• | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 247643 تاریخ : 1395/08/07-18:11:15
,10030,
گام‌های شروع یک کسب و کار کوچک

چگونه کارآفرین یک کسب و کار کوچک باشیم؟

گام‌های شروع یک کسب و کار کوچک

برای تحلیل آماری و باقاعده درباره کسب و کار کوچک، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی براساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگی‌های دولتی تعریف می‌شود تا تحتقوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل‌هایی را صورت دهند. به علاوه، این استانداردها برایبرنامه‌هایی که درباره کمک بهبود به امور مالی است، کاراست. کسب و کار کوچکبه صورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از 500 پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. ایناندازه مرسوم‌ترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود 22.5 میلیون کسب و کارمستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که 99 درصد آن کسب و کار کوچک (Small Business) به حساب می‌آیند.

 

راهنمای شروع یک کسب و کار کوچک

 این راهنما برایآن تدوین شده است که بتواند با بیان تمامی نکات و در عین حال حفظ سادگی و قابل فهمبودن، به شما در راه ایجاد یک کسب و کار موفق کمک کند.

 

گام اول: ارزیابی اولیه

- آیا کارآفرینی برای شماساخته شده است؟

بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید ریسک‌های زیادی را بههمراه دارد که البته با برنامه‌ریزی می‌توان شانس موفقیت را بالا برد. بنابراینبهترین نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را به عنوان دارنده یک کسب و کاربشناسید.
-
آیا شخصیتی مستقل و خودجوش دارید؟

این را همیشه در نظرداشته باشید که در صورت شروع یک کسب و کار کوچک، این خود شما هستید و نه شخص دیگرکه باید تصمیم بگیرید که چگونه پروژه‌ها، برنامه‌ها و زمان خود را مدیریت کنید.

- تا چه حد با شخصیت‌های متفاوت و افراد گوناگون می‌توانید ارتباط برقرارکنید؟
صاحبان کسب و کار ناگزیرند که با افراد و اقشار مختلفی سرو کار داشتهباشند. آیا شما می‌توانید با مشتریان، تامین‌کنندگان، کارکنان و... در جهت منافعکسب و کار خود ارتباط برقرار کنید.

- تا چه حد قدرت تصمیم‌گیری دارید؟

صاحبان کسب و کار کوچک بایستی به طور مداوم، به سرعت و در شرایط بحرانی بتوانندمستقلا تصمیم‌گیری کنند.

- آیا شما استقامت فیزیکی و احساسی لازم برای ادارهیک کسب و کار را دارید؟
مالکیت یک کسب و کار علاوه بر چالش و هیجان، مستلزم فشارکاری زیاد، ساعت‌های کاری زیادی است. آیا شما می‌توانید 12 ساعت درروز و هفت روز در هفته را کار کنید؟

- تا چه حد می‌توانید برنامه‌ریزی وسازماندهی کنید؟

تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از شکست‌ها در صورت برنامه‌ریزیصحیح، به وجود نمی‌آمد.

- آیا انگیزه لازم را برای تحمل مشقات رادارید؟‌

ممکن است شما در حین اداره یک کسب و کار احساس کنید که در برخیمواقع توانایی تحمل تمامی مشقات و زحمات را به تنهایی ندارید و فقط داشتن انگیزهقوی است که می‌تواند در این مواقع سختی، دلگرم و امیدوار سازد.

- این کسب وکار چگونه خانواده شما را متاثر می‌سازد؟

سال‌های اولیه شروع یک کسب و کارمی‌تواند سختی‌هایی را برای خانواده و زندگی شخصی شما ایجاد کند. در عین حال ممکناست خانواده شما تا به سوددهی رسیدن کسب و کار، دچار مشکلات و فشارهای مالی شوند. بنابراین حمایت یا عدم حمایت خانواده نقش مهمی در شروع و ایجاد یک کسب و کاردارد.
این حقیقت دارد که دلایل زیادی برای عدم شروع یک کسب و کار کوچک و مستقلوجود دارد، اما برای افرادی که واجد شرایط فوق هستند، مزایای زیادی وجود دارد کهقطعا از ریسک‌های آن بیشتر است.

 

اینکه شما خادم و مخدوم خود می‌شوید

زحمتو تلاش و ساعت‌های کاری زیاد مستقیما به نفع شماست و نه شخص دیگر.
امکان کسبدرآمد و رشد، محدودیت کمتری دارد.
چالش و هیجان کار برای شما افزایش می‌یابد.
اداره یک کسب و کار مستقل امکان فراگیری زیادی را برای شما فراهم می‌آورد.


گام دوم: برنامه‌ریزی کسب و کار

شروع یک کسب و کارنیاز به انگیزه، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه‌ریزیصحیح دارد. اطلاعات زیر برای تهیه طرح کسب و کار (Business Plan) می‌تواند بسیارموثر واقع شود:

- قبل از شروع به کار فهرستی از تمامی دلایلی که می‌خواهیدبه خاطر آنها وارد دنیای تجارت شوید، تهیه کنید. مثلا:

