شماره: 496720 تاریخ : 1398/10/29-12:27:07

واکنش دامپزشکی به شایعه وجود سم در شیرهای پاستوریزه

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: 400 کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در این مراکز تولید در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی و کنترل‌های تخصصی بهداشتی انجام می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، علی صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره مباحث مطرح شده در برنامه زنده تلویزیونی مبنی بر وجود سم در شیرهای پاستوریزه، گفت: بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای انجام گرفته در کشور، در حال حاضر 400 کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه تولید شیر خام رتبه 11 دنیا هستیم. در حوزه تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد 1600 مرکز جمع‌آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند. در این مراکز تولید و فرآوری در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی و کنترل‌های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و آزمایشات لازم صورت می‌پذیرد و حمل و نقل شیر و فراورده‌های آن با مدرنترین روش‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد و حتی تردد وسائط نقلیه شیر و فرآورده‌های لبنی رصد و پایش می‌شود که مواد اولیه 400 کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می‌کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: برنامه‌های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین المللی) صورت می‌پذیرد. تمامی این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر صورت می‌پذیرد.

ماکنعلی اضافه کرد: مزید استحضار در سطح گاوداری سه نوع مدیریت وجود دارد یکی از مدیریت‌های بسیار مهم در هر گاوداری مدیریت بهداشت و تغذیه است که در اینجا سختگیرانه ترین استانداردها برای کنترل میزان آفلاتوکسین صورت می‌پذیرد. استاندرد میزان آفلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با 5 در میلیارد است این در حالی است که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسینچهار برابر (20 ppb ) استاندارد ملی ایران است.

دیروز بهادر حاجی محمدی، بازررس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی، در برنامه «سلام، صبح بخیر» شبکه سه درباره وجود روغن پالم و وایتکس در شیر گفت: درباره وایتکس جای نگرانی نمی بینم. جای روغن پالم و وایتکس باید نگران ذرت‌های آلوده باشیم. باید نگران سم‌های کشنده دیگر داخل شیر باشیم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/واکنش-دامپزشکی-به-شایعه-وجود-سم-در-شیرهای-پاستوریزه.bos