شماره: 398960 تاریخ : 1397/07/23-09:42:36

پیام رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته دامپزشکی

از 14 مهرماه21مهرماه مصادف با هفته دامپزشکی است. عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی این روز را به فعالان عرصه دامپزشکی تبریک گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، دراین پیام آمده است: به محضر همه سروران و جامعه دامپزشکی عرض سلام دارم.

از اینکه این توفیق و سعادت مساعدت نمود، به مناسبت روز ملی دامپزشکی با ناجیان بی‌ادعا که برای درد حیوانات بی تکلم، دل می‌سوزانند و حقیقت را بدون تکلم بیمار از چشمان آنان می‌جویند تا نسخه‌ای برای مداوایشان تجویز نمایند، همدلی و هم‌اندیشی داشته باشم، بسیار خرسندم.
به‌راستی، چه وظیفه سخت و مخاطره انگیزی بر عهده دارید، چراکه در مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات مثل خطرات ابتلا به بیماری‌های مهلک هاری، آنفلوانزا پرندگان مهاجر و اهلی، جنون گاوی و... را برای حفظ و سلامت هم‌وطنان به جان می‌خرید، باور عمیق دارم که همه شواهد و قرائن بر این حقیقت گواهی می‌دهند.
امروزه دنیا با تهدید و تأثیر وسیع تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین مواجه بوده و آثاری مانند خشک‌سالی، تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش و وقوع بیماری‌های نوپدید و باز پدید مشترک را شاهد هستیم. علاوه بر عوامل طبیعی، توسعه حریم شهرها، تغییر الگوهای زیستی جوامع، افراط‌گری در بهره‌برداری از منابع ملی طبیعی و فقدان نگاه زیست‌محیطی در مدیریت‌های توسعه، بر هر دو حوزه سلامت جوامع انسانی و تنوع زیستی اثرات جبران‌ناپذیری بر جای گذاشته است.
به‌منظور برون‌رفت از این بحران و دستیابی به یک رهیافت مناسب، ضروری است مداخلات تأثیرگذار در حوزه سلامت انسان، دام، محیط زیست و امنیت و ایمنی آب و غذا را ابتدا شناسایی و سپس با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی منسجم به مقابله و کنترل آن‌ها بپردازیم. دراین‌ارتباط لازم است هر یک از دستگاه‌های ذینفع نقش خود را به‌خوبی ایفا نموده و ازآنچه به اسم تولید و خودکفائی تخریب آب، خاک، مرتع، جنگل و سرمایه‌های طبیعی این سرزمین را به دنبال دارد، ممانعت به عمل آوریم. یقیناً در این میان روشنگری رفتارهای غیر محیط زیستی نهادها و دستگاه‌ها و توجه به آموزش همگانی رفتارهای زیست‌محیطی که حافظ منابع ملی بوده و از وظایف خطیر سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌آید را نیز باید در نظر داشت.
اینک، دامپزشکی به یک اهرم قدرتمند در تأمین سلامت و امنیت غذائی تبدیل شده است. لذا نگاه زیست‌محیطی متولیان دامپزشکی در ایفای نقش خود در حفظ سلامت عمومی، کنترل بیماری‌های دامی و مشترک و ارتقای تولید ملی بسیار ارزشمند است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تقویت برنامه‌های حفاظتی حیات‌وحش از قبیل تدوین سند نظام مراقبت حیات‌وحش کشور با همکاری مراکز ذیصلاح و نهادهای مردمی، مشارکت در تدوین و اجرای سند‌های ملی بیماری‌های مشترک و واگیردار، بازسازی مرکز قرنطینه و بازپروری حیات‌وحش متمرکز در پارک طبیعت پردیسان، بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی جهت حفظ گونه‌های در معرض انقراض و یا نیازمند به مراقبت‌های ویژه، تشکیل کمیته‌ علمی - مشورتی امداد و نجات حیات‌وحش و انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با سازمان دامپزشکی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، خود را در کنار همکاران فعال عرصه دامپزشکی کشور مکلف دانسته و امیدوار است همه متولیان این حوزه در سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، جوامع صنفی، تحقیقاتی و دانشگاهی دامپزشکی، بتوانند با اتکا به خرد جمعی در ارتقای سلامت جامعه و حفظ سرمایه‌های دامی و طبیعی کشور موفق باشند. در پایان روز دامپزشکی را به خانواده بزرگ دامپزشکی کشور تبریک عرض نموده و برای همگان سلامت و توفیق روزافزون از خداوند باری‌تعالی آرزومندم.

والسلام


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پیام-رییس-سازمان-حفاظت-محیط-زیست-به-مناسبت-هفته-دامپزشکی.bos