شماره: 400533 تاریخ : 1397/08/08-01:47:00

موکب ها تا آخر هفته دایرند

رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: خدمات رسانی موکب ها در عراق 3 روز و در مرزهای کشورمان 5 روز پس از اربعین ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسین ذوالفقاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: روزانه 2 میلیون و 500 هزار اسکان در ایران و عراق داریم و در هر روز بیش از 5 میلیون وعده غذایی توزیع می کنیم. 

وی اضافه کرد: برای بازگشت زائران در مسیر، حسینیه ها، مدارس و اماکن دیگری در غرب و جنوب کشور برای اسکان زائران پیش بینی و آماده شده است.
ذوالفقاری گفت: تا صبح یکشنبه بیش از 2 میلیون نفر برای اعزام عتبات عالیات نام نویسی کردند که تا این زمان یک میلیون و 840 هزار زائر از مرزها خارج شدند و بقیه در این ایام اعزام می شوند. 
وی افزود: با توجه به اینکه صدور ویزای عراقی ها و افغان های مقیم ایران فرآیند طولانی تری داشت 50 هزار نفر از این زائران که نام نویسی کردند اعزام می شوند. 
ذوالفقاری گفت: 61 درصد زائران از مرز مهران، 21 درصد از مرز شلمچه، 13 درصد از مرز چذابه و 3 درصد نیز هوایی به عتبات عالیات مشرف شده اند. 
وی با بیان اینکه تا غروب دوشنبه 500 هزار زائر به کشور بازگشته اند اضافه کرد: از نظر زیرساخت ها در ایران مشکلی نداریم و 2 ـ 3 مرحله ازدحامی که در مرز مهران ایجاد شد مدیریت کردیم.
ذوالفقاری گفت: ازدحام در خروجی مرز مهران به دلیل صدور مجوز عبور موقت برای خودروها بدون هماهنگی با ستاد اربعین بود زیرا در این مدت حتی ورود و خروج کالاها را نیز از مرزها ممنوع می کنیم. 
وی با بیان اینکه حدود 3 هزار و 400 خودرو به صورت عبور موقت از مرز وارد خاک عراق شدند افزود: با توجه به استقبال مردم برای خروج از مرز با خودروی شخصی گمرکات استان ها بدون هماهنگی مجوز عبور موقت به آنان دادند. 
ذوالفقاری گفت: مسیر تردد خودروهای عبور موقت از مسیر عبور زائران و پایانه مرزی فاصله دارد. 
وی افزود: به دلیل توجیه نبودن برخی راننده ها، کمبود نیرو در مرز عراق برای عبور خودروها و پرداخت 147 دلار برای بیمه به وسیله رانندگان خودروها ازدحامی در مرز مهران ایجاد شد. 
ذوالفقاری گفت: در 12 ساعت 5 جلسه با طرف عراقی برای تسریع در تردد خودروهای عبور موقت داشتیم که طرف عراقی شبانه از بغداد تعدادی نیرو برای تسهیل تردد این خودروها اعزام کرد. 
وی افزود: البته 300 خودرویی که بدون بیمه به عراق فرستادیم به دلیل پرداخت نکردن 147 دلار حق بیمه در نقطه صفر مرزی در این کشور با مشکل روبرو شدند. 
ذوالفقاری گفت: هماهنگی کامل برای ورود 80 هزار زائری که با اتوبوس و خودرو به عراق سفر کرده اند برای بازگشت به کشورمان انجام شده است و این زائران برای ورود مشکلی نخواهند داشت. 
وی افزود: در حالی که 220 هزار زائر در یک روز از مرز مهران با پای پیاده عبور کرده اند و آن سوی مرز نیز جاده ظرفیت کافی را برای عبور خودروها ندارد تردد خودروها در آن سوی مرز با کندی انجام می شد. 
