شماره: 594544 تاریخ : 1400/12/12-10:33:05

رئیس سازمان خصوصی سازی:

5 درصد سهام ایران خودرو و 17 درصد سهام سایپا در وثیقه است

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سهام حدود 5 درصدی دولت در ایران خودرو و سهام حدود 18 درصدی دولت در سایپا، کامل وثیقه است.

به گزارش بانک و صنعت، حسین قربانزاده در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به پرسشی درباره دستور رئیس جمهور به خودروسازان مبنی بر واگذاری سهام دولت در 2 خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی اظهار داشت: سهام حدود 5 درصدی دولت در ایران خودرو و سهام حدود 18 درصدی دولت در سایپا، کامل وثیقه است.

او اضافه کرد: ابتدا باید این وثیقه ها آزاد شود تا امکان واگذاری آن فراهم آید.

قربانزاده گفت: در سال های گذشته متأسفانه سهامی که واگذار شده است، چون عملاً بخشی از زیرمجموعه، سهام بالاسری را خریده است بنابراین بخش عمده ای از سهام سایپا و سهام ایران خودرو عملاً توسط خود شرکت خریداری شده است و پولی که باید صرف بهره وری و کارایی می شده است تسهیلات گرفته شد و سهام شرکت خریداری شده است و در عمل، مجمع و هیئت مدیره با هم یکی شده اند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه یکی شدن مجمع و هیئت مدیره، فاجعه است، افزود: کسانی که باید انتخاب شوند؛ خودشان، خودشان را انتخاب می کنند.

او افزود: به لحاظ اقتصادی، تسهیلاتی که گرفته شد و هزینه ای که باید به چرخه بهره وری و کارایی کمک می کرد صرف خرید سهام شد.

قربانزاده در پاسخ به این پرسش که آیا «ای درو» مایل به واگذاری سهام است؟ گفت: «ای درو» مانند بقیه شرکت های مادر تخصصی و سازمان های توسعه ای، عملاً عشق و دوست داشتن ویژه ای به شرکت های خود دارد و به راحتی از شرکت های زیر مجموعه خود دل نمی کند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام دولت در 2 شرکت خودروساز در مهلت تعیین شده 6 ماه از سوی رئیس جمهور، واگذار و خصوصی می شود؟ گفت: این دو شرکت باید وثیقه خود را تغییر دهد یا آزاد کند تا مقدمات خصوصی سازی فراهم شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/news/5-درصد-سهام-ایران-خودرو-و-17-درصد-سهام-سایپا-در-وثیقه-است.bos