شماره: 620007 تاریخ : 1401/07/11-11:09:54

بانک قرض الحسنه مهر ایران طلایه دار بانک های کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی است

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب و کار بانک قرض‏الحسنه مهر ایران گفت: در این بانک، وجه التزام عیناً در بحث مسئولیت‏های اجتماعی برای طبقات نیازمند هزینه شده است. به‏عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی در سال‏های گذشته، حدود 25هزار قلم تجهیزات پزشکی تهیه شد که در سراسر کشور توزیع شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، دکتر «علی مجیدی» رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب وکار بانک قرض‏الحسنه مهر ایران در برنامه «گفت‏و‏گوی اقتصادی» رادیو گفت‏و‏گو اظهار داشت: قرض الحسنه یکی از عقود مهم در بانکداری اسلامی و از عقود مبارکی است که کل شبکه بانکی این عقد را به اجرا در آورده‏اند. در قرآن و در روایات در خصوص این عقد بسیار تأکید شده و با توجه به اهمیتی که در اقتصاد اسلامی داشته، 2 بانک به صورت تخصصی بر این موضوع تمرکز کرده‏اند و خدماتی را که مبتنی بر عقد قرض‏الحسنه باشد به مشتریان و آحاد جامعه ارائه داده‏اند.

وی افزود: یکی از اهداف مهم بانک‏های قرض‏‏الحسنه، گسترش شمولیت مالی و فراگیری مالی است تا قرض الحسنه را در متن زندگی مردم جاری کنند. رویکرد بانک‏های قرض‏الحسنه رویکرد بانکداری خرد است؛ بنابراین سعی می کنند نیازهای فرد، خانواده و کسب وکارهای خرد را شناسایی کرده و از طریق تأمین مالی ارزان قیمت و وام قرض‏الحسنه، آن ها را مرتفع سازند.

مجیدی تصریح کرد: در بانک قرض‏الحسنه مهر ایران در سال گذشته 2 میلیون و 600هزار فقره وام قرض الحسنه پرداخت شده که در شبکه بانکی عدد ممتاز و خاصی است. بانک‏های قرض‏الحسنه در حال حاضر حدود 16 میلیون مشتری دارند که نشان‏دهنده حضور مطلوب آن ها در زندگی آحاد جامعه است. البته هنوز تا رسیدن به اهداف و رسالت آن‏ها کمی فاصله وجود دارد و برنامه‏ریزی این بانک‏ها در راستای وسیع‏تر شدن این شمولیت مالی است.

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب وکار بانک قرض ‏الحسنه مهر ایران گفت: بانک‏‏های قرض ‏الحسنه به صورت واقعی واسطه وجوه مردم بوده و به هیچ عنوان بنگاه‏داری نمی‏کنند. هر آنچه که از طریق تجهیز منابع و افتتاح سپرده‏های قرض‏ الحسنه به ‏عنوان منابع وارد بانک می‏شود، پس از کسر سپرده قانونی و سایر کسورات قانونی، به صورت کامل تحت عنوان وام قرض ‏الحسنه در اختیار متقاضیان قرار می‏گیرد. بنابراین برای ادامه‏ دار بودن این چرخه و پاسخگو بودن به نیازهای آحاد مردم، باید جریان ورودی که همان سپرده‏های مردم است، فعال باشد تا بانک به همان نسبت بتواند خدمات بانکی از جمله وام‏های قرض الحسنه را به راحتی و با سهولت در اختیار مردم قرار دهد.

ضرورت آموزش مفاهیم اقتصاد اسلامی به دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه بانک‏های قرض‏ الحسنه در حال حاضر هیچ کدام دولتی نیستند و بودجه دولتی به آن‏ها اختصاص داده نمی‏شود، در خصوص حمایت از این بانک‏ها گفت: بخشی از حمایت‏ها از بانک‏های قرض‏ الحسنه، مربوط به ترویج فرهنگ قرض ‏الحسنه است که نقش بی‏بدیل صداوسیما در این بخش کاملاً محرز است. پس از آن آموزش و پرورش را در این بخش بسیار پیشرو می‏دانیم که می‏تواند از طریق متون کتاب های درسی کمک کرده تا بچه ها از سنین پایین با مفاهیم مالی و اقتصاد اسلامی همانند پس انداز، قرض الحسنه، وقف، هبه و... که مفاهیمی متعالی هستند، آشنا شوند.

مجیدی افزود: در کنار این‏ها، مساجد، خیرین فعال در حوزه‏های مختلف و خانواده‏ها نیز می‏توانند به ترویج فرهنگ قرض ‏الحسنه کمک کنند. با عنایت به اینکه وام قرض‏ الحسنه، تأمین مالی خوبی است و موجب ارتقای وضعیت رفاه و معیشت کارکنان سازمان‏ها می‎شود، مدیران سازمان‏ها با حمایت از بانک‏های قرض‏ الحسنه و با تمرکز حساب حقوق و دستمزد کارکنانشان یا حساب هایی که در حوزه تعاونی اعتبار و صندوق آتیه رفاه دارند و از طریق هم‏افزایی این بانک‏ها، می‏توانند وام قرض‏الحسنه در اختیار کارکنانشان گذاشته و آن‏ها را در مسائل معیشتی یاری دهند و از سایر خدمات بانک‏های قرض‏ الحسنه نیز برخوردار شوند.

