شماره: 449745 تاریخ : 1397/12/05-01:00:11

گفتگو

گفتگو با هنرستان طلا و جواهرسازی معراج وابسته به اتحادیه طلا و جواهر تهران

مزینانی: تحصیل در هنرستان طلا و جواهرسازی معراج طبق نظام جدید سه سال طول می کشد تا یک هنرجو کل دروس رشته طلا و جواهر که تحت عنوان استانداردهای مختلف ارائه می شود را بپایان برساند.

مهندس مزینانی عضو آموزشگاه اتحادیه طلا و جواهر تحت عنوان هنرستان طلا و جواهرسازی معراج وابسته به اتحادیه طلا و جواهر تهران در مصاحبه با خبرنگار بانک و صنعت گفت: دانش آموزان بعد از اتمام دوره اول راهنمایی می توانند توانند وارد رشته های فنی شوند که یکی از آنها طلا و جواهر سازی است، لذا معیار های انتخابی ما که اولین آن وجود خلاقیت فنی است که را اگر داشته باشند و از نظر وزارت آموزش و پرورش نیز بتواند نمره حداقل را کسب کند، مشکلی در ورود هنرجو برای آموزش این رشته نخواهیم داشت.

وی در خصوص بازار کار این رشته، حمایت ها و تسهیلات اتحادیه به هنرجوهای طلا و جواهر اظهار کرد: اتحادیه طلا و جواهر کمک می کند که بچه ها جذب کار شوند، ولی معمولا تولید کنندگان با ما تماس می گیرند و ما هنرجوها را به تولید کننده معرفی می کنیم، از این رو هدف این است در همین رشته فعالیت و مشغول بکار شوند. و غیر از آن می توانند با سرمایه اندک با نقره شروع و بعد با توانایی بیشتری که حاصل گردید وارد سازندگی طلا شوند و در آن قسمت کارشان را ادامه دهند.

مزینانی با بیان اینکه کار هنرجوها یک کار تولیدی است و اکنون تکنولوژی بنحوی پیشرفت کرده که زمانی برای کاری که با دست تولید شده گذاشته می شود، به فراموشی سپرده می گردد، افزود: کاری که هنرجو با سن کم تولید می کند ارزشش از یک کاری که با دستگاه ساخته شده بسیار بالاتر است و نسبتا اگر یک مقدار زمان بیشتری با آن ها کار شود آن قطعه می تواند قابلیت فروش داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مدت زمان آموزش هنرجو و ورود به بازار کار چه میزان است، گفت: طبق نظام جدید سه سال زمان لازم است تا یک هنرجو کل دروس رشته طلا و جواهر که تحت عنوان استاندارد های مختلف ارائه می شود را فراگرفته و در این سه سال بسته به زمان هایی است که سازمان آموزش فنی حرفه ای آن را تعریف کرده و طبق ساعت نیز اجرا می کنیم. زمان درنظر گرفته شده تقریبا یک هزار ساعت برای سه سال آموزش تکمیلی است.

مزینانی سرفصل های آموزش را اینگونه عنوان کرد: سرفصل ها بستگی به استانداردهایی از زرف آموزش و پرورش ارائه مگردد دارد. در حال حاضر برای استانداردهایی که در رشته طلا آموزش داده می شود سال اول طلا و جواهر سازی و جواهر سازی مهره ای، سال دوم ساخت قالب های بومی، ریخته گری و ملیله سازی نقره و سال سوم فروشندگی طلا و جواهر و مخراج کاری و نشاندن نگین روی پایه است.

وی با بیان اینکه بیشتر دروسی که هنرجوها می گذرانند عملی (کارگاهی) است، افزود: دروس عمومی نیز باید گذارنده شود چراکه مصوبه وزارت آموزش و پرورش است و چون دیپلم رسمی طلا و جواهر سازی می گیرند حتما دروس عمومی را در کنار دروس تخصصی باید بگذرانند.

مزینانی ادامه داد: مسئول مستقیم دروس نظری وزارت آموزش و پرورش است، ولی مسئولیت مستقیم دروس تخصصی با اتحادیه طلا و جواهر می باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه رسما متولی این دوره ها است یا به صورت شخصی زیر نظر اتحادیه اداره می شود؟ اظهار داشت: متولی این دوره ها ، هم شخصی و هم اتحادیه است، در حقیقت اتحادیه طلا و جواهر در رشته طلا و جواهر 22 سال سابقه ارائه دیپلم به هنرجویان این رشته را دارد.

مزینانی


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/هنرستان-طلا-و-جواهرسازی-معراج-وابسته-به-اتحادیه-طلا-و-جواهر-تهران.bos