شماره: 520648 تاریخ : 1399/07/12-05:19:03

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها:

کشور امکان تامین 80 درصد چوب مورد نیاز را دارد

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اعلام کرد: با زراعت چوب در سطح 320 هزار هکتار اراضی مستعد می توان 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ کشور را تامین کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عادل جلیلی افزود: براساس طرح های مطالعاتی این موسسه، حدود 925 هزار هکتار اراضی مستعد برای زراعت چوب در کشور شناسایی شده که البته نیازی به تمام این اراضی برای کشت نیست.

وی با بیان این که صنایع چوب و کاغذ کشور در صورت استفاده 100 درصدی از ظرفیت های تولیدی شان به 18 میلیون متر مکعب چوب در سال نیاز دارند، اضافه کرد: با زراعت چوب در 320 هزار هکتار اراضی، حدود 12 میلیون متر مکعب چوب استحصال می شود.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تصریح کرد: بخشی از چوب های مورد نیاز صنایع کشور به دلیل برخی ویژگی ها باید از خارج تامین شود، اما 80 درصد این نیاز بوسیله زراعت چوب در داخل قابل تامین است.

جلیلی درباره جزئیات طرح های مطالعاتی این موسسه تحقیقاتی در زمینه زراعت چوب گفت: بر اساس طرح پتانسیل یابی زراعت چوب، زمین های مستعد که شرایط اکولوژی کشت چوب را دارند و در عین حال رقیب سایر محصولات راهبردی نیستند و در قالب چهار زیر پروژه شناسایی شده اند.

تبدیل خوزستان به قطب زراعت چوب

وی گفت: نتایج حاصل از این پروژه ها نشان می دهد که در اراضی استان های شمالی گیلان و مازندران به دلیل میزان بارندگی، امکان زراعت چوب صنوبر به شیوه دیم در سطح حدود 67 هزار هکتار وجود دارد.

جلیلی افزود: در حاشیه های رودخانه های دائمی در شمال و شمال غرب کشور نیز 198 هزار هکتار، در حاشیه 10 کلان شهر مانند تهران، اصفهان، تبریز، اهواز و مشهد 63 هزار هکتار با استفاده از پساب های شهری و فاضلاب و در خوزستان حدود 597 هزار هکتار زمین مستعد برای زراعت چوب به ویژه اکالیپتوس در این استان شناسایی شده و خوزستان می تواند به مهمترین قطب زراعت چوب کشور تبدیل شود.

وی درباره ارقام مورد نیاز زراعت چوب در کشور با توجه به کیفیت و رشد سریع آن گفت: این موسسه نزدیک به 40 سال است که بر روی ارقام مختلف برای زراعت چوب در مناطق آب و هوایی گوناگون کشور تحقیق می کند و تاکنون برای هر منطقه، رقم جدید صنوبر معرفی کرده که برخی از آنها هیبرید و برخی دیگر مشخصه داخلی و خارجی دارند.

عملکرد دو برابری ارقام جدبد صنوبر

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه عملکرد تولید ارقام جدید صنوبر معرفی شده، دو برابر ارقام سنتی است، افزود: امروز از ارقام سنتی صنوبر میانگین بین 10 تا 15 متر مکعب چوب در هکتار سالیانه استحصال می شود در حالی که در ارقام جدید صنوبر این رقم بین 25 تا 35 متر مکعب چوب است.

وی گفت: علاوه بر معرفی ارقام و گونه های جدید توسط این سازمان، روش ها و تکنیک های کاشت برای افزایش عملکرد و اقتصادی سازی زراعت چوب دنبال می شود، بطوری که یکی از روش های ارائه شده، بهره برداری کوتاه مدت دو، سه، چهار و پنج ساله از درختان صنوبر است.

به گفته این مقام مسوول، هر چقدر عمر درخت صنوبر بیشتر باشد، برای تولید کاغذ و هر چقدر صنوبر جوان تر باشد برای صنایع چوب مانند MDF مناسب تر است.

جلیلی اضافه کرد: بهره برداری های کوتاه، عملکرد تولید چوب در زمین های زراعی به 40 تا 45 متر مکعب در هکتار در هر دوره کاشت می رسد که برای علاقه مندان و سرمایه گذاران در این حوزه قابل توجه است.

وی در عین حال روش تلفیقی زراعت چوب با یکی از محصولات زراعی را از راهکارهای دیگر به منظور اقتصادی سازی تولید چوب بیان کرد و گفت: براساس این روش کشاورزان می توانند قبل از آن که درختان بزرگ شوند و روی زمین سایه بیندازند، محصولات زراعی را بین ردیف های زراعت چوب، کشت کنند.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور درباره صنوبر کاری در کشور هم توضیح داد: بر اساس نتایج طرح تعیین وضعیت موجود زراعت چوب که در این موسسه انجام شده است، اکنون در ایران 32 هزار هکتار صنوبرکاری به ویژه در استان های گیلان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی توسط کشاورزان انجام شده که در این سطح حدود 16 میلیون متر مکعب چوب سرپا یا در حال رشد وجود دارد.

وی با بیان این که طرح های مطالعاتی این موسسه تحقیقاتی در زمینه زراعت چوب با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری منجر به تدوین طرح ملی توسعه زراعت چوب شده است، گفت: اجرای این طرح 10 ساله علاوه بر اشتغال زایی برای 158 هزار نفر، صرفه جویی ارزی زیادی برای کشور خواهد داشت.

جلیلی، طرح ملی توسعه زراعت چوب را اقتصادی و محیط زیستی دانست و افزود: این طرح در واقع یک نوع توسعه جنگل محسوب می شود و خواستار حمایت مسوولان از طرح ملی توسعه زراعت چوب در دوران اقتصاد مقاومتی در قالب پرداخت تسهیلات و بسته های تشویقی شد.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اضافه کرد: چنانچه طرح ملی زراعت چوب جدی گرفته شود، می توان این طرح 10 ساله را ظرف پنج سال انجام داد و این امر علاوه بر ایجاد تحول در بخش کشاورزی و صنایع چوب و کاغذ در کشور به قطع قاچاق چوب نیز منجرمی شود.

به گزارش ایرنا، مسعو منصور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به تازگی اعلام کرد: امسال که به نام جهش تولید نامگذاری شده، 9 محور کاری با عنوان "طرح 9 در 99" تدوین و به همه اداره های کل منابع طبیعی استان ها برای اجرا ابلاغ شده که با برنامه ریزی و اجرای این طرح ها اقدام های سازمان جنگل ها از سرعت قابل توجهی برخوردار می شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین برنامه های سازمان جنگل ها اجرای طرح هایی نظیر توسعه جنگل کاری اقتصادی، زراعت چوب و توسعه کشت گیاهان دارویی است.

منصور با اشاره به برنامه توسعه جنگل کاری اقتصادی در سطح 30 هزار هکتار از اراضی کشور تاکید کرد: در این طرح از گونه های مختلف مثمر استفاده می شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کشور-امکان-تامین-80-درصد-چوب-مورد-نیاز-را-دارد.bos