شما می‌خواهید رئیسخود باشید.
شما می‌خواهید استقلال مالی داشته باشید.
شما می‌خواهید آزادباشید.
شما می‌خواهید آزادانه تمامی توانایی‌ها و دانسته‌های خود را به کارببرید.
-
سپس بایستی تعیین کنید که اصولا چه کسب و کاری برای شما مناسباست. ازاینرو این سوالات را از خود بپرسید:
من دوست دارم با وقت خود چه کاریانجام دهم؟
چه مهارت‌های تکنیکی من تا به حال آموخته‌ام؟
به نظر دیگران من درچه کارهایی مهارت دارم؟
من چقدروقت آزاد برای اداره یک کسب و کار موفق دارم؟
آیا من هیچ سرگرمی یا علاقه‌ای که قابل تبدیل شدن به کسب و کار شدن را داشتهباشند، دارم؟
-
پس از تعیین کسب و کار مناسب تحقیقات لازم را جهت پاسخ بهسوالات زیر به عمل آورید:
آیا ایده من کاربردی است و آیا نیازی را برآوردهخواهد کرد؟
رقبی من چه کسانی خواهند بود؟
مزیت رقابتی شرکت من نسبت بهشرکت‌های موجود چیست؟
آیا من می‌توانم خدمت بهتری ارائه دهم؟‌
آیا منمی‌توانم برای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کنم؟
-
آخرین مرحله قبل ازتهیه طرح کسب و کار این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید:
منعلاقه به شروع چه کسب و کاری دارم؟
چه خدمتی یا کالایی قرار است ارائه دهم؟ درکجا قرار است این کار را انجام دهم؟
چه مهارت و تجربه‌ای برای این کار دارم؟
ساختار قانونی شرکت من چگونه خواهد بود؟ (سهامی عام، خاص و...)
اسم کسبو کار چه چیزی باشد؟
چه امکانات و تجهیزاتی نیاز خواهم داشت؟
به چه تسهیلاتو امکانات بیمه‌ای نیاز خواهم داشت؟
پاسخ شما به تمامی سوالات بالا شما را درطراحی یک کسب و کار کامل جامع یاری می‌کند.


گام سوم: تامین منابع مالی
یکی از کلیدهای اساسیموفقیت و پیشرفت در شروع کار، جذب و تامین منابع مالی کافی برای راه‌اندازی یک کسبو کار کوچک است. اطلاعات زیر تکیه بر روش‌های جمع‌آوری پول برای شرکت‌های کوچک دارد. همچنین شما را در تهیه درخواست وام (Loan Prposal) یاری می‌دهد. منابع زیادی برایجمع‌آوری سرمایه وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که قبل از تصمیم‌گیری، تمامیمنابع ممکن را جستجو کنیم:
-
پس‌اندازهای شخصی

- دوستان و افراد خانواده

- بانک‌ها و موسسات اعتباری

- شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطرهآمیز


چگونه یک درخواست وام (Loan Prposal) تهیهکنیم؟
مورد قبول واقع شدن درخواست شما بستگی به نحوه تنظیم درخواستشما دارد. به خاطر داشته باشید که وام‌دهندگان در کاری سرمایه‌گذاری می‌کنند که نسبتبه بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند. بنابراین یک درخواست وام خوب شامل اطلاعات زیرباید باشد:
 اطلاعات کلی راجع به شرکت:
-
نام و آدرس شرکت، ناممدیر، اعضای هیات‌مدیره و...
-
دلیل نیاز به وام، ‌مورد مصرف وام و ضرورتآن.
-
مبلغ دقیق موردنیاز برای رسیدن به اهداف مربوطه.
تاریخچه کسب وکار:
-
تاریخچه و طبیعت کار، توضیح کامل درباره نوع کار، قدمت وکارکنان و دارایی‌های آن.
-
اطلاعات کامل راجع به نحوه مالکیت و ساختار قانونیشرکت.
اطلاعات راجع به مدیریت:
نوشته کوتاهی راجع به مدیران، سوابق، تحصیلات، تجربیات و مهارت‌های آنان تهیه کنید.
اطلاعات بازار:
-
به وضوح محصول یا خدمت شرکت خود و بازار آن را تشریح کنید.
-
بازار رقابت ورقبای خود را شناسایی کرده و مزیت رقابتی خود را بیان کنید.
-
اطلاعاتی راجع بهمشتریان و اینکه چگونه کسب و کار شما نیازهای آنها را برطرف می‌کند، تهیه کنید.
اطلاعات مالی:
-
صورت‌های مالی و سود و زیان 3 سال گذشته خود راارائه کنید. در صورت شروع یک کسب و کار جدید درآمدهای پیش‌بینی شده را ارائه کنید.
-
اطلاعات مالی راجع به خود و سایر سهامداران عمده شرکت را بیان کنید.
-
ودر آخر سوگندی مبنی بر تعهد نسبت به وام یاد و امضا کنید.


وام‌دهندگان بر چه اساسی شما را می‌سنجند؟
وقتیوام‌دهندگان درخواست شما را بررسی می‌کنند شش فاکتور را مدنظر قرار می‌دهند که بهشرح زیر هستند:
 
6C
مالی:

1. Character: شخصیت وام‌گیرنده و میزان تعهد و جوانی واخلاقی وی مبنی بر بازگشت وام در زمان مقرر.
2. Capacity to pay
: ظرفیت بازپرداخت وام‌گیرنده که بر اساس تجزی تحلیل و بررسی درخواستوام، صورتهای مالی و سایر مدارک مالی وی تعیین می‌شود.
3. Capital
: شامل مجموع کل بدهی‌ها و دارایی‌هاست که وام‌دهندگان ترجیح می‌دهند که نسبت بدهی به دارایی شرکت‌ها حتی‌المقدور کمتر باشد، چرا کهنشانگر پایداری مالی شرکت است.
4. Collateral
: میزان وثیقهکه هر چه بیشتر باشد و اختلاف آن با مبلغ، وام داده شده کمتر، اطمینان خاطر وام‌دهنده از بازپرداخت وام بیشتر خواهد بود.
5. Conditions
: شرایط کلی اقتصادی، جغرافیایی وسعتی شرکت...
6. Confidence
: یک وام‌گیرنده موفق سعی می‌کند که اطمینان وام‌دهنده را از 5 مورد قبلی جلب کندو وی را به وام دادن ترغیب کند.

                                



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران