شماره: 315090 تاریخ : 1396/11/18-10:41:16

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره ملی حفاری:

نقش این شرکت در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور بی بدیل است

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شرکت نقش اساسی و بی بدیلی در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور ایفا کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، مهندس سپهر سپهری با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، افزود: این شرکت نخستین نهاد اقتصادی است که در سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد.

وی اظهار کرد: ملی حفاری  از بدو تاسیس تاکنون چهار هزار و 369 حلقه چاه نفت و گاز در اقصی نقاط نفتخیز میهن اسلامی، حفاری و تکمیل کرده است.

سپهری در پیوند با این مطلب گفت: از مجموع این چاه ها دو هزار و 325 حلقه توسعه ای، 137 حلقه اکتشافی، 99 حلقه توصیفی و یک هزار و 808 حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه از کل چاه های حفر شده در 38 سال گذشته 385 حلقه دریایی است، سرجمع متراژ حفاری در این مدت را  9 میلیون و 149 هزار و 162 متر عنوان کرد.

وی به ویژگی منحصر بفرد این شرکت در قیاس با شرکت های حفاری در جهان اشاره و افزود: یکی از شاخص های ملی حفاری، توان ارائه خدمات متنوع فنی و تخصصی یکپارچه صنعت حفاری توامان با عملیات حفاری می باشد.

سپهری اظهار کرد: در این زمینه طی مدت پیش گفته 159 هزار و 562 عملیات فنی و تخصصی در بخش های سیمان و انگیزش چاه، خدمات فنی حفاری و خدمات ویژه به شرکت های متقاضی و همچنین چاه های در حال تولید یا در دست حفاری ارائه شده که این خدمات بالغ بر 20 نوع می گردد و  هرکدام تخصص، دانش فنی و تجهیزات خاص خود را دارد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه این شرکت هم اکنون 73 دستگاه حفاری شامل 70 دستگاه فوق سنگین، سنگین و سبک خشکی و سه دستگاه حفاری دریایی در تملک خود دارد، گفت: این در حالی است که ملی حفاری در بخش خدمات فنی و تخصصی نیز در کشور از بزرگترین ناوگان ماشین آلات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص برخوردار است.

وی افزود: از دیگر ویژگی های ملی حفاری توجه به امر آموزش و ارتقاء سطح علمی و دانش فنی کارکنان است که این توفیق موجب گردیده این شرکت در میان شرکت های مطرح حفاری در منطقه شناخته شود.

سپهری در پیوند با این مطلب به تاسیس آموزشگاه تکنولوژی حفاری در اوایل دهه 60 اشاره و اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهای اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت، در خلال این سال ها برای مجموعه کارکنان فنی و عملیاتی و نیروهای تازه استخدام در مجموع پنج میلیون و 700 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی فنی، تخصصی، ایمنی و عمومی برگزار شد که نقش بسیار موثری در تامین نیروی انسانی متخصص و کارآمد داشته است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه حدود سه هزار نفر از متخصصان و صاحبنظران صنعت حفاری در کشور و مدیران کنونی صنعت حفاری ، دانش آموختگان این مرکز می باشند، گفت: از دوره های تخصصی بسیار مهم که از پاییز سال 95 در اداره آموزش شرکت بر اساس قرارداد همکاری با آموزشگاه حفاری آبردین اسکاتلند (ABERDEEN DRILLING SCHOOL ) تشکیل می شود مجموعه  آموزش های بین المللی مرتبط با عملیات کنترل فوران چاه های نفت و گاز (IWCF ) می باشد که مطابق با استانداردهای آموزشی جهان است.

وی ادامه داد: این آموزش ها با اقبال شرکت ها و مجموعه های صنعت نفت مواجه و تاکنون 282 نفر از متخصصان این شرکت و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و همچنین دانشگاه صنعت نفت در این دوره ها شرکت کردند. 

سپهری تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی در تعامل میان این شرکت و دانشگاه جامع علمی کاربردی را از دیگر فعالیت های ملی حفاری در راستای تربیت نیروهای متخصص دانست.  

مدیرعامل  و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران افزود: این مرکز از سال 92 آغاز بکار کرد و در سال تحصیلی جاری یک هزار و 150 دانشجو دارد و تاکنون 182 نفر دانش آموخته داشته است.

وی اضافه کرد: دانشجویان این مرکز در مقطع کاردانی در رشته های مکانیک و برق دستگاه حفاری، عملیات، سیال، سیمان، اسید، برق صنعتی و ایمنی، کار و حفاظت فنی و مقطع کارشناسی HSE مشغول تحصیل می باشند.

سپهری گفت: در حالی که تدوین چند رشته دیگر در مقطع کارشناسی از جمله مهندسی عملیات حفاری، سیال حفاری، مکانیک و برق دستگاه حفاری و مکاترونیک جهت تصویب در دست پیگیری است، اخذ رشته های کارشناسی ارشد نیز در دستور کار می باشد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به تجارب ارزنده متخصصان و کارشناسان شرکت در بخش های مختلف عملیاتی و پشتیبانی خاطرنشان کرد: متخصصان حفاری در ایران در ردیف مجرب ترین متخصصان صنعت حفاری در جهان قرار دارند.

وی به دانش کنترل و مهار فوران چاه های نفت و گاز که تنها در اختیار چند کشور صاحب تکنولوژی حفاری است اشاره و افزود: در کشور ما عملیات کنترل و مهار فوران چاه بومی شده و انجام چندین مورد مهار فوران چاه از جمله عملیات مهار چاه 147 رگ سفید گواهی بر توانایی و تخصص متخصصان و کارشناسان ایرانی در این زمینه است.

سپهری حضور فعال این شرکت در عملیات حفاری چاه های نفت و گاز در کشور را یادآور و اظهار کرد: تنها از ابتدای سال جاری تا به امروز عملیات حفاری 143 حلقه چاه توسعه ای توصیفی، اکتشافی و تعمیری به متراژ 222 هزار و 381 متر بوسیله ناوگان این شرکت در گستره عملیاتی شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت فلات قاره ایران، مهندسی و توسعه نفت، نفت و گاز اروندان، نفت و گاز پارس، سروک آذر و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به اتمام رسیده است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران تحقق سه هزار و 772 مورد خدمات سیمان و انگیزش چاه، یک هزار و 271 مورد خدمات ویژه، یک هزار و 987 مورد خدمات فنی و 38 هزار و 511 متر حفاری افقی و جهت دار و یک هزار و 555 متر مغزه گیری روی 105 حفره را بخش دیگری از فعالیت های این شرکت در سال جاری برشمرد.

وی مشارکت فعال در پروژه های کلید در دست و بین المللی، همکاری و تعامل با شرکت های خارجی، چابک سازی شرکت با تغییرات ساختاری، بالابردن راندمان کار و برنامه ریزی و تصمیم گیری بر مبنای مدیریت استراتژیک را از اهداف و سیاست های پیش رو در جهت بالندگی هر چه بیشتر شرکت و دستیابی به اهداف صنعت نفت کشور مورد تاکید قرار داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نقش-این-شرکت-در-پاسخگویی-به-نیازهای-صنعت-نفت-کشور-بی-بدیل-است.bos