شماره: 376942 تاریخ : 1397/06/27-12:00:45

پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی یک وظیفه اجتماعی است

زمانی که حق اقامت برای کسی در کشور ایجاد می‌گردد، حق اشتغال نیز برای او فراهم می‌شود و بر اصل حقوق شهروندی و قوانین از جمله ماده 5 قانون سازمان تامین اجتماعی باید از خدمات بیمه‌ای نیز برخوردار شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر احمدرضا خزاعی، مدیر کل اتباع تامین اجتماعی که در جمع مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ، معاونان و روسای ادارات اداره کل غرب و روسای شعب سخن می‌گفت، افزود: ساماندهی امور اتباع خارجی یکی از حساس‌ترین وظیفه نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی است؛ چرا که ساماندهی نیروی کار چه داخلی و چه خارجی ارتباط نزدیکی با امنیت شغلی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل جامعه دارد.

وی با اشاره به ماهیت قوانینی تامین اجتماعی، قانون بیمه اتباع را یکی از حساس‌ترین قوانین تامین اجتماعی برشمرد  و گفت: از سال 1394 تا پایان تیر ماه سال 1397 تعداد 44 هزار و 532 نفر از اتباع  کشورهای مختلف تحت پوشش حمایت‌های تامین اجتماعی قرار گرفتند که از این تعداد 2 هزار و 581 نفر مستمری‌بگیر می‌باشند، اما  تعداد  کل بیمه‌شده‌های اصلی و تبعی اتباع حدود 80 هزار نفر می‌باشند.
مدیر کل اتباع تامین اجتماعی با اشاره به تعداد آمار ارائه‌شده توسط مرکز آمار ایران گفت: بر اساس این آمار یک میلیون هزار نفر از اتباع مختلف در ایران زندگی و کار می‌کنند که از این تعداد جمعیت، حدود 90 درصد اتباع افغانستان  و بقیه از کشورهایی چون عراق، پاکستان، هند و ... می‌باشند.
وی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده را یکی از عوامل مهم در رشد و آگاهی اقشار مختلف مردم  و اتباع  خارجی دانست و تصریح کرد: عدم اعتقاد به بیمه نمودن اتباع خارجی توسط برخی از مدیران، روسای شعب و کارکنان و  عدم تعامل سازنده میان ادارات تاثیرگذار و آشنا نبودن خود اتباع  با حق و حقوقشان از جمله مشکلات و معضلات اساسی در این حوزه می‌باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پوشش-بیمه‌ای-اتباع-خارجی-یک-وظیفه-اجتماعی-است.bos