شماره: 353430 تاریخ : 1397/05/10-05:36:48

ابوالفضل روغنی ، رئیس سندیکای کاغذ؛

واردات 80 درصد نیاز کاغذ سفید و 100 درصد نیاز کاغذ روزنامه کشور

ظرفیت سازی های انجام شده در تولید کاغذ کشور برای کاغذ تحریر 180هزار تن و برای روزنامه تقریبا 30هزار تن می باشد و در صورت عدم حمایت و مقرون بصرفه نبودن برای تولید کننده ، تولید صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، ابوالفضل روغنی ، رئیس سندیکای کاغذ در حاشیه اولین نمایشگاه بین المللی کاغذ و مقوا گفت: اگر بتوانیم خرید و فروش را بصورت شفاف انجام دهیم هیچ اتفاقی نمی افتد، چون نمی‌توانیم؛ پای فرصت طلب‌ها و افراد غیر حرفه‌ای باز می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث مواد اولیه بیش از گذشته در مضیقه هستیم و با مشکلات جدی‌تری روبرو هستیم، تحریم‌ها دارای آثار مخربی بوده و باید تدبیر و مدیریت صورت پذیرد.

روغنی با تاکید بر اتفاقات عرصه تولید گفت: ظرفیت سازی های انجام شده در تولید کاغذ کشور برای کاغذ تحریر 180هزار تن و برای روزنامه تقریبا 30هزار تن می باشد و در صورت عدم حمایت و مقرون بصرفه نبودن برای تولید کننده ، تولید صورت نمی‌گیرد. 

وی با توضیح عبرت گرفتن روزنامه نگاران از تجربیات سایر روزنامه نگاران دنیا افزود: استفاده از کاغذهای گران قیمت برای روزنامه‌ها و مجلات در کشورمان به هزار و یک دلیل اشتباه است و متاسفانه ما به سمت استفاده از بهترین کاغذ برای روزنامه می‌رویم که این کار خوب نیست و باعث از بین رفتن منابع کشور می‌گردد، اتفاقا برای کاغذ روزنامه باید از کاغذ بازیافت استفاده کنیم که حتی ارزانتر باشد. در کشورهای اروپایی از پایین‌ترین و ضعیف‌ترین کاغذ موجود برای کاغذ روزنامه استفاده میکنند زیرا استفاده آن فقط بمدت چند ساعت و کوتاه مدت است. 

روغنی تصریح کرد برخی افراد سودجو و فرصت طلب در حال احتکار کاغذ و فروش آن با قیمت بالا هستند تا کنترل از دستگاه نظارتی خارج شده و روند توزیع کاغذ با قیمت بالا ادامه یابد. به همین دلیل است دولت یارانه میدهد و دیگران نباید سواستفاده کنند و ما نباید اجازه بدهیم از این ماجرا سوء استفاده شود. ما بعنوان سندیکای تولید کننده کاغذ و مقوا آمادگی داریم که دولت اگر به ما مجوز بدهد و بخواهند ما با مرتکبین برخود نماییم.

رئیس سندیکای کاغذ درباره برخورد با احتکار کاغذ گفت: متاسفانه هم اکنون احتکار جدی در حال رخ دادن است ؛ مردم و سندیکا باید  به معرفی و شناسایی فضای احتکار کمک کرده و با همکاری دستگاههای قضایی و نظارتی به احتکار پایان بدهند ، این در حالیست که قاچاق در موضوع کاغذ وجود ندارد، آنچه که مشهود است قاچاق ارز است ، ارز با قیمت ارزان به کاغذ تعلق میگیرد و این موضوع باعث قاچاق کاغذ می‌گردد ولی کاغذ به تنهایی محصول قاچاق نیست و منعی نیز برای صادرات وجود ندارد لذا عمده صادرات ما قانونی از کشور خارج میشود و دلیلی برای جلوگیری آن وجود ندارد.

وی در پایان گفت: ممنوعیت در کاغذ سفید است و ما نیز تولید کاغذ سفید نداریم، 80درصد نیاز کاغذ سفید و 100درصد نیاز کاغذ روزنامه کشور وارد میشود، درصورتی که کشور توان تولید آن را دارد.

اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا، فراورده های سلولوزی و ماشین آلات مربوطه از 10 لغایت 13 مرداد ماه 1397 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری می باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/واردات-80-درصد-نیاز-کاغذ-سفید-و-100-درصد-نیاز-کاغذ-روزنامه-کشور.bos