانک ها برای ارزیابی و ثبات بخش مالی و بانکی از اهمیت خاصی برخوردار است و این امر نیز به نوبه خود می تواند سایر بخش های اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

لازم به ذکر است : بانک هاعلاوه بر کوچک سازی سازمان خود در جهت کسب سود بیشتر باید در دوران رکود سرمایه گذاری و کیفیت دارایی را مد نظر قرار داده و در دوران رونق وضعیت نقدینگی خود را بهبود بخشد تا با ریسک نقدینگی روبرو نشود و نیز بانک ها از طریق در اختیار قرار دادن منابع مالی برای سرمایه گذاران و جذب و تخصیص این منابع نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارند .
شایان ذکر است : یکی از مهم ترین مسائل مدیران ، سرمایه گذاران و تحلیلگران نگرانی از عملکرد شرکت ها است که این مهم ارتباط خاصی با سودآوری بانک ها دارند .

این گزارش حاکیست: ارتباط شرکت ها زود بازده درنهایت می تواند سود آوری بانک را تحت تاثیر قرار داده و تاثیرگذاری تنگاتنگ بین صنعت بانکداری و سایر بخشهای اقتصادی همانند زنجیره ایناگسستنی می باشدو فقدان هر قطعه از این زنجیره موجب گسست دیگری خواهد شد.

در این گزارش آمده است : آگاهی از ارتباط بین نوسانات چرخه های اقتصادی و سودآوری بخش بانکها برای ارزشیابی ثبات و صحت بخش مالی و بانکداری مهم است و شرایط بد اقتصادی می تواند باعث بدتر شدن وضعیت کیفیت وام و ایجاد ضررهای اعتباری ودر نهایت منجر به کاهش سود آوری شود.

لازم به ذکر است : وجود چرخه های اقتصادی حاکی از این است که اقتصاد در معرض رونق و رکودهایی است و نتایج تایید می کند که عوامل اقتصاد کلان نفوذ قابل توجهی بر سودآوری بانک ها دارند.

قابل ذکر است : بانک ها به عنوان نهادهای مالی نقش واسطه گری مالی را به عهده دارند و پس انداز، سرمایه گذاری، تولید، اشتغال و رشد در اقتصاد ملی تحت تأثیر تصمیمات، عملیات بانک ها است و اعطای وام یکی از فعالیت های اصلی اکثر بانک ها است .

این گزارش در پایان می افزاید : در سالهای اخیر بانک های بسیاری سراسر دنیا به دلیل سوء مدیریت نقدینگی با مشکلات نقدینگی مواجه شدند و نقدینگی بانکها پس از بحران مالی به اولویت اصلی آنها مبدل شد و بحرانی که باعث شد برخی بانکهای بزرگ که با مشکلات نقدینگی مواجه بودند، به ورطه ورشکستگی بیفتند.

سمیه کرکوند


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/بانکداری-موفق-مساوی-با-اقتصاد-سالم.bos