به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسن ماسوری مدیرکل راهآهن شرق (طبس) گفت: با برنامهریزیهای صورت گرفته در این اداره کل، شاهد افزایش شاخصهای حمل بار در ششماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.
وی افزود: در این مدت، به میزان 3 میلیون و 13 هزار و 780 تن بار در این اداره کل بارگیری شده است که ازجمله این بارها سنگآهن، سیمان، بالاست، ذغال سنگ و کنسانتره سنگآهن بوده است.
ماسوری اضافه کرد: این میزان حکایت از رشد 11 درصدی حمل بار دارد و در نتیجه آن، درآمد حاصل از بارگیری ناحیه نیز 73 درصد رشد داشته است.
او افزود: در شاخص تن کیلومتر خالص بارحمل شده نیز با 2 میلیارد و 615 میلیون و 946 هزار و 434 تن کیلومتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 35 درصدی در این مدت بودهایم و تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده نیز 4 میلیارد و 402 میلیون و 485 هزار و 895 تن کیلومتر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 28 درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: عمده این بارها از مبدأ معادن سنگآهن سنگان، معادن زغال سنگ پروده و تربتحیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرینشهر اصفهان، جلالآباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل شدهاند.
افزایش درآمد صادرات
ماسوری تناژ صادرات این اداره کل را 49 هزار و 246 تن اعلام کرد و افزود: این میزان از رشد 20 درصدی حکایت میکند و بر این اساس درآمد صادرات نیز از رشد 113 درصدی برخوردار بوده است.
وی راهآهن شرق (خط آهن بافق-طبس-مشهد) را بهعنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور عنوان و خاطرنشان ساخت: معادن سنگآهن سنگان در شرق استان خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از 2/1 میلیارد تن سنگآهن از جمله بزرگترین ذخایر سنگآهن ایران به شمار میروند و در حال حاضر سالانه 7 میلیون تن سنگآهن (به فرم دانهبندی، کنستانتره و گندله) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانههای ذوبآهن، فولاد و بندرها جنوبی کشور جهت صادرات ارسال میشود که راهآهن حمل حدود 40 درصد آن را بر عهده دارد.
مدیرکل راهآهن شرق گفت: در افق 1400 حمل 25 میلیون تن بار از منطقه سنگان پیشبینیشده است که باید بخش عمدهای از این بار با شبکه ریلی حمل شود و با در نظر گرفتن ظرفیتهای بسیار خوب این منطقه، تحقق این مهم دور از دسترس نیست.