شماره: 375982 تاریخ : 1397/06/15-08:08:17

یک میلیارد نفر در جهان از خدمات تالاب امرار و معاش می کنند/ضرورت بهره برداری خردمندانه و پایدار از تالاب ها

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به طور مستقیم با استفاده از خدماتی که تالاب ها به آنها ارائه می دهند، امرار معاش می کنند، گفت : این در حالیست که 64 در صد از تالاب های سراسر جهان در 100 سال اخیر تخریب شده اند. بنابراین حفظ این زیست بوم ارزشمند، در قالب یک برنامه مدون بسیار ضروری است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، دومین کارگاه تدوین برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی(CEPA) تالاب کانی برازان طی یک فرایند مشارکتی با حضور گسترده ای از دست اندرکاران از جمله معاون فرماندار شهرستان مهاباد، مدیران و کارشناسان مرتبط از سازمان های جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، آب منطقه ای، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، دهیاران روستاهای حوضه آبریز تالاب کانی برازان، جوامع محلی و همچنین مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در سالن جلسات فرمانداری شهرستان مهاباد برگزار شد.

ابوالفضل آبشت در حاشیه کارگاه ضمن تشکر از حضور فعال تمامی ارگان های مرتبط، به لزوم تدوین این برنامه اشاره کرد و ادامه داد: "در حالیکه تمامی افراد سرتاسر دنیا در حال بهره مندی از اکوسیستم تالاب ها هستند، غالبا ارزش حیاتی تالاب ها را در حفظ و تداوم زندگیشان به رسمیت نمی شناسند. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به طور مستقیم با استفاده از خدماتی که تالاب ها به آنها ارائه می دهند امرار معاش می کنند، این در حالیست که 64% از تالاب های سراسر جهان در 100 سال اخیر تخریب شده اند. در همین راستا اشاعه و ترویج موضوع تالاب و نقش حیاتی آن در زندگی انسانها در راستای مقابله با روند سریع تخریب این زیست بوم های ارزشمند، در قالب یک برنامه مدون بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

وی همچنین افزود: هدف از تدوین برنامه سیپا، شناسایی اقدامات و فعالیت هایی می باشد که می بایست با همکاری و کارگروهی دست اندرکاران، سازمان ها و ارگان های مرتبط با بودجه ای که در اختیار دارند در راستای افزایش آگاهی عمومی برای شناخت هرچه بهتر نسبت به موضوع تالاب، بهره برداری خردمندانه و پایدار از آن در قالب یک برنامه نظام مند انجام شود.

طی این کارگاه پس از مروری بر گام های انجام شده طی کارگاه گذشته، شرکت کنندگان در گروه های کاری مختلف به بحث و بررسی در خصوص تعیین چشم انداز و هدف کلی برای تدوین این برنامه برای تالاب کانی برازان پرداختند.

لازم به ذکر است، استفاده موثر از برنامه سیپا نیازمند یک رویکرد نظام مند برنامه ریزی شده باشد که منافع بهره برداران و ذینفعان را به خوبی منعکس کند. رویکردها می بایست هم راستا با بافت محلی، فرهنگی و سنتی هر منطقه طراحی و به کارگرفته شوند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/یک-میلیارد-نفر-در-جهان-از-خدمات-تالاب-امرار-و-معاش-می-کنند.bos