شماره: 584937 تاریخ : 1400/04/26-10:57:56

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص امواج گرانشی

دانشمندانی که به دنبال امواج گرانشی دست نیافتنی در سراسر جهان هستند ، ممکن است بتوانند با استفاده از ابزار جدیدهوش مصنوعی ، به موفقیت دست یابند.

به گزارش بانک و صنعت، امواج گرانشی که در فضا موج می زند ، هنگام شتاب یا آشفتگی جسم عظیم ایجاد می شود ، مانند برخورد سیاه چاله و ستاره نوترونی.

با نظریه آلبرت انیشتین ، وجود آنها در سال 2015 با اولین کشف موج گرانشی توسط محققان با استفاده از LIGO (رصدخانه موج گرانشی تداخل سنج لیزری) تأیید شد. فقط شش سال بعد ، حداقل 50 رویداد موج گرانشی کشف شده است.

در حالی که دانشمندان به کشف امواج گرانشی ادامه می دهند ، برخی فکر می کنند ، با استفاده از هوش مصنوعی (AI) ، محققان می توانند این سیگنال ها را خیلی سریعتر و بنابراین ، بیشتر اوقات ، تشخیص دهند.

در یک مطالعه جدید ، محققان نشان دادند که چگونه این کار با استفاده از فناوری ابررایانه و هوش مصنوعی امکان پذیر است.

طبق بیانیه "الیو هورتا ، دانشمند محاسبات در آزمایشگاه ملی آرگون وزارت انرژی ایالات متحده ، تیم در این مطالعه جدید چارچوبی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرد که امیدوارند بتواند برای تشخیص سریع ، مقیاس پذیر و قابل تکرار امواج گرانشی قابل استفاده باشد. این تیم پیشنهاد می کند که این چارچوب می تواند بسیار سریعتر از روش های موجود باشد و فقط برای پردازش داده های LIGO به یک واحد پردازش گرافیکی نسبتاً اساسی و ارزان (GPU) نیاز دارد.

با استفاده از چارچوب هوش مصنوعی ، تیم در کمتر از هفت دقیقه یک ماه از داده های LIGO را پردازش کرد و سپس هر چهار سیگنال موج گرانشی ناشی از ادغام سیاهچاله را شناسایی کرد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/استفاده-از-هوش-مصنوعی-در-تشخیص-امواج-گرانشی.bos