وی ادامه داد: زمانی که حقوق و دستمزد کارکنان دولت از طریق بانک‏های قرض‏ الحسنه پرداخت شود، کارت قرض‏ الحسنه این پرسنل، کارت زندگی آن ها شده و همه پس اندازها، خریدها و سرمایه‏ گذاری‏ها از طریق همین کارت انجام می‏شود و گردش مالی آن‏ها به بانک‏های قرض ‏الحسنه منتقل می‏شود. چنانچه بخشی از حساب این کارکنان با توجه به نیت خیرخواهانه‏ای که دارند، نزد بانک قرض ‏الحسنه ماندگاری داشته باشد، تحت عنوان وام قرض ‏الحسنه در اختیار دیگران قرار گرفته و می‏تواند مشکلات دیگران را برطرف کند.

پیشگام بودن بانک های قرض الحسنه در عرصه بانکداری دیجیتال

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب وکار بانک قرض ‏الحسنه مهر ایران با اظهار اینکه بانک‏های قرض ‏الحسنه در کنار وام‏های قرض ‏الحسنه، با هدف فراگیری مالی و شمولیت مالی، در بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک نیز قدم‏های خوبی برداشته و سهولت دسترسی به خدمات بانکی را برای کارکنان ایجاد کرده‏اند، افزود: یکی از ابزارهای فرهنگ سازی که سازمان‏ها می‏توانند از آن بهره گیرند، خدمات مبتنی بر ابزارهای غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه بانک‏های قرض ‏الحسنه تک محصولی هستند و فقط روی یک عقد می‏توانند کار کنند، خبر داد: برای اینکه تنوع و قدرت انتخاب مشتری بالا باشد، این بانک‏ها طرح‏های متعددی دارند. بانک قرض ‏الحسنه مهر ایران حدود 14 طرح مختلف بر اساس عقد قرض ‏الحسنه طراحی کرده تا مشتریان بتوانند از تمامی خدمات بهره‏مند شده و در کنار آن، دیگران نیز از مانده حسابشان منتفع شوند.

مجیدی با اشاره به اینکه نسبت به بانکداری اسلامی و بانکداری مبتنی بر شریعت از سوی مردم مسلمان در جهان اقبال گسترده ای وجود دارد، گفت: بانکداری قرض‏ الحسنه محدود به کشورهای اسلامی نیست و حتی در اروپا، بانک هایی هستند که با شریعت اسلام خدمات خود را به مشتریان مسلمان خود ارائه می کنند. البته تمرکز بانک‏های اسلامی در کشورهای اسلامی است، در کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی، انواع بانکداری اسلامی را داریم که بر اساس فقه و شریعت مقدس اسلام است. اولین تجربه بانک تخصصی قرض الحسنه در ایران بوده و بانک‏های اسلامی در کشورهای دیگر، از سایر عقود مانند مرابحه و صکوک قرض الحسنه نیز استفاده می‏کنند.

مجیدی از افزایش سقف وام‏های قرض ‏الحسنه به 200 میلیون تومان و مجوز اعطای وام قرض ‏الحسنه به اشخاص حقوقی تا سقف 500 میلیون تومان در سال جاری سخن گفت و افزود: چنانچه اشخاص حقوقی پس از افتتاح حساب، بخشی از موجودی حساب‏های خود را در بانک‏های قرض‏ الحسنه متمرکز کنند، بر اساس میانگین ایجاد شده می‏توانند از وام‏های قرض ‏الحسنه بهره‏مند شوند. علاوه بر این، امکان هم ‏افزایی به همان مبلغ آورده شخص حقوقی وجود دارد تا بانک نقدینگی شخص حقوقی را 2برابر کرده و بتواند به پرسنل و حتی خود آن شرکت، وام قرض الحسنه اعطا کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص صندوق‏های قرض ‏الحسنه گفت: از دیرباز صندوق‏های قرض‏الحسنه در خانواده‏ها، مساجد، هیئت ‏ها، سازمان‏ها و ... وجود داشتند. با این حال بانک‏های قرض ‏الحسنه برتری خاص خود را نسبت به این صندوق‏ها دارند. تعداد نفرات مراجعه کننده به بانک‏ها و تجمیع وجوه آن‏ها قابل مقایسه با صندوق‏های قرض ‏الحسنه نیست. در نتیجه به همان نسبت هم بانک‏ها می‏توانند خدمات گسترده ‏تری را ارائه دهند.

هدف از تأسیس بانک های قرض الحسنه، تمرکز و هم افزایی منابع قرض الحسنه بود

مجیدی افزود: زیرساخت بانکی، بنیه مالی قوی‏تر و نظارت قوی بانک مرکزی بر فعالیت بانک‏ها، نقطه مثبتی است که موجب می‏شود مردم با اعتماد بیشتری به بانک‏ها مراجعه کنند. در واقع یکی از اهداف تأسیس بانک‏های قرض ‏الحسنه، متمرکز شدن منابع و وجوه صندوق‏ها در بانک‏های قرض ‏الحسنه به منظور هم‏ افزایی و انجام مدیریت متمرکز روی این صندوق‏ها بوده است.

