شماره: 252151 تاریخ : 1395/10/01-10:07:18

محمدرضا شهیدی، استاد دانشگاه:

نرخ مصوب سود بانکی اجرا نشد

توقع می‌رفت همزمان با اینکه دولت موفق شده بود نرخ تورم را پایین می‌آورد، نرخ سود بانکی نیز کاهش پیدا کند. از اینرو همزمان با اینکه آمارهای رسمی نرخ تورم را تک‌رقمی نشان داد، دولتمردان و سیاست‌گذاران پولی و بانکی تصمیم گرفتند نرخ سود بانکی را متناسب با آن کاهش دهند.

به گزارش  خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،بر همین اساس نرخ سود به‌صورت دستوری کاهش پیدا کرد. پس از آن برخی از افراد سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت موسسات اعتباری و مالی غیرمجاز رفتند چراکه سود مورد نظر خود را در این موسسات دست‌یافتنی می‌دیدند. از سوی دیگر برخی از بانک‌ها نیز که از خالی شدن سپرده‌های خود وحشت داشتند و می‌ترسیدند حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمز شود، از نرخ سود مصوب دولت خودداری کرده و بعضا به اسم طرح‌های ویژه و خاص نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت را برابر با نرخ سود سپرده‌های بلندمدت به آنها پرداخت می‌کردند. به این ترتیب نرخ مصوب سود بانکی به‌طور کامل اجرا نمی‌شد. برخی از بانک‌ها نیز از کنترل و نظارت بانک مرکزی خارج بودند و سود مورد نظر خود را به سپرده‌ها اعمال می‌کردند. بنابراین به‌طور کلی کاهش نرخ سود بانکی به چند دلیل متوقف شده است:

1. بانک‌ها از سود مورد نظر دولت تخطی کرده‌اند و باید صبر کرد نرخ مصوب سود به‌طور کامل اجرا شود پس از آن دستور تازه‌ای مبنی بر کاهش نرخ سود داد.

2. موسسات اعتباری و مالی غیرمجاز از آب گل‌آلود کاهش نرخ سود به نفع خود بهره بردند و بر این اساس سپرده‌های بانکی را به سمت خود جذب کردند که در این رابطه نیز باید منتظر بود تا دولت تصمیمی جدی برای مقابله با این موسسات اتخاذ کند.

3. برخی از بانک‌ها شرایط لازم برای اجرای کاهش نرخ سود مصوب را نداشتند و ممکن بود مردم سپرده‌های خود را از آنها پس بگیرند به همین دلیل باید دولت اندک زمانی مهلت می‌داد تا نرخ مصوب به نتیجه روشنی دست پیدا کند.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نرخ-مصوب-سود-بانکی-اجرا-نشد.bos