به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان تامین اجتماعی، «اعتراض زرد» به همراه تصویری از ناآرامی های پاریس، عنوان نخست روی جلد این شماره از هفته نامه آتیه نو است که گزارش مبسوطی از جنبش اعتراضی پاریس را نمایندگی می کند. جنبشی که در اعتراض به مالیات سوخت شروع شد، اما مطالبات آن به سایر حوزههای معیشتی کشیده شد. به نوشته هفته نامه آتیه نو، یکی از مهمترین و پرحاشیهترین اعتراضات فرانسه، اخیرا باعنوان «جلیقهزردها» در مقابل سیاستهای اقتصادی بهخصوص مالیاتی امانوئل مکرون شکل گرفته است. این اعتراضات که از اواخر دهه شصت میلادی تاکنون در فرانسه بیسابقه است، علاوهبر آنکه از نظر تنوع شرکتکنندگان و چگونگی همراه شدنشان منحصربهفرد است نشاندهنده نوعی انفعال و ناکارآمدی احزاب و تشکلها برای سازماندهی مطالبات عمومی اقشار مختلف مردم و نا امیدی گروههای مختلف از احزاب و نتشکلهای رسمی برای پیگیری خواستههایشان نیز تلقی میشود. دلیل نامگذاری این تجمعهای اعتراضی با عنوان «جلیقهزردها» این است که بر اساس قانون فرانسه، تمامی رانندگان باید این نوع جلیقه را داخل خودرو خود داشته باشند تا هنگام بروز حادثه یا شرایط اضطراری، آن را بر تن کرده و بهنوعی مانع از بروز حادثهای دیگر باشند. این در حالی است که در اذهان عمومی اصولا اینگونه پوشش مربوط به کارگران و نیروهای خدماتی است. بررسی دلایل انتخاب این نوع پوشش از سوی معترضان، ما را به این نکته میرساند که معترضان به افزایش نرخ مالیات سوخت، تلاش کردند با پوشیدن این نوع جلیقه علاوه بر اعتراض، توجه دیگران را نیز به خود جلب کنند. این در حالی است که تحلیلگران تاکید میکنند چون این پوشش منحصر به قشر کارگر است در واقع تاکیدی بر مشکلات معیشتی این بخش از جامعه و اثرگذاری سیاستهای مالیاتی دولت بر زندگی آنهاست. به گفته تحلیلگران، اگرچه در ابتدا جلیقههای یاد شده بر تن گروه خاصی از معترضان بود، اما رشد و گسترش بسیار سریع آنها باعث شد تا جلیقههای زردرنگ نه تنها بر تن کارگران، بلکه تنپوشی اعتراضی بر اندام سایر مشاغل، مثل بازنشستگان، ازکارافتادگان، کارمندان متوسط و زنان خانهدار شد که به این نکته تاکید داشته باشد که تغییر نرخ سوخت و افزایش مالیات بر حاملهای انرژی تاثیر قابلتوجهی در لایههای مختلف جامعه دارد.
بیمه رانندگان در مسیر تامین منابع
«بیمه رانندگان در مسیر تامین منابع» عنوان خبری است که هفته نامه آتیه نو به نقل از دکتر انوشیروان بندپی سرپرست سازمان تامین اجتماعی به مخاطبان خود عرضه کرده است. به نوشته این هفته نامه، سرپرست سازمان تامیناجتماعی با اشاره به طرح اصلاح قانون بودجه سال97 در مجلس شورای اسلامی، گفت: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی این طرح، پرداخت 2200 میلیارد تومان بابت بیمه رانندگان حملونقل عمومی درون و برونشهری را تصویب کردند.» انوشیروان محسنی بندپی در جلسهای با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رؤسای سازمانهای بیمهگر کشور و مدیران ارشد سازمان تامیناجتماعی با اعلام این خبر، افزود: «با مصوبه مجلس شورای اسلامی و اختصاص ردیف بودجه برای پرداخت حقبیمه رانندگان که با پیگیری سازمان تامیناجتماعی محقق شد، تداوم خدمات این سازمان به رانندگان در سالجاری و سالهای آتی تضمین شد.»
نحوه بیمهپردازی کارفرمایان صنوف و مدیران غیردولتی
در این شماره از آتیه نو، محمد حاجی بابایی، کارشناس تامین اجتماعی به تعدادی از سئوالات درباره نحوه بیمهپردازی کارفرمایان صنوف و مدیران غیردولتی پاسخ گفته است.
عنوان برخی دیگر از مطالب شماره 181 هفته نامه آتیه نو
تکاپو برای افزایش حقوق و دستمزد
9 فعالیت جدید بیمهای و درمانی به کارگزاریها محول میشود
الزامات گذارازچالشها درتامین اجتماعی
عوامل بحرانساز در صندوقهای بیمهای
و...