شماره: 450756 تاریخ : 1397/12/15-08:53:11

میز هوشمند آزمون جامع طیف‌سنجی تحرک یونی ثبت اختراع شد

دکتر سعید اصغری رئیس پژوهشکده مواد و انرژی این پژوهشگاه در اصفهان از ثبت اختراع و اعتبارسنجی "میز هوشمند آزمون جامع طیف‌سنجی تحرک یونی" خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر سعید اصغری گفت: میز هوشمند آزمون جامع طیف‌سنجی تحرک یونی  که توسط محققان و متخصصان پژوهشکده مواد و انرژی طراحی و ساخته شده، به عنوان طرح اختراعی در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده و اعتبارسنجی این اختراع توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به تایید رسیده است.

رئیس پژوهشکده مواد و انرژی در باره اهمیت این اختراع گفت: با ساخت این میز هوشمند زمان لازم برای مونتاژ و تست کلیه قطعات وآشکارسازهای قابل حمل و ایستگاهی مبتنی بر طیف سنجی تحرک یونی، از سه هفته به کمتر از یک هفته، کاهش می‌یابد. استفاده از این میز تست کمک شایانی به تولید نیمه صنعتی و تجاری سازی آشکارسازهای طراحی و ساخته شده در پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران خواهد نمود.
دکتر اصغری توضیح داد که تنوع و گستردگی اجزاء و قطعات مورد استفاده در آشکارسازهای طیف سنجی تحرک یونی، اعم از الکترونیکی و مکانیکی، باعث می شود تا پس از مونتاژ نهایی و در هنگام راه‌اندازی اولیه دستگاه، مشکلات و عیوب احتمالی سریع تشخیص داده نشده و زمان زیادی صرف یافتن مشکل و را‌ه‌اندازی اولیه آشکارساز شود. با ساخت این میز هوشمند زمان لازم برای مونتاژ و تست کلیه قطعات و راه‌اندازی اولیه آشکارسازهای قابل حمل و ایستگاهی مبتنی بر طیف‌سنجی تحرک یونی از سه هفته به کمتر از یک هفته کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به استاندارد بودن اجزای این میز اختراعی گفت: میز هوشمند آزمون جامع طیف‌سنجی تحرک یونی، دارای اجزای استاندارد و مشابه آشکارسازهای قابل حمل و ایستگاهی، اما به‌صورت گسترده است. برای تست هر یک از اجزای خریداری شده و یا ماژول مونتاژ شده، کافیست جزء مشابه از میز تست برداشته شده و جزء جدید جایگزین و تست شود. بنابراین، از به کار بردن اجزاء و قطعات دارای قابلیت اطمینان پایین در زمان مونتاژ آشکارساز ممانعت به عمل می‌آید. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/میز-هوشمند-ازمون-جامع-طیف‌سنجی-تحرک-یونی-ثبت-اختراع-شد.bos