ذوالفقاری گفت: هر کاری که دستگاه ها برای اربعین انجام می دهند باید با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین باشد.
وی افزود: نام نویسی جدیدی برای صدور ویزای زیارتی نداریم اما کسانی که نام نویسی کرده و با مشکل روبرو شده اند در هماهنگی با سفارت عراق برای یکی دو روز آینده می توانیم برای آنان روادید صادر کنیم. 
ذوالفقاری درباره توزیع ارز مسافرتی نیز گفت: این موضوع بر اساس مصوبه ستاد اربعین نبود و برنامه ای در این زمینه در ستاد مطرح نشد. 
وی افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی و بانک ملی می خواستند مشکل زائران را حل کنند اما نبود زیرساخت های اینترنتی، مکان های استقرار برای تحویل ارز، مخالفت مسئولان برخی مناطق عراق و ازدحام جمعیت که مخالفت پلیس عراق را در پی داشت منجر به بروز مشکلاتی در ارائه ارز مسافرتی به زائران اربعین شد.
ذوالفقاری اضافه کرد: در 24 ساعت با طرف عراقی برای این کار هماهنگی کردیم و در نجف 40 نقطه، در کربلا 33 نقطه، در مسیر نجف به کربلا 5 نقطه، در کاظمین 12 نقطه و در مرز مهران 51 و در مرز شلمچه 27 نقطه برای توزیع ارز در نظر گرفته شد.
وی افزود: 320 نفر نیز به این مناطق اعزام شدند و هر 3 نفر در یک باجه به زائران ارز می دهند. 
ذوالفقاری گفت: بانک ملی اعلام کرده است که تاکنون 44 هزار نفر از زائران ارز مسافرتی را تحویل نگرفته اند. 
وی افزود: به آنان اعلام کردیم که باید در خاک عراق اطلاع رسانی شود. 
ذوالفقاری گفت: مابه التفاوت قیمت ارز برای کسانی که با ارز نرخ ثانوی نام نویسی کردند و حدود 270 هزار نفر هستند اگر در بانک ملی و ملت حساب داشته باشند پیش از بازگشتشان به حساب هایشان واریز می شود و زائران دیگر که در این دو بانک حساب ندارند پس از بازگشتشان این مابه التفاوت واریز می شود. 
وی افزود: کسانی که ارز مسافرتی تهیه نکرده اند بر اساس کد 4 رقمی شان می توانند مبلغ پرداختی را پس از بازگشت به کشورمان دریافت کنند. 
ذوالفقاری گفت: پرداخت ارز مسافرتی به زائران اربعین شرایط بحرانی ایجاد کرد و مجموعه ای در داخل خاک عراق می خواستند به این اقدام کمک کنند و هر جایی که امکان داشت در اختیار بانک ملی قرار دادند. 
وی افزود: یکی دو مکان، مکان های نامناسبی بود که در این شرایط برای توزیع ارز به زائران اربعین در نظر گرفته شد. 
ذوالفقاری با بیان اینکه هیچ موکبی در عراق و ایران بدون هماهنگی با ستاد اربعین برپا نمی شود گفت: در سفر حج که فقط 80 هزار نفر اعزام می شوند همه چیز از 6 ماه قبل مشخص است اما برای اربعین هیچ چیزی حتی تعداد زائران مشخص نیست بنابراین کار ستاد اربعین کار ویژه ای است. 
وی افزود: سال های گذشته میزان بازگشت از مرز مهران 3 تا 4 درصد در مقایسه با رفت افزایش داشتیم و برای بازگشت زائران و بدون وسیله نماندن آنان پیش بینی های لازم را کرده ایم.

 پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در این برنامه گفت: خدمات اورژانس تا پایان بازگشت زائران ادامه دارد و امسال کیفیت خدمات، بهتر بود. 

وی افزود: کارکنان سازمان اورژانس در مرزها مستقر هستند و تاکنون هیچ موردی از بیماری های واگیر در مرزها دیده نشده است. 
کولیوند گفت: تاکنون 130 هزار نفر به پایگاه های سازمان اورژانس در مرزها مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته اند. 
وی افزود: کمبودی در دارو و تجهیزات نداریم و تاکنون 130 زائر از عراق به داخل کشور و شهرهای خودشان برای مداوا منتقل شده اند.

 
سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور نیز در این برنامه گفت: در سال های گذشته مرز مهران 50 درصد خروجی کشور را به خود اختصاص می داد اما امسال 61 درصد زائران از این مرز خارج شده اند. 

وی افزود: امسال به علت بارندگی امکان استفاده از زمین های کشاورزی به عنوان پارکینگ در مهران وجود نداشت و به سختی مکان هایی را برای توقف خودروها ایجاد کردیم. 
سردار حمیدی با بیان اینکه مشکلی در تردد خودروها وجود ندارد گفت: امسال تصادفات کاهش یافته است و تاکنون هیچ مشکلی در ترافیک نداشته ایم. 
وی افزود: در استان ایلام محورهای مواصلاتی برای خروج از کشور محدود است و امیدواریم زیرساخت های مناسبی برای تردد زائران ایجاد شود.
سردار حمیدی گفت: تاکنون کندی حرکت خودروها چه در رفت و چه در برگشت نداشته و برنامه ریزی کرده ایم اگر لازم شود برای بازگشت زائران در مسیر مهران به ایلام محدودیت ایجاد کنیم و محور ملکشاهی به ایلام را به عنوان جایگزین انتخاب کردیم. 
وی افزود: زائران در مسیر بازگشت استراحت کنند تا بر اثر خستگی و خواب آلودگی دچار حادثه نشوند.

رضا نفیسی دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین نیز در این برنامه گفت: حدود 45 درصد از زائران با سیستم حمل و نقل عمومی سفر کرده اند. 

وی افزود: با توجه به اینکه به طور میانگین روزانه 100 هزار نفر از مرز مهران وارد کشور می شوند ناوگان مورد نیاز جابجایی این زائران پیش بینی شده است. 
نفیسی گفت: حدود 12 هزار اتوبوس برای انتقال زائران به داخل کشور آماده اند که بخشی از آنها اکنون در پایانه برکت حضور دارند و بخش دیگری نیز در مسیر هستند که صبح سه شنبه به پایانه می رسند. 
وی افزود: حدود 3 هزار وسیله برای خدمت رسانی روزانه به زائران در نظر گرفته شده است و 700 اتوبوس سازمان اتوبوسرانی، زائران را از نقطه صفر مرزی به پایانه برکت و مهران منتقل می کند. 
نفیسی گفت: پیش بینی می کنیم توزیع بازگشت زائران، امسال متعادل تر باشد. 
وی افزود: زائران می توانند سؤال ها، پیشنهادها و انتقادهای خود را با تلفن 141 یا سامانه پیامکی 2000141 مطرح کنند.

میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن نیز در این برنامه گفت: افزون بر قطارهای برنامه ای که در مسیر خرمشهر به تهران و مهران ـ کرمانشاه به تهران وجود دارد در مسیر خرمشهر به تهران برای بازگشت زائران 20 قطار فوق العاده و در مسیر مهران ـ کرمانشاه به تهران 60 قطار فوق العاده پیش بینی شده است.

وی افزود: از ایستگاه خرمشهر به شلمچه نیز به طور 24 ساعته قطار ریل باس زائران را رایگان جابجا می کند و این قطار تا زمانی که مسافر وجود دارد و دستکم تا 12 آبان فعال است. 
موسوی گفت: برای بازگشت زائران در مسیر کرمانشاه به تهران و خرمشهر به تهران بلیت وجود دارد و پیش بینی کرده ایم که اگر تقاضا افزایش یابد و ستاد اربعین این موضوع را به ما اعلام کند قطارهای فوق العاده دیگری را برای انتقال زائران قرار دهیم.

 سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس نیز در این برنامه گفت: موکب های آستان قدس رضوی تا آخر هفته در ایران و عراق فعال هستند.

وی افزود: 7 ایستگاه افزون بر موکب های داخل خاک عراق در مناطق صفر مرزی کشورمان دایر است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/موکب-ها-تا-اخر-هفته-دایرند.bos