شماره: 467038 تاریخ : 1398/04/05-05:55:16

معاون بهره‌برداری شرکت آبفای کشور در همایش سازگاری با کم‌آبی:

پیاده‌سازی اصول سازگاری با کم‌آبی با عزم و نگاه ملی شدنی است

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه پیاده سازی اصول سازگاری با کم آبی با عزم و نگاه ملی شدنی است، گفت: کشوری که خشک و نیمه خشک است و تنش‌های آبی دارد باید دولت آب محور نیز داشته باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حمیدرضا کشفی در افتتاحیه نشست آب شرب شهری و روستایی همایش ملی سازگاری با کم‌آبی افزود: تمامی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید به مسائل آبی کشور محوریت دهند و به عبارتی، رفع تنش‌های آبی و حل مشکلات آبی کشور، نیازمند عزمی ملی و وجود نگاهی ملی در تمامی بخش‌ها دارد و اگر تمامی ذی‌نفعان از مسئولان تا مردم به این مهم توجه داشته باشند، می‌توانیم اصول سازگاری با کم‌آبی را در جامعه پیاده‌سازی کنیم.
معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: صنعت آب و فاضلاب همواره با تنش‌های متعددی مواجه بوده و هست که یکی از این تنش‌ها تنش آبی است.
وی افزود: به‌رغم بارش‌های خوب سال آبی جاری، 233 شهر ایران همچنان در تنش آبی به سر می‌برند و اغلب این شهرها از نبود سامانه‌های ذخیره سازی و خطوط انتقال و توزیع به میزان مطلوب و کافی رنج می‌برند.
کشفی با بیان اینکه تنش‌های مالی صنعت آب و فاضلاب روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، گفت: علاوه بر اقتصاد ناکارآمد این صنعت، عدم تخصیص به‌موقع به پروژه‌ها و همچنین کمبود نقدینگی مشکلاتی را به‌وجود آورده، علاوه بر این تنش‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه که فعالان صنعت آب و فاضلاب را در جابه‌جایی وجوه در عرصه‌های بین المللی و خرید تجهیزات و تأمین کالا با مشکلاتی مواجه کرده، مزید بر مشکلات جاری صنعت شده است.
وی ادامه داد: برای پرداختن به تنش‌های مربوطه می‌توانیم در فضای راه حل ورود کنیم و باید راه حل‌های پایداری را هماهنگ با الزامات طبیعی و همچنین سایر الزاماتی که از سایر نهادها اعمال می‌شود استحصال کنیم.
معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در فضای راه حل، مشکلات آب و فاضلاب بهتر قابل طرح و حل خواهد بود، اما بهتر از آن، ورود به فضای مرجع است که فضایی برون سازمانی بوده که با دست داشتن تمامی نهادها و سازمان‌های ذی‌نفع در بحث آب، مشکلات و تنش‌ها مطرح شده و برای آنها راهکارهای کلان و ملی دیده شود.
وی افزود: کمیته ملی سازگاری با کم آبی همین فضای مرجعی است که برای حل مشکلات و تنش‌های آب ایجاد شده و می‌تواند در رفع تنش‌ها بسیار مفید و موثر باشد.
کشفی با بیان اینکه سازگاری با کم آبی یکی از بهترین راه حل‌ها در درازمدت برای حل مشکلات است، گفت: توانایی منطبق شدن ما با شرایط سخت به معنای سازگاری است که از دل این سختی‌ها، دستاوردهای خوبی به‌دست خواهد آمد.
وی ادامه داد: حفظ کیفیت آب در هر شرایطی، چه خشکسالی و چه سیلابی، جزو خطوط قرمز شرکت های آب و فاضلاب در سراسر کشور است که رصد مستمری روی آن انجام می‌شود؛ همچنین به منظور بهینه کردن شرایط و سازگاری با کم آبی، جلوگیری از هدررفت، افزایش بازچرخانی آب و مدیریت مصرف در کشاورزی و صنعت در کنار بخش شرب در دستور کار قرار دارد.
معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به مشکلات تأمین نقدینگی و منابع مالی برای پروژه‌ها گفت: باید روز به روز در حفظ دارایی‌های صنعت آب و فاضلاب بکوشیم و بهره‌برداری باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که بهره‌برداران خود را مالک تأسیسات دانسته و در جهت رفع مشکلات جاری، اقدام به اجرای راهکارهای موثر کنند.
کشفی با تأکید بر لزوم وجود نیروهای متخصص در صنعت، بر ضرورت حفظ نیروی انسانی متخصص و توسعه تخصص مداری در صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: این نیروهای انسانی آموزش دیده و متخصص هستند که می‌توانند در راستای اجرای درست راهکارهای بهینه کردن شرایط اقدام کنند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پیاده‌سازی-اصول-سازگاری-با-کم‌ابی-با-عزم-و-نگاه-ملی-شدنی-است.bos