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب وکار بانک قرض‏ الحسنه مهر ایران در ادامه سخنان خود، با اشاره به طرح کالاکارت تصریح کرد: رویکرد بانکداری قرض‏ الحسنه، بانکداری خرد است. نیازهای افراد شناسایی شده و محصولاتی که بتواند این نیازها را برطرف کند، طراحی و تقدیم مردم می‏شود. هدف از طرح کالاکارت، حمایت از تولید داخل، تقویت تقاضا و توانمند نمودن مردم جهت خرید اقساطی کالاهای ضروری است.

وی خاطرنشان ساخت: بانک قرض الحسنه مهر ایران با 7000 پذیرنده در حوزه‏های مختلف لوازم خانگی، فرش، خدمات آموزشی، خدمات بهداشتی و ... در سراسر کشور قرارداد دارد. مردم با انتخاب خدمات مد نظر خود، وام کالاکارت را از بانک دریافت کرده و سپس کالا را خریداری و اقساط وام را به بانک پرداخت می‏کنند. در این چرخه هم مصرف‏ کننده و هم تولیدکننده منتفع می‏شوند، از طرفی بانک هم به وظیفه اش که تأمین مالی است، عمل می‏کند.

کارشناس مسائل بانکی اظهار داشت: شرکت‏های دانش‏ بنیان با توجه به تعاملاتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه فناوری نوین وجود دارد، امکان بهره‏مندی از محصولات و وام‏های قرض‏ الحسنه را دارند.

مجیدی بخش بعدی سخنان خود را به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داد و گفت: بانک‏های قرض ‏الحسنه در حوزه مسئولیت اجتماعی، در هم‏ افزایی با نهادهای حمایتی بنیاد برکت، کمیته امداد، بهزیستی و ... در بخش تبصره 16 قانون بودجه و همچنین در بخش وام های تکلیفی ازدواج و فرزندآوری نیز سرآمد هستند. بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه اشتغال‏زایی، 750 هزار فقره وام به مبلغ 80هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

وی افزود: در بانک قرض ‏الحسنه مهر ایران، وجه التزام عیناً در بحث مسئولیت‏های اجتماعی برای طبقات نیازمند هزینه شده است. به ‏عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی در سال‏های گذشته، حدود 25هزار قلم تجهیزات پزشکی تهیه شد که در سراسر کشور توزیع شد. بیمه حوادث 500هزار خانه روستایی در استان‏های محروم انجام شد و جهت احداث مدرسه و تهیه وسایل آموزشی و لوازم التحریر مناطق محروم اقدامات مناسبی توسط بانک قرض‏ الحسنه مهر ایران صورت گرفته است.

حرکت به سمت حذف تدریجی کارمزد وام های قرض الحسنه

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب وکار بانک قرض ‏الحسنه مهر ایران با بیان اینکه هدف این بانک کسب سود نیست، گفت: هدف این است که به ‏تدریج کارمزد ثابت حذف شده و بانک به سمت دریافت مزد خدمت بر اساس خدمت و محصولی که به مشتری ارائه می‏کند، حرکت نماید. با کاهش هزینه ‏ها، افزایش بهره‏وری و افزایش منابع، امکان صفر شدن کارمزد وجود دارد.

مجیدی در بخش پایانی گفت‏ وگوی خود با رادیو گفت‏ و‏گو اظهار کرد: رضایت بسیار بالای دریافت‏ کنندگان وام‏های قرض‏ الحسنه روی رفتار بازپرداخت اقساط آن‏ها تاثیر مستقیم داشته است؛ به ‏گونه‏ای که سال گذشته بانک قرض ‏الحسنه مهر ایران نرخ نکول و نسبت مطالبات به مصارف نیم درصدی داشته که فاصله بسیار زیادی با عرف شبکه بانکی و حتی بانکداری جهانی دارد. این موضوع نشان می‏دهد مشتریان بانک‏های قرض ‏الحسنه خوش حساب بوده و به بازپرداخت پایبند هستند و رفتار اقتصادی منطقی دارند. ضمن اینکه شفافیت بانک‏های قرض ‏الحسنه نیز به این امر کمک می‏کند.

وی با اشاره به اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک‏های قرض ‏الحسنه عدد بسیار مناسبی است، اما فرمول محاسبه یکسانی با سایر بانک‏ها دارد، پیشنهاد کرد: نگاه حمایتی دولت با توجه به مقادیر شاخص ‏هایی همچون کفایت سرمایه و نرخ نکول، سبب تجدید نظر و بازنگری برای بانک‏های قرض ‏الحسنه شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/بانک-قرض-الحسنه-مهر-ایران-طلایه-دار-بانک-های-کشور-در-حوزه-مسیولیت-اجتماعی-است.bos