شماره: 306762 تاریخ : 1396/07/25-05:37:29

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛

کاهش مداخله در نظام تعرفه گذاری از برنامه های رگولاتوری است

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، آزاد سازی و کاهش مداخله در نظام تعرفه را یکی از برنامه های رگولاتوری برای تحرک تقاضا و افزایش حجم این بازار عنوان کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، مهندس حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست تخصصی افزایش 2.5 برابری بازار ICT کشور در نمایشگاه تلکام 2017،  با اشاره به فعالیت اپراتورها در زمینه صوت و پیامک تا ابتدای دولت یازدهم ، گفت : حجم این بازار در ابتدای این دولت 10 هزار و 800 میلیارد تومان بوده و در پایان دولت یازدهم به 15 هزار و 760 میلیارد تومان ، در سال 94 به 19 هزارو 860 میلیارد تومان و در پایان سال 95 به 22 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است .

وی تصریح کرد : درآمد صوت در این بخش در سال 90 ، 51 درصد کل درآمد این بخش بوده است و در حال حاضر این رقم به 40 درصد کاهش داشته، این در صورتی است که در این حوزه افزایش درآمد داشته ایم .
فلاح جوشقانی با اشاره به فعالیت شبکه های اجتماعی ، گفت : با توجه به انتقال حجم پیامک ها در شبکه های اجتماعی میزان درآمد اپراتورها در حوزه پیامک از 7 درصد به 3 درصد و در حوزه مکالمه از 17 درصد به 12 درصد کاهش داشته است .
وی به وضعیت ارسال داده در حوزه بی سیم اشاره کرد و اظهار داشت : درآمد اپراتورها در سال 90 در این حوزه  4 درصد بوده که در پایان سال 95 به 11 درصد افزایش داشته است .
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: حجم بازار بزرگ شده است اما تغییراتی در شاخص های بازار داشته ایم که نشان می دهد که با سرویس های پایه صوت و پیامک،  نمی توانیم چشم انتظار رشد 2.5 برابری باشیم.
وی به رشد دیتای همراه در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد دیتای همراه نیز طبق گزارش اپراتورها در حال کاهش است که در این حوزه باید تحرک تقاضا صورت گیرد .
فلاح جوشقانی حجم بالای دیتا را در دنیا مربوط به ویدیو عنوان کرد و تاکید داشت: تمام تلاش خود را باید برای تقویت این حوزه در کشور انجام دهیم.
وی با مقایسه ایران با کشور های ترکیه و انگلستان در حوزه استفاده از دیتای ثابت ، خاطر نشان کرد : در ایران به طور متوسط هر مشترک 6 گیگا بایت با استفاده از دسترسی های ثابت استفاده می کند که این رقم در ترکیه 66 گیگ و در انگلستان 32 گیگ است که نشان می دهد ما باید در این حوزه در بسته های تعرفه ای تغییراتی ایجاد کنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، افزود : در دیتای همراه میانگین مصرف در ایران  2.7 گیگ ، ترکیه 2.8 گیگ و انگلستان 1.8 است که نشان می دهد سرمایه گذاری در دنیا به سمت استفاده از دسترسی های ثابت است .
وی به اقداماتی که رگولاتوری باید در این زمینه انجام دهد نیز اشاره ای کرد و گفت : در حوزه نظام تعرفه ای  به دنبال آزاد سازی این حوزه و دخالت کمتر رگولاتوری هستیم.
فلاح جوشقانی بر جلوگیری از رفتار های ضد رقابتی اپراتورها در بازار تاکید کرد و افزود : کاهش مداخله  در بازار عمده فروشی دیتا از برنامه های رگولاتوری در این حوزه است.
وی زمینه سازی برای کسب و کارهای  نو را از دیگر برنامه های رگولاتوری برای افزایش حجم بازار اعلام کرد و افزود: حفاظت از حقوق مصرف کننده و احترام به مصرف کننده توسط اپراتورها باعث تحرک تقاضا و در نهایت بزرگ شدن حجم بازار می شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه زیر ساخت ها را یکی دیگر از اولویت های رگولاتوری دانست و تصریح کرد: اگر می خواهیم این بازار بزرگ شود،  باید در حوزه زیر ساختی و انتقال در روستاها بیشتر سرمایه گذاری شود.
 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کاهش-مداخله-در-نظام-تعرفه-گذاری-از-برنامه-های-رگولاتوری-است.bos