شماره: 350854 تاریخ : 1397/03/28-10:00:44

کتاب «راهنمای ممیزی سیستم های مدیریت ایمنی فرآیند» منتشر شد

کتاب «راهنمای ممیزی سیستم های مدیریت ایمنی فرآیند» با ترجمه دکتر سعید غلامی و فرخ اسدی پور منتشر و به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در مقدمه مترجمان این کتاب آمده است: با توجه به اینکه برخی حوادث بزرگ صنعتی جهان از نقص در سیستم‌های مدیریت ایمنی فرآیند ناشی شده، همواره دولت‌ها تلاش‌های بسیاری را در زمینه بررسی عوامل موثر در حوادث فرآیندی و اثرات آنها نموده‌انددر این رابطه استاندارد سیستم مدیریت ایمنی فرآیند برای مواد شیمیایی خطرناک تدوین و ارایه شده است. هدف از این استاندارد، جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی خطرناک حاصل از فرآیند و همچنین کاهش پیامدهای ناشی از آن می‌باشد. سیستم های مدیریت ایمنی فرآیند مجموعه کاملی از سیاست ها، روش ها و فعالیت های طراحی شده برای اطمینان از اینکه موانع لازم برای جلوگیری از رخداد حادثه در مکان خود مستقر شده اند، و مورد استفاده و مؤثر هستند را شامل می شود.

 خطرات مربوط به فرایند ممکن است حوادثی مانند انتشار مواد خطرناک، آتش سوزی‌ها، انفجارات و یا ترکیبی از آنها را سبب شوند، این حوادث ممکن است تبعات فاجعه آمیزتری از جمله مجروح شدن و فوت افراد توام با خسارت قابل توجه به تاسیسات و محیط زیست را به دنبال داشته باشد. توجه مدیریت ایمنی فرآیند بر روی طراحی مهندسی واحد، ارزیابی ریسک، تحقق و بررسی حوادث، مدیریت تغییر، بازرسی، نگهداشت و تعمیر تجهیزات، کنترل موثر هشدار دهنده های فرآیند، روش های اجرایی عملیات و تعمیرات، آموزش کارکنان و فاکتورهای انسانی متمرکز شده است. به همین منظور ترجمه راهنمای ممیزی سیستم های مدیریت ایمنی فرآیند به عنوان منبع و مرجعی جهت آگاهی مدیران و کارشناسان حوزه های مختلف از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت.

این کتاب در 212 صفحه و مشتمل بر 12 فصل است و شامل اطلاعات مفیدی برای ممیزان با تجربه و افرادی است که یک برنامه ممیزی را مورد استفاده قرار می دهند. دکتر سعید غلامی رئیس و فرخ اسدی پور مشاور رئیس مجتمع آموزش فنون شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کتاب-راهنمای-ممیزی-سیستم-های-مدیریت-ایمنی-فرایند-منتشر-شد.bos